• frujansson

    När låta sitt barn röra sig fritt?

    Vid vilken ålder tycker ni att barn ska få cykla/gå omkring fritt? 


    Vår dotter är 9 år och har många kompisar som rör sig fritt i den stad vi bor. Dem cyklar in till stan, vidare upp i ett bostadsområde och sen tillbaka halvvägs för att stanna och leka. Det är ingen stor stad utan en mindre stad med ca 30.000 innevånare men ändå? Vår dotter får inte ens cykla till och från skolan själv ännu?

    Vi bor ca 2,5 kilometer från hennes skola som ligger väldigt centralt i den stad vi bor. Vägen dit innebär flertalet större vägar och många olika passager vi tycker känns jobbiga att tänka på?

    Vi upplever en otrolig press från andra föräldrar som släppt på sina barn i flera år. Det är inte trafiken egentligen i första han som jag tycker är läskig utan alla elaka människor som hon kan möta på vägen. Tycker inte samhället ser ut som det gjorde förr. Det finns så mycket hemskheter?

    Hon får leka i området själv och har klasskompisar på gatan hon går hem till själv och så?

    Men vad tycker ni? Är det dax att släppa henne friare eller finns det fler där ute som känner som vi? Att 9 år fortfarande är ganska tidigt för ett barn att röra sig fritt?

  • Svar på tråden När låta sitt barn röra sig fritt?
  • fjanten

    Hos oss går de flesta barn hem efter skolan (och till skolan) själva i tredjeklass, inget fritids, så jag tycker 9 år är rimligt. Redan i ettan var det en handfull barn som fick gå själva i ettan, och i tvåan kanske halva klassen. Men jag förstår dig. Hos oss går vår andraklassare till/från skolan utan oss, men då tillsammans med grannbarnen som går på samma skola, de behöver inte korsa några bilvägar, och skolan är ungefär 200 meter från vårt hem. Jag är hemma både när han går dit och när han går hem (jobbar hemifrån). Så kort och gott är väl mitt svar "det beror på", men någon gång måste man ju börja lära barnen röra sig själva i vårt samhälle.

  • Trippelmamma76

    Jag har inte släppt mina barn så tidigt och så mycket. Och där vi bor går de flesta för övrigt på fritids även i 4:an och vissa i 5:an. Hur många som går på fritids i 6:an ska jag väl låta vara osagt men de finns i alla fall också här. Kanske för att det är ett populärt fritids, vad vet jag. Ett mindre samhälle i storstadsregion. 

  • cotlettis

    Det är ganska vanligt med gps-klockor nuförtiden, det kanske kan hjälpa er när ni väl bestämmer er för att släppa mer fritt. Jag tror man kan ringa till klockorna och barnet kan skicka "larm" om det är något. Men det finns säkert flera modeller.

    Sen kommer allt med träning. Jag bor i stan och ser varje dag jätteduktiga unga barn som cyklar till skolan och som hoppar av cykeln i lugn och ro vid övergångsstället för att sedan gå över när bilarna stannat. Det kan vara en trygghet att cykla med en kompis också, då är de iallafall två som har sällskap. Jag cyklade själv med en kompis till skolan varje dag.

  • MsM84

    Min 8-åring kan cykla själv till skolan - men då bor vi i ett mindre samhälle med ca 5000 invånare, mindre än 1 km till skolan och endast någon enstaka mindre villaväg korsas. Ni har ju helt andra förutsättningar, och med de förutsättningarna hade jag inte heller släppt iväg honom idagsläget. 

  • Dzala

    Min 8 åring har precis börjat åka buss till/från skolan själv. