• moafeliciaa

    Viktuppgång trots hård träning?

    Jag började för ca 1 år sedan öka min träningsfrekvens.
    Började löpträna, blandat med pilates pass, yoga och kroppsviktspass.
    Det började med 3 - 4 pass i veckan, blandat med vardagliga promenader.
    Jag fullkomligt rasade i vikt då jag också tänkte på vad jag stoppade i mig.

    Jag hade då en normal vikt men blev sedan underviktig.

    Jag har sedan dess gått upp några kg i vikt och varit nöjd med den vikten.
    Men för ca 2 månader sedan så märkte jag att jag började lägga på mig alltmer igen, utan att ha ändrat kosten, snarare är det mindre hållet.
    Fick då panik och har nu tränat löpning ca 5 dagar i veckan, och nu senaste 3 veckorna har jag mått jättedåligt och ibland tränar jag 2 gånger per dag.

    Trots detta har jag haft svårt att behålla vikt och har ändå ibland ökat? 
    Jag är konstant trött, mina ben är som cement, konstant svullen/vätskefylld, låg puls, ont i kroppen.

    Kan jag vara övertränad? Är det det som lett till viktökningen? Kortisol? 


    snälla hjälp. 


    Ska jag försöka ta en träningspaus? 

  • Svar på tråden Viktuppgång trots hård träning?
  • Anonym (Hej)

    Hej! 


    överträning är negativt av flera orsaker, men sällan när de tjimmet till viktminskning. För att gå ner i vikt behöver du ett kaloriunderskott. Du behöver alltså få i dig förra kalorier än du blir av med. Det finns inga undantag för den regeln. Gör du av med fler kalorier än du förbrukar så kommer du gå ner. Garanterat. Alltid. Varje gång! 

    Se över kosten igen och sakta in på träningen. Det är vad du får i dig som kommer vara 80% av fin viktnedgång. Träna är bra, men inte överträna

  • Anonym (H)

    Låter som du fokuserar för mycket på vikten

    Men ja man kan gå upp i vikt av ökad muskelmassa. Dessutom spelar roll hur mycket vatten du har i dig och hur mkt mat du har i magen just när du väger dig. 

  • Anonym (gymråttan)

    Träning är sällan kopplat till vikten. Den styrs av kosten och när man tränar mycket behöver man mer mat och äter generellt mer, ofta utan att veta om det. Det kan räcka med någon smörgås mer än vanligt för att man ska börja gå upp. 

    Frågan är om du är nöjd med hur du ser ut? I så fall är det ju inget att oroa sig för. 

  • LaFontaine

    Stopp, stopp, stopp!

    1. Du måste sluta tokträna för att gå ner i vikt. Det enda som kommer hända när du tränar två gånger om dagen, är att du sliter ut dig själv.

    2. Du visar klassiska symptom på sköldkörtelproblem. Låg puls, trötthet, värk i kroppen och viktuppgång är typiskt för underproduktion i sköldkörteln. Är du lite "trög" i huvudet och lättirriterad/nedstämd också? Sök genast vårdcentral för provtagning!

    3. Om det inte är sköldkörteln som strular, bör du söka hjälp för din ät- och träningsstörning. Det är inte friskt att må så dåligt att man tränar två gånger om dagen. Jag vet, för jag har varit där!

  • Cereal Killer

    Boka tid på vårdcentralen om du inte mår bra. Jag får lite ätstörningsvibbar av din TS. Är det faktiskt så att du gått upp en massa i vikt, eller handlar det om något enstaka kg och det egentliga problemet är att du har orimliga förväntningar på dig själv och din kropp? 

  • Sapphire Body

    Ett väfungerande träningsprogram består av tre delar som måste balanseras på ett vettigt sätt: träning, återhämtning och kost. Om någon av dessa inte funkar eller ges för stort fokus blir inte resultaten optimala. Testa därför att ta en paus från träningen under en veckas tid. Om du därefter fortfarande känner dig hängig/trött i kroppen så kontakta vårdcentralen.

  • Poetissan

    Kroppen strävar efter din högsta vikt i 2-5 år efter en viktnedgång. Och som alla säger - man går inte ner i vikt av träning utan av att äta mindre mängd kalorier än vad man gör av med.

  • Ivar07

    Träning är fantastiskt av flera anledningar, men inte för att vi ska förändra vår kropps vikt.

    att träna hårt för att gå ner i vikt är myten snabbmatskedjor och godisbolag byggt. Men tränar vi hårt önskar kroppen äta mer.

    Det viktigaste är helt enkelt antal kalorier in och kalorier förbrända.

    Sålänge du ser till att äta mindre kalorier än du förbränner så kommer du gå ner i vikt. Då kan det också vara bättre med lågintensiv träning aom en promenad eller lyfta lite tyngre på gymet.

    hård träning är också fantastiskt ibland, men sällan hållbart eller det mest effektiva för att gå ner i vikt

  • Olsdotter
    moafeliciaa skrev 2023-09-21 09:19:32 följande:
    Viktuppgång trots hård träning?

    Jag började för ca 1 år sedan öka min träningsfrekvens.
    Började löpträna, blandat med pilates pass, yoga och kroppsviktspass.
    Det började med 3 - 4 pass i veckan, blandat med vardagliga promenader.
    Jag fullkomligt rasade i vikt då jag också tänkte på vad jag stoppade i mig.

    Jag hade då en normal vikt men blev sedan underviktig.

    Jag har sedan dess gått upp några kg i vikt och varit nöjd med den vikten.
    Men för ca 2 månader sedan så märkte jag att jag började lägga på mig alltmer igen, utan att ha ändrat kosten, snarare är det mindre hållet.
    Fick då panik och har nu tränat löpning ca 5 dagar i veckan, och nu senaste 3 veckorna har jag mått jättedåligt och ibland tränar jag 2 gånger per dag.

    Trots detta har jag haft svårt att behålla vikt och har ändå ibland ökat? 
    Jag är konstant trött, mina ben är som cement, konstant svullen/vätskefylld, låg puls, ont i kroppen.

    Kan jag vara övertränad? Är det det som lett till viktökningen? Kortisol? 


    snälla hjälp. 


    Ska jag försöka ta en träningspaus? 


    Kan det vara klimakteriebesvär? Hur gammal är du?
Svar på tråden Viktuppgång trots hård träning?