• Guurl

    Färg /Könsbestämning på kattunge?

    Hej!
    Ska snart köpa min 3e katt. (vår senaste flög till himlen för 1 år sen och nu har döttrarna tjatat några månader...) Den är blandad Norsk skogkatt och bondkatt. Har haft hanar innan.


    Tjejerna påstår att honorna är mer keliga och tycker vi ska skaffa en hona, eftersom jag har erfarenhet av hanar har jag varit lite osäker men det är min ena dotter som får bestämma...och vi har hittat en kattunge efter lite sökande som vi nu bestämt oss för i tron att det är en hona. Visar det sig att det ändå är en hane kommer vi ändå köpa den. Familjen kan inte se och verkar inte ha någon direkt koll på hur man ser om det är en hona eller hane. Nu har jag gjort lite googlingar då det börjar bli så nyfiket för oss och vad vi behöver ställa in oss på. Den är nu 6 veckor.
    Hur jag än läser om färger/genetik så lyckas jag inte komma fram till vår kattunges kön....men borde väl vara en hona om jag förstått rätt. Vi har försökt kolla under svansen men den har mycket hår också så även om vi sett bilder på vad som skiljer dem åt är det omöjligt. I helgen träffade vi den igen för 3e gången


    Kunde inget se.... På en bild dock i efterhand, tycker jag mig se en rund cirkel med en prick en lite längre bit ned likt en hane.
    Hoppas på svar från flera experter här inne kanske
    Och hur ska jag tolka färgen på föräldrarna och deras arv i det här läget när pappan verkar har rött och svart i sig? Har jag bara inte förstått eller har han en extra kromosom och kan kattungen då ärva det och därför bli röd och svart men med extra kromosom och då vara en hane ändå? Har inte bild på mamman nu hon är svart med röda partier i håret (inte fläckar) på ett par ställen. Hoppas någon kan stilla vår nyfikenhet? Tack på förhand!

  • Svar på tråden Färg /Könsbestämning på kattunge?
  • QueenObscene

    Det är otroligt ovanligt med sköldpaddsfärgade hanar. Och dessa hanar är sterila. Den vuxna katten på bilden är bruntabby (eller tigré, svårt att se på bilden) och de är lite ljusare runt huvud och på ben och mage men det betyder inte att de är trefärgade. Kattungen är svartsköldpadda, och det låter som mamman är det enligt det du skriver. Sköldpaddsfärg kan vara regelbundna fält med rött och svart samt ibland vitt, det kan vara mönstrat och det kan vara endast partier med hår "insprängda" i pälsen i rött på en svart katt. 


    Det är svårt att se skillnad på honor och hanar som kattungar innan kulorna "trillat ner", men testa att titta med en lampa och googla bilder på hur det "ska" se ut på kattungar. Jag skulle säga att med största säkerhet är kattungen en hona.

  • Guurl

    Åhh Tusen tack! Det rätar ut frågetecknen! Skrattande


    Nu förstår jag att mönster och färger inte tolkas lika! (Vår förra katt var Creme tabby vet jag någon sa.. ) (han var norsk skogkatt 25% och Main coone).

    Måste ställa ett par följdfrågor direkt, hoppas du kanske kan svara om det med? Är kattungen Svartsköldpadd (får annars googla mer men tycker det är svårtolkat) för att den endast kan få mammans färg..OCH mönster? Kattungen är inte svart längre i tonen av det mörka utan mer brunaktig, även svart/grå randig på svans o ben, ljusa fötter, vitt ( vet att det inte räknas som färg alla fall hahah!) på mage.

    Tack igen!

  • mammabitch

    Då färgen bärs av x-kromosomen är det mycket ovanligt med hanar som har både anlag för röd och svart färg - de ha då oftast uppsättningen xxy och är sterila. Med andra ord så ser det ut som om kattungen sannolikt är en hona .

    Har haft extremt tillgivna katter av båda könen, det är individuellt. Gå på kontakten ni får med den lilla om det bara är det som avgör,

  • Guurl

    Tack så mycket!
    Ja, jag har tolkat som du skriver men blev osäker när pappan har både rött och svart, grått....
    Men fick svar innan om mönster också.
    Tack igen!

  • flygrl

    Det ser ju deffo ut som kattungen är sköldpaddsfärgad och därmed högst sannolikt hona. 

    Ha det så fint nu då hela familjen med den nya söta lilla familjemedlemmen! Hoppas ni får det gosigt och busigt ihop! 😺

  • QueenObscene
    Guurl skrev 2023-09-25 16:07:39 följande:

    Åhh Tusen tack! Det rätar ut frågetecknen! Skrattande


    Nu förstår jag att mönster och färger inte tolkas lika! (Vår förra katt var Creme tabby vet jag någon sa.. ) (han var norsk skogkatt 25% och Main coone).

    Måste ställa ett par följdfrågor direkt, hoppas du kanske kan svara om det med? Är kattungen Svartsköldpadd (får annars googla mer men tycker det är svårtolkat) för att den endast kan få mammans färg..OCH mönster? Kattungen är inte svart längre i tonen av det mörka utan mer brunaktig, även svart/grå randig på svans o ben, ljusa fötter, vitt ( vet att det inte räknas som färg alla fall hahah!) på mage.

    Tack igen!


    Tabby är själva mönstret. Tigré är randigt medan tabby är mer "marmorerad" i teckningen. Och färgskiftningar förekommer i mönstret, därför kan de se ut som att de har fler färger, men det har de inte egentligen.


    Det ser ut som kattungen har tigré eller tabbyteckning, svårt att se men hade gått om det var skarpare bilder. Så jag gissar på svartsköldpaddstabby eller tigré, genom att pappan ser ut att ha den teckningen.


    Sköldpaddsteckning kommer i många variationer. Finns även blåsköldpadd, då är de mörka partierna istället "blyertsgrå" och de mörka är creme. 

  • QueenObscene
    QueenObscene skrev 2023-09-26 15:03:40 följande:

     


    Sköldpaddsteckning kommer i många variationer. Finns även blåsköldpadd, då är de mörka partierna istället "blyertsgrå" och de mörka är creme. 


    de LJUSA (röda) partierna ska det förstås stå.
  • Mandel

    Jag har en hankatt och den är superkelig så det är nog mer individnivå än kön hur kelig en katt är.
    Tog ett syskonpar och honkatten var också kelig, men man fick absolut inte bära henne utan hon kom och lade sig på bröstet och gosade massor på så vis. Tyvärr blev hon överkörd...

    Har tidigare haft mest honkatter och de har inte alls varit lika keliga som hankatten jag har nu. Han är som en hund efter mig och följer mig till bussen och sitter där och väntar tills jag kommer hem igen. Kan bära omkring på honom hur som helst och han vill väldigt gärna ligga på bröstet på mig och mysa. På nätterna ligger han på en kudde bredvid mig eller så tar han över och ligger mitt i sängen.
    Han är definitivt den keligaste katen jag haft sedan jag var liten och jag är i 50-årsåldern...


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • sportiva

    Hej! Det låter spännande att ni snart ska köpa er tredje katt! När kattungar är så unga kan det vara svårt att avgöra deras kön, men veterinären kan hjälpa er med det när ni tar kattungen för en kontroll. Och oavsett om det blir en hona eller hane så kommer ni säkert att älska och ta hand om kattungen på bästa sätt! 🐱❤️

Svar på tråden Färg /Könsbestämning på kattunge?