• Anonym (Anonym)

    Undviker adopterade varandra?

    Hej!

    Jag har funderat lite kring adopterades förhållningsätt till svenskar, invandrare och andra adopterade och jag tror mig kunna se ett mönster att adopterade generellt sätt undviker andra adopterade och invandare i större utsträckning.
    De kanske mest kända förklaringarna kan ju vara att de inte vill förknippas som invandare eller sin bakgrund och undviker vad som kan kännas som hot mot ens identitet?
    Det som observeras är att adopterade oftast har ett svenskt umgänge eller är ihop med en svensk, i högre grad än tex svenskar och invandare där vi ser att det är mer varierande.
    Det ska sägas att detta är bara observationer från vardagen, artiklar och böcker som jag tycker mig stämmer in relativt bra in på verkligheten. Jag ser inga som helst problem med vem man vill umgås med men är nyfiken på varför dessa mönster är så tydliga.
    Jag har precis börjat bilda mig en egen uppfattning men kommer inte ta med det då det kommer att bli ett allt för långt.

    Jag är själv adopterad och är nyfiken främst hur ni adopterade tänker kring detta? Självklart så är alla välkomna med tankar och reflektioner!

  • Svar på tråden Undviker adopterade varandra?
  • Anonym (Skeptisk)

    Skulle snarare säga att du just nu har confirmation bias. Den största orsaken varför adopterade inte umgås med varandra utan främst med andra personer är att adopterade är en så liten minoritet. Länkar till Wikipedia men det finns gott om andra källor också, där står iaf att det finns ca 60 000 internationellt adopterade i Sverige. Den totala befolkningen i landet är ca 10 miljoner. Då måste man förstå att det inte är så troligt att adopterade kommer att ha särskilt många andra adopterade vänner. Sedan tror jag inte att adopterade aktivt undviker varandra, har svårt att se någon orsak till det. Du säger att du har observerat detta, läst om det osv, har fortfarande svårt att tro att det handlar om aktivt undvikande. Undrar också varför du inte passar på att fråga de adopterade som du märker gör detta. Jag tror att adopterade främst umgås med svenskar iom att de har större tillhörighet till den gruppen människor än invandrare som grupp.

    sv.wikipedia.org/wiki/Adoption_i_Sverige

  • Anonym (+++)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-20 14:01:48 följande:
    Undviker adopterade varandra?

    Hej!

    Jag har funderat lite kring adopterades förhållningsätt till svenskar, invandrare och andra adopterade och jag tror mig kunna se ett mönster att adopterade generellt sätt undviker andra adopterade och invandare i större utsträckning.
    De kanske mest kända förklaringarna kan ju vara att de inte vill förknippas som invandare eller sin bakgrund och undviker vad som kan kännas som hot mot ens identitet?
    Det som observeras är att adopterade oftast har ett svenskt umgänge eller är ihop med en svensk, i högre grad än tex svenskar och invandare där vi ser att det är mer varierande.
    Det ska sägas att detta är bara observationer från vardagen, artiklar och böcker som jag tycker mig stämmer in relativt bra in på verkligheten. Jag ser inga som helst problem med vem man vill umgås med men är nyfiken på varför dessa mönster är så tydliga.
    Jag har precis börjat bilda mig en egen uppfattning men kommer inte ta med det då det kommer att bli ett allt för långt.

    Jag är själv adopterad och är nyfiken främst hur ni adopterade tänker kring detta? Självklart så är alla välkomna med tankar och reflektioner!


    Jag är inte själv adopterad men jag tror du tänker "fel"?

    Om man är uppvuxen i exempelvis en svensk kontext, svenska är ens modersmål, man har ingen koppling till det land man adopterats från, så är det väl inte så konstigt om man helst vistas i sammanhang som man är van vid, i tex "svenska" sammanhang. 

