• MeAndBaby

    Hund och nyår, hur skulle ni gjort?

    Har lite av ett dilemma inför nyår. Vår hund tycker det är obehagligt med fyrverkeri och smällare, både att se och höra dessa. Inte "ligga och skaka under sängen-rädd", men ganska tydligt brydd och orolig, trots att jag alltid utan undantag varit med henne i ett lugnt rum med neddragna gardiner och gott tugg från 23.30 på nyårsafton. Det optimala för henne är att få vara hemma här med oss där det är tryggt på nyår, med el utan gäster. 

    Nu har vi blivit bortbjudna på nyårsafton. Ingen stor fest el så, men med två livliga småbarn som gör det stundtals väldigt intensivt, vilket innebär ingen lugn och ro för hundar. Jag och hund har där tillgång till ett rum att vara i runt 12-slaget, men jag tänker på allt runtomkring och hela kvällen med hajpade småbarn, leksaker som kastas runt, skrik och bråk, radiostyrda leksaker osv osv. Att det blir lite för mkt att plussa på en hund som dessutom känner obehag med fyrverkerier.

    Själva dilemmat är att resten av min familj jättegärna vill åka på den här festen, speciellt barnen. Medan jag känner att för vår hunds skull gärna firar själva hemma med familjen. Att vi delar på oss är inget alternativ. 

  • Svar på tråden Hund och nyår, hur skulle ni gjort?
  • Anonym (..)

    Saker förändras så är barnen så stora att det funkar med fester med andra familjer så ska väl inte de behöva avstå pga hunden. Jag förstår dock ditt dilemma. En del ger ju sina hundar lite lugnande, från veterinär, kan det vara något? 

    Eller kan ni ha en hundvakt som är hemma med hunden i ert hem? Kanske två personer så att inte den personen behöver sitta ensam på nyår. 

  • Silverjenny

    Är hunden van vid barn och lugn med att det stojas och att den är på nya platser i vanliga fall? Kommer det att skjutas mycket raketer i området där festen ska vara?

    Det bästa för hunden är förstås att få vara hemma med familjen eller bara dig, men går det att ordna bra så är det ju synd att missa festen. Går det att prata med barnen och förklara att de måste ta hänsyn till hunden?

  • MeAndBaby
    Anonym (..) skrev 2023-10-14 10:22:10 följande:

    Saker förändras så är barnen så stora att det funkar med fester med andra familjer så ska väl inte de behöva avstå pga hunden. Jag förstår dock ditt dilemma. En del ger ju sina hundar lite lugnande, från veterinär, kan det vara något? 

    Eller kan ni ha en hundvakt som är hemma med hunden i ert hem? Kanske två personer så att inte den personen behöver sitta ensam på nyår. 


    Förstår inte riktigt hur du menade i första stycket, våra barn är alltså stora, men dem vi ska till har småbarn (icke hundvana sådana). Vår hund har nära till stress när vi är där, pga den stundtals skyhöga energin runt dessa barn. Så när vi är med dem är det konstant "platsliggning " i bädd, koppel vid min sida och ibland ligga i canvasbur så att hon ska få lite lugn. Hon är duktig på det, även om det kräver en del jobb från min sida. Det äldsta av deras barn, snart 5 år, tycker inte om vår hund och skriker till och viftar bara hon så mkt nuddar nosen mot barnet, om de ska gå förbi varandra t ex.
  • Silverjenny

    Men de känner varandra sedan innan och hunden har varit där förut. Då är det inte ny plats och nya barn + fyrverkerier, jag skulle ta med hunden och göra det så lugnt som möjligt runt omkring. Se om ni kan få lugnande av veterinär, till barnen också kanske ;)

  • MeAndBaby
    Silverjenny skrev 2023-10-14 10:27:45 följande:

    Är hunden van vid barn och lugn med att det stojas och att den är på nya platser i vanliga fall? Kommer det att skjutas mycket raketer i området där festen ska vara?

    Det bästa för hunden är förstås att få vara hemma med familjen eller bara dig, men går det att ordna bra så är det ju synd att missa festen. Går det att prata med barnen och förklara att de måste ta hänsyn till hunden?


    Hunden är ung och inte jättevan vid småbarn. Dessa småbarn är de enda som hon "umgås" med, och eftersom de är så livliga så är känslan kring dem och deras föräldrar en känsla av upphetsning och viss frustration och osäkerhet (stor glad nyfiken hund, intensiva barn som inte vill att hunden kommer nära, viftar, skriker till - ingen superkombo direkt.) Jag ser till att hunden är kopplad vid mig och lyckas slappna av stundtals trots allt. Tänker väl mest att "belastningen" på hunden blir ganska stor en kväll som nyårsafton dessutom.
  • Anonym (Hundpassning)

    Det bästa tycker jag är att låta någon som bor på landet (Du känner säkert någon) passa hunden. Mängden fyrverkeri är mycket mindre och mer koncentrerat till själva tolvslaget än i städer där det kan smälla från 11 till 2 på natten eller ännu mer. Landet är en kvart sedan är det över. 

