• J023

    blodtrycksmedicin -som gravid

    Hej,

    En läkare hade skrivit ut metropolol blodtrycksmedicin åt mig och han sade att den går bra att äta fastän man blir gravid. Jag vågade inte påbörja medicineringen ändå och googlar man står det "Metoprolol Sandoz får användas under graviditet endast om det är nödvändigt och om den behandlande läkaren omsorgsfullt har vägt den förväntade nyttan mot eventuella risker. Det finns belägg för att metoprolol minskar blodflödet i moderkakan och kan orsaka störning av fostrets tillväxt."

    Jag tog kontakt på nytt eftersom jag blev gravid och nu är i v 5. En annan läkare skrev ut Albetol åt mig. Han sa att jag absolut inte ska påbörja metropolol och att det var bra att jag inte börjat ta den. Han menar dock att albetol ska va helt säker och han går i god för att den inte ska påverka graviditeten negativt.

    Jag hämtade ut medicinen igår men i bipacksedeln står "albetol rekommenderas inte under de första tre månaderna av graviditeten. Om du är gravid eller ammar, tror du kan vara gravid eller planerar skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder detta läkemedel"

    Jag är livrädd att det ska påverka graviditeten, att medicineringen kan orsaka missfall. Någon annan som ätit blodtrycksmedicin som gravid och det gått bra eller dåligt för? Erfarenheter?

  • Svar på tråden blodtrycksmedicin -som gravid
  • Anonym (Anonym)

    Hej! Både min vårdcentralläkare och mvc har rekommenderat att byta till Trandate som är säkert (och väl beprövat) under graviditet. Kolla upp om du inte kan få det istället! Tips är att prata med mvc redan nu. Lycka till!

  • Anonym (Typ)

    Nu vet jag inte hur högt blodtryck du har, men det är absolut inte bra att gå med för högt blodtryck heller. Kan påverka både dig och fostret. Om du har väldigt högt är det större risk att blodtrycket påverkar mer din graviditet än medicin. Så kolla upp den där medicinen ovan rekommenderar snarast 

  • Anonym (Typ)

    Googlade nu och det verkar som Albetol och Trandate är likvärdiga produkter. Alltså samma verksamma ämne. Så är det ofta,  olika fabrikat= olika namn på produkten.

  • J023

    Tack för era svar! ☺️ mitt blodtryck är runt 140/100. Förstår såklart att det inte är bra att ha högt blodtryck heller men känns så riskabelt att påbörja medicinering då det i bipacksedeln står att det inte rekommenderas under första tre månaderna.

    Har ni erfarenhet av att själva ha varit gravida och ätit någon blodtrycksmedicin? och det har gått bra? 😊 

  • Anonym (Anonym)
    J023 skrev 2023-09-21 07:51:40 följande:

    Tack för era svar! ☺️ mitt blodtryck är runt 140/100. Förstår såklart att det inte är bra att ha högt blodtryck heller men känns så riskabelt att påbörja medicinering då det i bipacksedeln står att det inte rekommenderas under första tre månaderna.

    Har ni erfarenhet av att själva ha varit gravida och ätit någon blodtrycksmedicin? och det har gått bra? 😊 


    Jag är gravid nu men bara några veckor längre gången än du och kan därför inte säga något om hur det gått. Enligt min läkare och barnmorska är riskerna större att gå med ett obehandlat högt blodtryck än att ta medicin. Om du är orolig be att få recept på Trandate eller motsvarande som är beprövat. Och vänta inte med att skriva in dig på mvc. 
  • FtS70

    Ta det för vad det är värt; jag har under åren haft dussintals patienter som stått på blodtrycksmedicin genom hela graviditeten utan några komplikationer. Min äldsta dotter är kardiolog och hon åt också hela graviditeten.

  • J023

    Tack för era svar, det lugnar att höra 😊 får hoppas på det bästa😊

Svar på tråden blodtrycksmedicin -som gravid