    De få jag känner som är adopterade och som har någon koppling till sitt ursprungsland, tex att de vetat sedan de var väldigt små var de kommer ifrån, adoptivföräldrarna kan ha varit noga med att lära barnet om den kulturen osv - då kanske man är mer nyfiken och vill veta mer och kanske blir glad att att lära känna någon annan som är adopterad från samma land. 

    Dessa har också uppskattat att få prata med andra som är adopterade, för att man kan ha känt sig ensam i sin situation.

    Tittar man på tv-program som handlar om att man hjälpt adopterade att spåra sina biologiska föräldrar, så vill många av dem ha en koppling till sitt hemland. Även om de i programmet inte hittar en biologisk förälder , visar många av dessa personer en nyfikenhet på det land och den kultur som man inte växte upp i. 

    Är mönstren som du ser, så tydliga som du låter påskina? 
  • Mrs Moneybags

    Jag är inte adopterad, men har till hälften utländsk härkomst (Kenya). Jag har faktiskt flera vänner som är adopterade som både är vänner med varandra och med mig då. 

    Jag har inte sett det du har sett, men det beror säkert på var man bor och hur man är lagd. De flesta adopterade jag känner är från Etiopien eller andra länder i Afrika. Jag tror de är som jag, att de trivs lika bra med andra svarta som med svenskar eller andra. Det blir kanske så om man bor i Stockholm. 

  • Mrs Moneybags

    Min mamma råkar vara adopterad, men hon är ju svensk till utseendet så det är ingen som vet att hon är det. Hon har nog någon kompis som är adopterad, men det var ju inte lika vanligt på 40-talet när hon och hennes kompisar är födda. 

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Skeptisk) skrev 2023-09-20 14:19:33 följande:

    Skulle snarare säga att du just nu har confirmation bias. Den största orsaken varför adopterade inte umgås med varandra utan främst med andra personer är att adopterade är en så liten minoritet. Länkar till Wikipedia men det finns gott om andra källor också, där står iaf att det finns ca 60 000 internationellt adopterade i Sverige. Den totala befolkningen i landet är ca 10 miljoner. Då måste man förstå att det inte är så troligt att adopterade kommer att ha särskilt många andra adopterade vänner. Sedan tror jag inte att adopterade aktivt undviker varandra, har svårt att se någon orsak till det. Du säger att du har observerat detta, läst om det osv, har fortfarande svårt att tro att det handlar om aktivt undvikande. Undrar också varför du inte passar på att fråga de adopterade som du märker gör detta. Jag tror att adopterade främst umgås med svenskar iom att de har större tillhörighet till den gruppen människor än invandrare som grupp.

    sv.wikipedia.org/wiki/Adoption_i_Sverige


    Jo visst det skulle kunna vara en av anledningarna däremot så finns det ju fler minoriteter som håller ihop mer än tex adopterade. Nej tror inte heller att de flesta adopterade aktivt undviker varandra, snarare omedvetet passivt. Jag har diskuterat detta med andra adopterade men kan ju vara intressant att få fler perspektiv.
  • Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-20 17:11:55 följande:
    Jo visst det skulle kunna vara en av anledningarna däremot så finns det ju fler minoriteter som håller ihop mer än tex adopterade. Nej tror inte heller att de flesta adopterade aktivt undviker varandra, snarare omedvetet passivt. Jag har diskuterat detta med andra adopterade men kan ju vara intressant att få fler perspektiv.
    Men adopterade är ju inte en enhetlig minoritet! De kommer ju från massor med olika ställen! Och som någon förklarade så tillhör de ju i första hand den svenska kulturen. Så inte alls konstigt att man umgås mer med t ex svenskar men sällan andra adopterade.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (+++) skrev 2023-09-20 14:30:35 följande:
    Jag är inte själv adopterad men jag tror du tänker "fel"?

    Om man är uppvuxen i exempelvis en svensk kontext, svenska är ens modersmål, man har ingen koppling till det land man adopterats från, så är det väl inte så konstigt om man helst vistas i sammanhang som man är van vid, i tex "svenska" sammanhang. 

