• bimbodog

    Billån

    Jag har nyligen köpt en bil på sk "räntefri avbetalning". Nu har det uppstått en situation i mitt liv som gör att jag har inte kommer att ha råd att ha den kvar eftersom avbetalningen på lånet per månad är ganska hög. Jag ringde i dag till resurs bank och där menade dom att det nu inte går att ändra avbetalningsvillkoret. En tanke jag har haft är att hitta en billigare bil, byta in min nuvarande men det kommer ju inte täcka hela mitt nuvarande lån. Kan någon hjälpa mig att tänka? Jag håller på att bli tokig!!!

  • Svar på tråden Billån
  • Anonym (Pengar)

    I samband med att lånet görs så tas en avbetalningsplan fram. Ifall du betalar av lånet innan avsatt tid är det vanligt att du får betala en högre avgift eller hela räntebeloppet då banken annars gör ett inkomstbortfall.

    Det är möjligt att lånet marknadsförs som räntefritt men räknar du på den effektiva räntan är den sannolikt inte noll. Annars går en bank back på grund av inflation och administration.

    Det är rätt svårt för oss att ge några konkreta råd utan att veta magnituden. Vad kostar lånet dig per månad och hur lång är avbetalningen? Om de inte kan ändra lånet för att få längre avbetalningstid (samt justera räntan om den nu verkligen är på noll), så kan du kika på vad ett blancolån som täcker det skulle kosta.

    Vill dock vara tydlig med att jag inte rekommenderar någon av lösningarna ovan utan bara nämner det som förslag. Då du redan har en skuld vore det bästa att se över vilka andra utgifter du kan dra ner på så att budgeten går ihop. Svårt att sia om det utan någon uppfattning om vad lånet faktiskt kostar i förhållande till din ekonomi.

  • Anonvm

    En sund avbetalningsplan bör ju ha baserats runt ett resonemang att man betalar av i snabbare takt än värdeminskningen på varan?
    Då behöver man aldrig riskera att hamna i den rävsax du nu beskriver.

    Sitter du nu med en bil som har ett lägre värde än du har i skuld så finns inga vettiga vägar ur det.
    Antingen biter du ihop o härdar ut, eller så säljer du och betalar av restskulden...

    Kanske bör du överväga att betala kontant nästa bilköp?

Svar på tråden Billån