• Junibarn

    Jag blev biten ikväll…

    Mötte grannen med sin hund. Vi har setts förut flera gånger och våra hundar har lekt. Jag vet att den hunden är lite reserverad mot nya människor så jag sa till grannen att hunden fick komma fram o nosa om den ville. Jag står helt still o småpratar med grannen med armarna hängandes. hunden luktar och sen plötsligt flyger den på mig o biter mig. 
    Jag höll mig lugn och försökte lugna grannen. Gick sen in och plåstrade om mig. Började analysera vad som blev fel? vad kunde jag gjort annorlunda. kändes så otippat att hunden skulle flyga på mig när jag stod helt avslappnat och jag försökte inte klappa eller något sådant. Skulle såklart med facit i hand inte sagt att hon fick nosa men jag kunde inte ana o ville vara snäll. Vad gick fel?.? 

  • Svar på tråden Jag blev biten ikväll…
  • Anonym

    Åk till sjukhuset. Spruta
    Dokumentera skadan
    polisanmäl

  • Junibarn

    Stelkrampssprutan höll tydligen i 20 år sa 1177? så 
    jag har tvättat o lagt om men det gick inte så djupt. 


    Tänker mer på mötet? hunden/mitt agerande? vart ligger felet? 

  • RaYzLeR
    Junibarn skrev 2023-10-01 00:32:52 följande:

    Stelkrampssprutan höll tydligen i 20 år sa 1177? så 
    jag har tvättat o lagt om men det gick inte så djupt. 


    Tänker mer på mötet? hunden/mitt agerande? vart ligger felet? 


    Felet ligger hos hundägaren.
  • Anonym (Ester)
    Wildcard skrev 2023-10-01 00:39:09 följande:
    Tänkte säga det. Det låter som att det var ett litet nyp?

    Skulle gissa på att den ville ha lite mer uppmärksamhet. 
    Du gick liksom fram och klappade litegrann. och sen gjorde du inget mer. 

    Den typ kände sig lurad för att du inte ville ge den uppmärksamhet. 
    Men herregud, inte normalt att en hund reagerar med ett utfall/en attack för att man inte ger den tillräckligt med uppmärksamhet. Spelar ingen roll om den kände sig lurad. Sen klappade ts aldrig hon sa till grannen att det var ok att den kom fram och nosade. Wtff?? Men förstär att du menar att det kanske var orsaken för hunden.

    En hund ska inte vare sig nafsa, bita eller gå till attack. Något är fel. Förmodligen fel på ägaren eller så har hunden problem som behöver tas tag i.
  • Anonym (Me)
    Wildcard skrev 2023-10-01 06:38:11 följande:
    Men du vet inte vad den där hunden har varit med om. Den kanske är otroligt rädd för att bli sårad. Och sen kände han att "där så blev jag lack". Vilket gjorde att det blev ett litet utfall
    Tänk om de va ett litet barn den nosa på, hundar å hund ägare har inga rättigheter bara skyldighet har de inte koll lös de!
  • Anonym (Trötter)
    Wildcard skrev 2023-10-01 07:13:58 följande:
    Har du inte koll på hunden. Ska du inte bara skicka fram din egen unge..

    Det där med slappheten... 

    TS hälsar på hunden, igenom att dra fingrarna lite strött över ansiktet och till stor del ignorera den. 
    Istället för att sätta sig ner och behandla den som en människa och säga hej. 

    Det kan ha varit felet. 

    Jag tycker det är bra att TS är en sån som tänker vad gjorde jag för fel? än att hålla på som du gör här istället.. 
    Hade tex ett ex vars utekatt hoppade på mig och gjorde slavsylta utav handen.. Och visst så ville jag avliva den.. Men sen tänkte jag lite längre.. Googlade vad som hade hänt.. Och där står det att katter blir gärna klappade över magen, men inte för länge.. Då kickar deras naturliga försvarsinstinkt in eftersom att magen är deras mest öppna zon på hela kroppen.. 

    Vad de har för instinkter etc, kan bero på ras. Jag själv skulle tex aldrig skicka fram en unge inärheten av någon kamphund. Och det beror inte på ägaren. 
    I inlägget står det att TS lät armarna hänga och gjorde ingenting.

    Jobbigt att ha en hund som biter alla som inte sätter sig ner och hälsar på den, och att dessutom tro att det är normalt. Inte ens alla hundar är intresserade av att hälsa på andra hundar och det brukar inte heller sluta med att de attackerar varandra för att den ena inte hälsade ordentligt.
  • Anonym (Me)
    Wildcard skrev 2023-10-01 07:13:58 följande:
    Har du inte koll på hunden. Ska du inte bara skicka fram din egen unge..

    Det där med slappheten... 

    TS hälsar på hunden, igenom att dra fingrarna lite strött över ansiktet och till stor del ignorera den. 
    Istället för att sätta sig ner och behandla den som en människa och säga hej. 

    Det kan ha varit felet. 

    Jag tycker det är bra att TS är en sån som tänker vad gjorde jag för fel? än att hålla på som du gör här istället.. 
    Hade tex ett ex vars utekatt hoppade på mig och gjorde slavsylta utav handen.. Och visst så ville jag avliva den.. Men sen tänkte jag lite längre.. Googlade vad som hade hänt.. Och där står det att katter blir gärna klappade över magen, men inte för länge.. Då kickar deras naturliga försvarsinstinkt in eftersom att magen är deras mest öppna zon på hela kroppen.. 

    Vad de har för instinkter etc, kan bero på ras. Jag själv skulle tex aldrig skicka fram en unge inärheten av någon kamphund. Och det beror inte på ägaren. 
    Klart man inte släpper fram barn till hundar, men barn e ju inte i koppel när man e ute å går.!
  • Anonym (Ester)
    Wildcard skrev 2023-10-01 06:38:11 följande:
    Men du vet inte vad den där hunden har varit med om. Den kanske är otroligt rädd för att bli sårad. Och sen kände han att "där så blev jag lack". Vilket gjorde att det blev ett litet utfall
    Jag hoppas verkligen inte du är seriös.

    Om hunden inte mår bra behöver hundägaren ta tag i problemet, hundens mående och beteende samt anpassa möten med andra m. tanke på hur ostabil hunden är. Kunde varit ett barn. Har aldrig blivit biten eller nafsad av en hund i en sådan situation. En hund ska aldrig bita, göra utfall, nafsa eller gå till attack, då är det något som inte står rätt till med antingen ägaren, hundens psykiska mående eller ägarens uppfostran av hunden. Ansvaret kring hunden ligger helt och hållet på ägaren inte på hunden. 
  • Junibarn

    Jag klappade medvetet inte hunden eftersom jag ville att den skulle få nosa själv. Efter att den nosat några sekunder så blir den uppenbart aggressiv och hugger till. Inget lekfullt utan den var arg. Jag hade inte rört mig eller gjort nåt. Försökte att prata med ägaren och vara avslappnad. Den har träffat mig förut och har ett vaktigt sätt. Ägaren är förstagångs ägare till hund, känns lite nervös ibland? hunden har inte blivit attackerad eller varit med om något. Men spänd o vaktig. 


    tänkte att jag gjorde allt för att agera ?rätt? trodde jag men ändå blev det fel?. 

Svar på tråden Jag blev biten ikväll…