    De få jag känner som är adopterade och som har någon koppling till sitt ursprungsland, tex att de vetat sedan de var väldigt små var de kommer ifrån, adoptivföräldrarna kan ha varit noga med att lära barnet om den kulturen osv - då kanske man är mer nyfiken och vill veta mer och kanske blir glad att att lära känna någon annan som är adopterad från samma land. 

    Dessa har också uppskattat att få prata med andra som är adopterade, för att man kan ha känt sig ensam i sin situation.

    Tittar man på tv-program som handlar om att man hjälpt adopterade att spåra sina biologiska föräldrar, så vill många av dem ha en koppling till sitt hemland. Även om de i programmet inte hittar en biologisk förälder , visar många av dessa personer en nyfikenhet på det land och den kultur som man inte växte upp i. 

    Är mönstren som du ser, så tydliga som du låter påskina? 
    Att man inte har någon koppling till det land man adopteras från kan jag bara delvis hålla med om. Men absolut kan det vara så att man umgås med dem man är van vid samtidigt menar jag att, man kan se mönster att svenskar och invandare har en annorlunda relation till varandra än tex adopterade har både till svenskar och invandare. Tex svenskar och invandare umgås i större utsträckning än adopterade och invandrare gör om nu adopterade skulle vara precis som vilken svensk som helst skulle ju detta inte spela någon roll?

    Det beror på vad man ska dra gränsen vad som är tydligt men enligt min subjektiva uppfattning så är det tillräckligt för att ses som mönster.
  • Anonym (Anonym)
    Mrs Moneybags skrev 2023-09-20 14:40:18 följande:

    Jag är inte adopterad, men har till hälften utländsk härkomst (Kenya). Jag har faktiskt flera vänner som är adopterade som både är vänner med varandra och med mig då. 

    Jag har inte sett det du har sett, men det beror säkert på var man bor och hur man är lagd. De flesta adopterade jag känner är från Etiopien eller andra länder i Afrika. Jag tror de är som jag, att de trivs lika bra med andra svarta som med svenskar eller andra. Det blir kanske så om man bor i Stockholm. 


    Så kan det säkerligen vara det beror nog på var man bor och hur man är. Sedan så har jag själv sätt adopterade i tillsammans/ i umgänge med andra adopterade flera gånger men i mindre uträckning i förhållande till det motsatta.
  • Lönnsirap
    Anonym (Anonym) skrev 2023-09-20 14:01:48 följande:
    Undviker adopterade varandra?

    Hej!

    Jag har funderat lite kring adopterades förhållningsätt till svenskar, invandrare och andra adopterade och jag tror mig kunna se ett mönster att adopterade generellt sätt undviker andra adopterade och invandare i större utsträckning.
    De kanske mest kända förklaringarna kan ju vara att de inte vill förknippas som invandare eller sin bakgrund och undviker vad som kan kännas som hot mot ens identitet?
    Det som observeras är att adopterade oftast har ett svenskt umgänge eller är ihop med en svensk, i högre grad än tex svenskar och invandare där vi ser att det är mer varierande.
    Det ska sägas att detta är bara observationer från vardagen, artiklar och böcker som jag tycker mig stämmer in relativt bra in på verkligheten. Jag ser inga som helst problem med vem man vill umgås med men är nyfiken på varför dessa mönster är så tydliga.
    Jag har precis börjat bilda mig en egen uppfattning men kommer inte ta med det då det kommer att bli ett allt för långt.

    Jag är själv adopterad och är nyfiken främst hur ni adopterade tänker kring detta? Självklart så är alla välkomna med tankar och reflektioner!


    Jag har inte alls gjort liknande observationer som dig utan upplever snarare att adopterade är som folk är mest och helt enkelt umgås utifrån såväl familj, jobb och grannar. 

    Det är ju liksom inte så att invandrare i allmänhet umgås med varandra, utifrån att de invandrat, utan oftast handlar det ju om språket, gemenskap genom relation, eller släkt och att man håller ihop när man kommer från regionen/landet. 

