• Kvinna1989

    iPhone bättre än android?

    Ni med egen ERFARENHET är iPhone bättre än android telefoner? Och om, berätta gärna varför? :)

    Jag har allltid haft Samsung (och 1 sony) senaste 10 åren. Nu dock dom senaste känns de som om telefonen inte ens hållit ett år, med riktigt tur så har den hållt 2 år!

    Den jag har nu har jag haft 10 månader men känner redan sen ca 6 månaders använding att massor av fel på den! (Ja jag vet garanti, men orkar inte hålla på med sånt, har 2 små barn så inte tid :D )

    Jag är ute efter en mobil som funkar, inte är seg och bra kamera. Jag sa till min man att jag funderar på att investera i en iPhone, han säger då utan erfarenhet att dom bara kostar mer pga märket men inte är bättre.

    Så ni med erfarenhet. Håller dom bättre? Värt priset? :)

  • Svar på tråden iPhone bättre än android?
  • Bejje

    Går inte jämföra Android med iPhone.

    Android är ett operativsystem som finns på otroligt många mobiler och tillverkare.  Samsung, Sony, Xiomi, OnePlus med mera med mera. Alla har Android som operativsystem.

    iPhone tillverkas bara av en enda tillverkare och det är Apple och de har IOS som oerativsystem.

    Gillar man det operativsystemet så har man inget val, då finns det bara Apple som tillverkare och deras iPhone.

    Men gilla rman android så kan man välja de billigaste skittelefonerna från knappt 2000 kr upp till samma nivå som en iphone kostar och det är är det fina med Android, att det finns så många tillverkare, så det spelar ingen roll om man är enskitrik eller en fattiglapp, man har ändå råd att köpa en telefon oftast.

    Sen får man ju mycket mer kvalitet, prestanda och funktioner ju mer man betalar så klart.

    Apple siktar nästan bara på det svindyraste, så där har man inte så mycket val.

  • Kvinna1989

    Aa joo, du har ju rätt, frågade lite fel här.

    Men ja. Har inte köpt dom allra billigaste Samsungarna men inte dyraste heller. Mellan 3000-5000kr har dom alltid kostat. Är dock så trött på att dom går sönder så fort!

    Funderar verkligen på att beställa nyaste iPhonen, men vill väll just veta är det kvalitet som gör priset eller trend :)

  • Supporter

    Haft min nuvarande iPhone i sex år utan problem, så jag skulle säga att de håller bra kvalitet. Till slut blir man dock ändå tvungen att uppgradera, när iOS inte går att uppdatera längre. Det bästa enligt mig med iPhone är enkelheten, samt att den är så synkad med Apples andra produkter, som Macdatorn och Watch.

  • Kvinna1989
    Supporter skrev 2023-09-27 00:37:44 följande:

    Haft min nuvarande iPhone i sex år utan problem, så jag skulle säga att de håller bra kvalitet. Till slut blir man dock ändå tvungen att uppgradera, när iOS inte går att uppdatera längre. Det bästa enligt mig med iPhone är enkelheten, samt att den är så synkad med Apples andra produkter, som Macdatorn och Watch.


    Tack för svar! 
    Låter ju bra, 6 år är länge. Iallafall med mina som hållit som bäst en gång 2 år..

    Kanske ska beställa en iPhone då.
  • LFF

    Jag använder båda, Samsung privat och iPhone som jobbtelefon (så har det varit oavsett arbetsplats sedan 2016). Det är ingen större skillnad tycker jag när man jämför Samsungs S-modell med Iphone. Det är den enda egentliga jämförelse som fungerar, räknar inte in iPhones SE-modell här. 

    När en Samsung strular så strular den, när en iPhone strular så strular den 1000-falt värre. Att fabriksåterställa en iPhone som krånglat har varit värre än en Samsung. 

    På ena arbetsplatsen var det både Samsung och iPhone man fick välja på som arbetstelefon. Då min roll var just support av telefon så blev det naturligt att välja iPhone då jag redan hade kunskap om Samsung. iPhone-användarna var fler och problemen var mer av karaktären "batteriet vill inte vara med när det är kallt", "batteriet går snabbt från 50% till död", "touch har slutat fungera", "skärmen är svart men touch fungerar". De flesta batterierna höll, precis som på Samsung, ca 2-3 år innan de blev kassa och laddade ur fort. 

    Tilläggas ska göras att iPhone har blivit enklare att hantera, mer androidisk när det kommer till att byta från en telefon till en annan. Vet dock inte riktigt hur vare sig den ena eller den andre fungerar om man vill ha med sig information från ena systemet till det andra när man byter helt. 

  • Kvinna1989
    LFF skrev 2023-09-27 08:23:04 följande:

    Jag använder båda, Samsung privat och iPhone som jobbtelefon (så har det varit oavsett arbetsplats sedan 2016). Det är ingen större skillnad tycker jag när man jämför Samsungs S-modell med Iphone. Det är den enda egentliga jämförelse som fungerar, räknar inte in iPhones SE-modell här. 

    När en Samsung strular så strular den, när en iPhone strular så strular den 1000-falt värre. Att fabriksåterställa en iPhone som krånglat har varit värre än en Samsung. 

