• CCA

    Vilka kostnader tillkommer i hyreslägenhet?

    Funderar på att lämna min sambo efter 25år. Tillsammans har vi 2st tonårsdöttrar. För att komma ifrån snabbt tittar jag på hyreslägenhet (vilket är ganska lätta att få tag på på orten som är aktuell). Men en summa över vad hyran är säger mig inte så mycket utifrån vilka kostnader som kan tänkas tillkomma.

    Elen ingår inte och jag antar att inte vatten ingår samt en hemförsäkring behövs

    Vilka fler avgifter bör man räkna med?

    Känner mig så jäkla dum men har bott i hus i 23 år så har verkligen noll koll.

  • Svar på tråden Vilka kostnader tillkommer i hyreslägenhet?
  • Anonym (Budget)

    El, hemförsäkring och ibland vatten stämmer. Hos några värdar täcker hyra för kyl, frys, diskmaskin och tvättmaskin, hos andra får man installera själv. Det står i hyreskontraktet vad som gäller. 

  • Anonym (S)

    Utöver min hyra betalar jag; hushållsel, bredband och hemförsäkring.

    Parkering kan också tillkomma. 


    annars ingår allt i hyran (värme, vatten, tillgång till tvättstuga)

  • Anonym (Hyresrätt)

    Det vanligaste är att uppvärmning och vatten ingår. Man betalar för hushållsel alltså när man har på spisen, lampor mm 

    Abonnemangskostnaden på elen är billigare om man bor i lägenhet och hemförsäkringen är billigare också. Själv betalar jag 85 kronor/månad i försäkring, ca 200 kronor/månad för el och 300 kronor/månad för internet. Jag har inga andra boendekostnader. Bor i en tvåa med min sambo och dotter. 

  • Anonym (Hyresrätt)

    Har man bil tillkommer parkeringsavgift det har inte jag men jag vet att en parkeringsruta utomhus kostar 500 kronor/månad där jag bor, vet tyvärr inte vad de tar för garageplats. 

  • Anonym (Jane)
    CCA skrev 2023-10-15 11:43:58 följande:
    Vilka kostnader tillkommer i hyreslägenhet?

    Funderar på att lämna min sambo efter 25år. Tillsammans har vi 2st tonårsdöttrar. För att komma ifrån snabbt tittar jag på hyreslägenhet (vilket är ganska lätta att få tag på på orten som är aktuell). Men en summa över vad hyran är säger mig inte så mycket utifrån vilka kostnader som kan tänkas tillkomma.

    Elen ingår inte och jag antar att inte vatten ingår samt en hemförsäkring behövs

    Vilka fler avgifter bör man räkna med?

    Känner mig så jäkla dum men har bott i hus i 23 år så har verkligen noll koll.


    Om ni bott i hus i 23 år borde det finnas en vinst att dela på. Varför inte köpa ett boende istället?
  • Anonym (Hyresrätt)
    Anonym (Budget) skrev 2023-10-15 11:51:52 följande:

    El, hemförsäkring och ibland vatten stämmer. Hos några värdar täcker hyra för kyl, frys, diskmaskin och tvättmaskin, hos andra får man installera själv. Det står i hyreskontraktet vad som gäller. 


    Enligt lag måste tvättmöjligheter finnas. Det vanligaste är tvättstuga finns ingen sån är det upp till hyresvärden att köpa en tvättmaskin till lägenheten. 


    Kylskåp är det också lag på, frys vet jag inte. 

  • Anonym (N)

    Bor i stockholmshem och vi betalar bara för el. Vatten/varmvatten ingår. 


    Har en hyra på 5500 i en 2,5a på 60m2. bra pris tycker jag. 

  • Aniiee

    Som de andra säger, vatten och värme brukar ingå, hushållsel, försäkring och bredband brukar tillkomma, men en del hyresvärdar har även hushållsel och bredband och även kanalpaket på hyran. 


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Vilka kostnader tillkommer i hyreslägenhet?