    Att adopterade inte umgås med varandra vet jag inte om jag håller med om. Vissa undviker säkert varandra eftersom det blir lite märkligt att paras ihop med någon utifrån en adoption. Särskilt på ett litet ställe. Men det är ju inte speciellt ovanligt att folk som adopterat faktiskt adopterar fler barn... 

    Jag tror att de mönster du ser inte är speciellt representativa, utan just utifrån den miljö du befinner dig, och det du tror dig se. 
  • Anonym (Nej)

    Jag är adopterad och på något sätt hamnade jag i en skola med 3 andra som också var adopterade. En av dem gick i min klass. Jag undvek och undviker inte dem mer än jag undvek eller undviker någon annan i den skolan, men jag kan inte heller påstå att vi umgåtts särskilt mycket. Vi har inte så mycket annat gemensamt än att vi är just adopterade, utöver då att vi är uppväxta i samma område och vi gick i samma grundskolor. Precis som de andra ca 400 eleverna. Varför skulle vi vara alls annorlunda jämfört med dem? 

  • fornminne

    Eftersom adopterade är kulturellt svenska, känner de antagligen störst samhörighet med andra som är kulturellt svenska, precis som icke-adopterade svenskar gör.

    Och som redan har skrivits: Adopterade är relativt få och spridda. De flesta är huvudsakligen omgivna av icke-adopterade. Då blir det ju dessa man umgås med och bildar par med.

    Jag har aldrig märkt att adopterade aktivt undviker varandra, eller för den delen andra med icke-svensk bakgrund. Det handlar nog mer om vilka man har omkring sig samt känner samhörighet med.

  • Anonym (Myraz)

    Jag är adopterad med sydamerikanska rötter. Har adopterade vänner, invandrare och svenskar. Tycker att jag passar i alla miljöer och dörrar öppnas i flera miljöer. Bir i en förort till Stockholm och ser det bara som en fördel. Det är kul att snacka med andra adopterade och alla nu för tiden är chill med det. 

    Jobbar inom vården och där är det jättebra. Både svenskar och invandrare gillar mig och är trygga med mig. 

  • Anonym (XXX)

    Detta har jag också märkt, och även bland andra generationens invandrare (eller de som kommit hit som små barn) och som har ambitionen att göra studera och göra karriär på samma villkor som svenskar. Det verkar vara väldigt viktigt för dem att redan tidigt under skoltiden distansera sig från alla med utländskt utseende (vare sig de är invandrare eller adopterade), och endast umgås med infödda svenska barn.

    Ofta gör de också vad de kan för att se så svenska ut som möjligt, t.ex. bleker lite på håret eller gör ljusa slingor, som får håret att se mindre helsvart ut, tjejerna använder ofta foundation i en ton som är lite ljusare än deras riktiga hudton o.s.v..

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-21 16:25:26 följande:

    Detta har jag också märkt, och även bland andra generationens invandrare (eller de som kommit hit som små barn) och som har ambitionen att göra studera och göra karriär på samma villkor som svenskar. Det verkar vara väldigt viktigt för dem att redan tidigt under skoltiden distansera sig från alla med utländskt utseende (vare sig de är invandrare eller adopterade), och endast umgås med infödda svenska barn.

    Ofta gör de också vad de kan för att se så svenska ut som möjligt, t.ex. bleker lite på håret eller gör ljusa slingor, som får håret att se mindre helsvart ut, tjejerna använder ofta foundation i en ton som är lite ljusare än deras riktiga hudton o.s.v..



    Anonym (XXX) skrev 2023-09-21 16:25:26 följande:

    Detta har jag också märkt, och även bland andra generationens invandrare (eller de som kommit hit som små barn) och som har ambitionen att göra studera och göra karriär på samma villkor som svenskar. Det verkar vara väldigt viktigt för dem att redan tidigt under skoltiden distansera sig från alla med utländskt utseende (vare sig de är invandrare eller adopterade), och endast umgås med infödda svenska barn.

