• USA111

    Hur orkar ni

    Jag fattar ej hur vanligt folk orkar. Hur orkar ni med småbarn och 9 till 5 jobb. Asså småbarn som skriker kanske hela natten så ni inte får nån sömn alls. Sen ska ni upp och jobba och är hel trötta så ni inte vet om ni ska orka med jobbet för ni sovit så lite pga av ungen som skrikit så det finns risk ni kör i diket med bilen när ni sen kör till jobbet. Och spe c om du är kirurg är det inget kul om du somnar när du står där och opererar! Sen har ni en jobbig dag på jobbet och är helt slut inte nog med det ni har mens med så det blir ännu jobbigare med pms. sen ska ni hämta jobbig unge på dagis som ej vill gå hem och så tar det 1 halvtimme bara det tills ni är ute i bilen. sen sk ni hem och det är köer. sen ska ni laga mat. sen är det inte mycket tid kvar tills ni ska gå och sova kl 22. då kanske man ser på tv mellan 20.00 till 22.00 sen håller det på så likadant varje dagtills helgen kommer. då får man ta itu med det man ej hann i veckan dvs då ska det städas, tvättas, dammas, bakas (ja man kanske har en kille som vill man bakar till en) ja allt sånt man ej hunnit med på vardagarna. sen kommer söndagen och då ska man träffa vänner, gå på gym, kolla streaming (man kanske har 11 olika serier på 5 streaming man vill se där men del kanske har 4 säsonger på 22 avsnitt 45 minuter. tar tid att se!, kolla sociala medier (ja alla grupper och så man är med i på facebook), fixa i trädgården, spela facebook spel, kollal youtube

    thar ej sånt liv som alla andra skönt

  • Svar på tråden Hur orkar ni
  • SmulanFnulan

    Man har en vettig partner som man delar ansvar och allt hemarbete med.. Du har verkligen en unken syn på jämställdhet.

  • Agda90

    Man kan skita i tv, streaming, fb, spel och annat onödigt skit. Sånt slukar TIMMAR ur ens liv  helt i onödan. I stället för att glo på tv 20-22 testa att göra yoga en halvtimme. Då kanske du sover bättre?

    Baka åt killen? Kan han inte baka själv?
    Städa, damma, tvätta... Var är killen? Går du allt själv?

    Har man små barn, under 7 år, kan man gå ner i arbetstid (vissa arbetsgivare är generösa och erbjuder den möjligheten upp till 11-12 års ålder)

    När det kommer till matlagning kan man försöka att laga mer ena dagen så att det räcker till någon annan dag också.

  • Finansen7

    Småbarnsåren är ansträngande. Men hur jämnställt lever ni? Är det du som hämtar varje dag? Är det bara du som lagar maten och städar? Vill din kille ha nybakat bröd på helgen, varför klarar han inte att baka själv?
    Storkok är annars en riktigt bra grej. Att följa många serier är en tidstjuv. Visst, man behöver tid för avkoppling men typ 2 timmar om dagen är väldigt mycket tid.

  • Cornellia

    Man väljer bort saker. Flera av dom saker du nämner är sådant som är helt bortprioriterat ur mitt liv. 


    Jag har valt att bo så att det är inga köer när jag åker till och från jobbet. Jag lagar mat en gång i veckan. Jag tittar aldrig på tv. Eller serier. Jag skulle aldrig få för mig att baka till min man?!. 


    Men framförallt så delar jag alla uppgifter med min partner.

  • USA111
    Agda90 skrev 2023-09-14 09:08:26 följande:

    Man kan skita i tv, streaming, fb, spel och annat onödigt skit. Sånt slukar TIMMAR ur ens liv  helt i onödan. I stället för att glo på tv 20-22 testa att göra yoga en halvtimme. Då kanske du sover bättre?

    Baka åt killen? Kan han inte baka själv?
    Städa, damma, tvätta... Var är killen? Går du allt själv?

    Har man små barn, under 7 år, kan man gå ner i arbetstid (vissa arbetsgivare är generösa och erbjuder den möjligheten upp till 11-12 års ålder)

    När det kommer till matlagning kan man försöka att laga mer ena dagen så att det räcker till någon annan dag också.


    Verkligen inte
  • USA111
    Agda90 skrev 2023-09-14 09:08:26 följande:

    Man kan skita i tv, streaming, fb, spel och annat onödigt skit. Sånt slukar TIMMAR ur ens liv  helt i onödan. I stället för att glo på tv 20-22 testa att göra yoga en halvtimme. Då kanske du sover bättre?

    Baka åt killen? Kan han inte baka själv?
    Städa, damma, tvätta... Var är killen? Går du allt själv?

    Har man små barn, under 7 år, kan man gå ner i arbetstid (vissa arbetsgivare är generösa och erbjuder den möjligheten upp till 11-12 års ålder)

    När det kommer till matlagning kan man försöka att laga mer ena dagen så att det räcker till någon annan dag också.


    Man kanske är singel
  • USA111
    Finansen7 skrev 2023-09-14 09:50:50 följande:

    Småbarnsåren är ansträngande. Men hur jämnställt lever ni? Är det du som hämtar varje dag? Är det bara du som lagar maten och städar? Vill din kille ha nybakat bröd på helgen, varför klarar han inte att baka själv?
    Storkok är annars en riktigt bra grej. Att följa många serier är en tidstjuv. Visst, man behöver tid för avkoppling men typ 2 timmar om dagen är väldigt mycket tid.


    Men du kanske inte har en klille du kanske bor med en tjej mm
Svar på tråden Hur orkar ni