    På ena arbetsplatsen var det både Samsung och iPhone man fick välja på som arbetstelefon. Då min roll var just support av telefon så blev det naturligt att välja iPhone då jag redan hade kunskap om Samsung. iPhone-användarna var fler och problemen var mer av karaktären "batteriet vill inte vara med när det är kallt", "batteriet går snabbt från 50% till död", "touch har slutat fungera", "skärmen är svart men touch fungerar". De flesta batterierna höll, precis som på Samsung, ca 2-3 år innan de blev kassa och laddade ur fort. 

    Tilläggas ska göras att iPhone har blivit enklare att hantera, mer androidisk när det kommer till att byta från en telefon till en annan. Vet dock inte riktigt hur vare sig den ena eller den andre fungerar om man vill ha med sig information från ena systemet till det andra när man byter helt. 


    Inte lätt att göra rätt val här inte! :D Men tack för dina erfarenheter! :)

    Jag har ju inte ens haft min samsung) i ett år, och det som strular är:

    -att den är sååååå trög! Och nej beror inte på operatöreb/området.

    - Största problemet: går ofta inte att ringa mig eller att ringa någon! Kul när man väntar viktigt samtal liksom.. Startar man om telefonen funkar de igen, ett tag.

    - Efter senaste android uppdateringer om man tar en bil där en människa är med i bilden blir den svart! Sambo fick dock samma problem så antar att de beror på android(?)

    - Kommer text att "ta ut laddaren fukt har upptäckts" och går inte att ladda på flera timmar förän det problemet försvunnit.

    Ja några av problemen.. 
  • sextiotalist

    Du måste haft otur 
    Min senaste Android har jag haft i två år. En av de billigare och har inte några problem 
    Sambon har haft sin i 5 år (inte dyr) och nu börjar den bli långsam.

  • LFF
    Kvinna1989 skrev 2023-09-27 08:50:35 följande:
    Inte lätt att göra rätt val här inte! :D Men tack för dina erfarenheter! :)

    Jag har ju inte ens haft min samsung) i ett år, och det som strular är:

    -att den är sååååå trög! Och nej beror inte på operatöreb/området.

    - Största problemet: går ofta inte att ringa mig eller att ringa någon! Kul när man väntar viktigt samtal liksom.. Startar man om telefonen funkar de igen, ett tag.

    - Efter senaste android uppdateringer om man tar en bil där en människa är med i bilden blir den svart! Sambo fick dock samma problem så antar att de beror på android(?)

    - Kommer text att "ta ut laddaren fukt har upptäckts" och går inte att ladda på flera timmar förän det problemet försvunnit.

    Ja några av problemen.. 
    Om den inte är ens året så är det ju något fel på telefonen och du bör kontakta försäljningsstället om att byta den. Nu skriver du inte vad det är för modell du har på din Samsung. Seg är liksom något man får om man tar en billig telefon tyvärr då den har mindre RAM-minne (närtidsminne) som regel. 

    Att den inte går att ringa med/svara med samt att personer blir svarta är ett mjukvaruproblem och något för Samsung att ordna rätt i. Men för att kunna häva köpet/byta telefonen så behöver du gå via din återförsäljare. Om din sambo också har en android men inte en Samsung så är det ju egentligen grundmjukvaran som har problemet men det måste gå via tillverkaren av telefonen.
  • Kvinna1989
    LFF skrev 2023-09-27 09:26:50 följande:
    Om den inte är ens året så är det ju något fel på telefonen och du bör kontakta försäljningsstället om att byta den. Nu skriver du inte vad det är för modell du har på din Samsung. Seg är liksom något man får om man tar en billig telefon tyvärr då den har mindre RAM-minne (närtidsminne) som regel. 

    Att den inte går att ringa med/svara med samt att personer blir svarta är ett mjukvaruproblem och något för Samsung att ordna rätt i. Men för att kunna häva köpet/byta telefonen så behöver du gå via din återförsäljare. Om din sambo också har en android men inte en Samsung så är det ju egentligen grundmjukvaran som har problemet men det måste gå via tillverkaren av telefonen.
    Har jobbat tidigare på Huawei supporten så jag vet lite iallafall om RAM osv. (Inte super men lite) .Så tog den med mer, sambons är inte seg, men han har samma problem med samtalen också. Vi har samma modell.
    Min förra samsung gick sönder samma dagen garantin gick ut, stod att minnet fullt men även om jag tog bort hur mycket appar som hellst hjälpte det inte. Har samsung A53 och innan denna A71. Min senaste kostade nästan 4000 kr så inte billigaste heller.

    Jag vet att se finns garanti men ingen tid och ork att bråka om garantin. När jag själv jobbade inom supporten fick man ju tyvärr väldigt ofta ge kostnadsförslag till kunder och de gick inte på garantin,även om jag själv hade tyckt de osv.

    Jag är väll mest egentligen ute efter en telefon som funkar smidigt och bra kamera!
  • Martinetto

    Iphone säljs av Apple som produkt till dig.
    Android säljer dig som användare till Googles kunder.
    Men visst googlar jag så reklamen får jag ändå SkämsDrömmer

Svar på tråden iPhone bättre än android?