    Ofta gör de också vad de kan för att se så svenska ut som möjligt, t.ex. bleker lite på håret eller gör ljusa slingor, som får håret att se mindre helsvart ut, tjejerna använder ofta foundation i en ton som är lite ljusare än deras riktiga hudton o.s.v..


    Aaa sant, andra generations invandrare delar en del likheter med adopterade  båda känner till kulturen, båda kan ses som minoriteter som består av flera olika minoriteter från olika länder. Båda kan känna att de har kopplingar till både Sverige och sitt ursprung på samma gång, men det finns många olikheter med.
    Jag har kanske inte uppmärksammat det men nu när du sa det så kom jag på att att jag har sett det bland andra invandrargrupper med höga ambitioner med. 
    Intressant reflektion kring som minoritet för att passa in så förekommer strategin att umgås med just svenskar med typiskt svenskt utseende. Svensken verkar ses som en centralpunkt.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (XXX) skrev 2023-09-21 16:25:26 följande:

    Detta har jag också märkt, och även bland andra generationens invandrare (eller de som kommit hit som små barn) och som har ambitionen att göra studera och göra karriär på samma villkor som svenskar. Det verkar vara väldigt viktigt för dem att redan tidigt under skoltiden distansera sig från alla med utländskt utseende (vare sig de är invandrare eller adopterade), och endast umgås med infödda svenska barn.

    Ofta gör de också vad de kan för att se så svenska ut som möjligt, t.ex. bleker lite på håret eller gör ljusa slingor, som får håret att se mindre helsvart ut, tjejerna använder ofta foundation i en ton som är lite ljusare än deras riktiga hudton o.s.v..


    Det håller jag inte med om. Jag har alltid haft höga ambitioner och de flesta jag känner har samma livsstil. De flesta är andra generationens invandrare med en eller två föräldrar från ett annat land. 

    Hur ska någon kunna distansera sig i en skola i exvis Rinkeby? 

    Tvärtom tror jag att de flesta av oss "framgångsrika" invandrare ser ner på de som bleker håret/huden för att passa in. Det ser bara löjligt och oftast väldigt fult ut. 

    Man kan vara precis som man är och ha ett lyckat liv oavsett ursprung. Det handlar mer om socioekonomisk bakgrund i kombination med ens egna ambitioner. Gäller säkert samma för helsvenskar och adopterade. Alla har vi hinder att hoppa över. 
  • Anonym (Bägge adopterade)

    Jag är adopterad från Vietnam som bebis, min sambo är också adopterad men svensk. Han blev omhändertagen av socialtjänst och fosterhemsplacerad vid 11. Mina (adoptiv)föräldrar ser jag som mina föräldrar, han är mer "som" att det är hans föräldrar. Han älskar dem och de har bra kontakt, han har ingen kontakt med bio men adoptivföräldrar är ändå "som" hans föräldrar 

  • Anonym (tvärtom)

    När min son var yngre så var han expert på att hitta andra adopterade att umgås med. Han var som en magnet. Han råkade umgås med den enda familjen med adopterade barn på en bussresa, han hade två äldre adopterade pojkar i skolan som behandlade honom som en lillebror. Pojkarna var från olika länder och kände inte varandra. Hans bästis råkar ha en mamma som är adopterad. Så fortsätter det. Med något undantag kommer dessa från andra länder än min son, så det beror inte på likhet i utseende.

    Min erfarenhet är därför tvärtom om TS teori.  

  • Anonym (adopterad)

    Jag kan nog bara instämma i det som sagts tidigare. Det är inte som om jag undviker andra adopterade, men det finns inte så många. Jag har haft någon vän som också varit adopterad under universitetstiden, men vi gled isär, men det var nog bara mest för att man lever på olika platser och i olika stadier av livet.

Svar på tråden Undviker adopterade varandra?