• moafeliciaa

    Övertränad, tips?

    Hej!
    Jag har under en period på 1 år tränat tvångsmässigt med ett för litet näringsintag. 

    Det har varit alltifrån simning, klättring, löpning och viss typ av styrketräning.
    Det sista halvåret har jag nästan enbart löptränat sträckor på mellan 5 - 10km 4 dagar i veckan och utöver det gått ca 1 mil om dagen.

    Jag har lidit av en ätstörning som gjort att mitt näringsintag varit bristfälligt och en hel natts sömn har inte existerat det senaste halvåret.

    Jag förstår att mängden motion kan vara normal för en frisk person med goda sömnmönster och tillräckligt med näring.

    Nu till min undran:

    Jag har nu fått totalt träningsförbud från min läkare, jag kommer enbart få gå kortare promenader och göra lugnare form av yoga ett par gånger i veckan, detta ska jag hålla i minst 12 veckor. 
    För att sedan med hjälp av sjukvården trapp upp för att se hur min kropp reagerar.

    Överträningen har lett till att min vilopuls gått rakt nedåt, problem med blodtryck, dåligt med sömn, ont i leder, och nu på senaste viktuppgång? vilket såklart skrämt mig.

    När jag tog en paus från träningen 1 vecka för några månader sedan så rasade jag i vikt på 0 aktivitet, vilket också skrämde mig.

    Vad har ni för erfarenhet av överträning? Och hur har ni hanterat träningsabstinens? 


     

  • Svar på tråden Övertränad, tips?
  • Fjäril kär

    För det första behöver du hjälp med att reda ut varför du har sån träningshets. Det hänger ju ihop med din ätstörning då träning är en del av ätstörningen . Att hantera abstinensen är ju att hantera den ångest och problematik som en gång gjorde att du blev sjuk. Du behöver proffshjälp av en kurator eller KBT. Då får du verktyg för att klara av tiden utan träning. Att trappa upp träningen igen låter som en idiotisk idé.. ungefär som att ge dig en kokbok med dietrecept efter du klarat av ätstörningen... 

    Du behöver bli frisk. Inte träna. 

    Mvh / ätstörd och träningsstörd 

Svar på tråden Övertränad, tips?