• Sariz90

    Hur vet man när bebis klarar sig utan syrgas?

    Hej! Min son föddesför sju veckor sen v. 32+1, och är nu motsvarande 39+0. Han hade cpap ett dygn, klarade sen andningen helt själv några dygn innan han fick syrgas på lågflödesgrimma. Och den har han fortfarande, trots att vi nu är hemma. Han har hela tiden haft i stort sett minsta möjliga, men det går verkligen inte att ta bort den och jag tycker det är så jobbigt :( Är så orolig att han alltid ska få ha syrgas. Jag hade tidig vattenavgång, runt v. 20, så han låg ju många veckor med bara lite fostervatten vilket antagligen är vad som har påverkat hans lungutveckling.

    Med syrgasen ligger han nästan alltid högt i saturation, 95+ men ofta 99-100. Stabilt, men kan ibland "vandra" ner till 80 nånting och sen upp igen. Tycker han gör detta när han andas periodiskt, och om han störs av sin knöliga mage. Men så fort man tar bort syrgasen kan det gå okej någon timme eller två, sen börjar saturationen gå upp och ner precis hela tiden, 

  • Svar på tråden Hur vet man när bebis klarar sig utan syrgas?
  • Sariz90

    Fortsättning: utan syrgas går han ner från 97-98 till 88, sen upp igen. Hela tiden i stort sett. Det känns inte som att det är så det ska vara. Så min fråga är, hur vet man när bebis är redo att klara sig utan? Kommer det vara som med syrgas, att han ligger stabilt på 95+ och bara går ner snabbt ibland när man märker att något stör honom?

    Tycker det är så jobbigt att inte ha någon aning om hur länge han kommer behöva syrgas. Bebisar födda vecka 32 brukar ju inte behöva det såhär länge så kan liksom inte jämföra med andra bebisar födda den veckan.

  • Anonym (Signe)

    Det är omöjligt att svara på hur länge då det handlar om lungmognad. Jag fick höra att min prematur skulle få ha syrgas i ca 6 månader efter hemgång men vi kunde avveckla den efter 2 veckor. Vi märkte detta när nivån höll sig stabilt 95+ både dag och natt, vi hade Bitmon på ca en månad efter att syrgasen var borta.

  • Anonym (Signe)

    Just det, enstaka saturationsdippar pga magknöl och liknande bortsåg vi från om han återhämtade sig någorlunda snabbt.

  • Sariz90

    Tack för svar. Ja men precis, det är ju ovissheten som är svår tycker jag. Det kan handla om dagar, veckor eller månader. Men låg din bebis saturation på 95+ utan syrgas då? Det är så frustrerande för min ligger som sagt ofta på 99-100 med syrgasen så man får upp hoppet och tänker att det kommer gå bra utan. Men icke. 

Svar på tråden Hur vet man när bebis klarar sig utan syrgas?