  • MeAndBaby
    Anonym (Hundpassning) skrev 2023-10-14 10:54:48 följande:

    Det bästa tycker jag är att låta någon som bor på landet (Du känner säkert någon) passa hunden. Mängden fyrverkeri är mycket mindre och mer koncentrerat till själva tolvslaget än i städer där det kan smälla från 11 till 2 på natten eller ännu mer. Landet är en kvart sedan är det över. 


    Hunden är ung och har aldrig varit hos hundvakt, skulle vara ett illa valt tillfälle att lämna bort henne när hon behöver trygghet av mig som mest. Känner ingen lämplig hundvakt varken på landet el någon annanstans, det är ju inte bara att lämna bort sin hund sådär.
  • Anonym (Etolog)

    Jag hade faktiskt stannat hemma med hunden. Om det redan finns en rädsla kring fyrverkerier kan den bli värre av att man lägger till ytterligare stressmoment. Du säger själv att det bästa för hunden är att vara i hemmet vid nyår. Om resten av familjen tvunget vill gå på fest får de väl göra det, men att någon i hushållet blir hemma med hunden. Så har jag firat merparten av mina nyårsaftnar. 

    Och till er som tycker att lugnande är ett substitut för lugn och ro... Det är verkligen en sista utväg för hundar som riskerar att skada sig själva i sin panik. Att droga ner djuren bidrar tyvärr ofta till att rädslan blir värre eftersom de mitt i all panik dessutom mår illa och konstigt, i kombination med att kroppen inte lyder och kan fly trots stark rädsla. Tänk er själva att vara kraftigt berusade och samtidigt under pistolhot. 

  • MeAndBaby
    Anonym (Etolog) skrev 2023-10-14 11:02:50 följande:

    Jag hade faktiskt stannat hemma med hunden. Om det redan finns en rädsla kring fyrverkerier kan den bli värre av att man lägger till ytterligare stressmoment. Du säger själv att det bästa för hunden är att vara i hemmet vid nyår. Om resten av familjen tvunget vill gå på fest får de väl göra det, men att någon i hushållet blir hemma med hunden. Så har jag firat merparten av mina nyårsaftnar. 

    Och till er som tycker att lugnande är ett substitut för lugn och ro... Det är verkligen en sista utväg för hundar som riskerar att skada sig själva i sin panik. Att droga ner djuren bidrar tyvärr ofta till att rädslan blir värre eftersom de mitt i all panik dessutom mår illa och konstigt, i kombination med att kroppen inte lyder och kan fly trots stark rädsla. Tänk er själva att vara kraftigt berusade och samtidigt under pistolhot. 


    Skönt att höra att det finns fler som tänker som jag, att man gör det man kan för att hjälpa sin hund. Det är ju bara en kväll om året, och den är inte rolig för djur. 

    Make och barn kommer tycka det är lagom trist att fira hemma. Jag vill att alla ska vara nöjda, men det är svårt.
  • Anonym (Stanna hemma)

    Jag har under flera år stannat hemma. Med hund då. 


    Ett par år har varit med valp eller mycket ung hund, alltså helt självklart. Jag har hundvakt på landet, men jag tycker det är ett stort ansvar att lägga på någon annan och där har funnits hund som är orolig för fyrverkerier. Sådant kan smitta så bara lämnat vuxen trygg hund där, något av åren. Ibland har maken och barnet stannar hemma med mig, ibland har jag vart själv, något år blev barnet ändå sjukt och stannade med mig.


    De vi firar med har erbjudit att ha med hunden, men många barn är där och de flesta ovana vid hund, så precis som du säger blir det rätt jobbigt både för mig och hunden. Det är liksom inte värt det. Jag har haft det mysigt när jag varit hemma själv, men jag trivs också ensam och ser ingen prestige i att fira på ett visst sätt. Något år har maken planerat varit hemma med oss, satsat på avancerad matlagning och det har varit så mysigt. Vi har de gångerna även passat på att bjuda hem de mer udda fåglarna i bekantskapskretsen som kanske ofta sitter ensamma en dag som nyår, så vi fått till ett firande men på våra villkor.

    Jag hade alltså stannat hemma men uppmanat make och barn att åka, alternativt bjudit hem barnfria vuxna eller familjer med stora barn hem till mig. 

Svar på tråden Hund och nyår, hur skulle ni gjort?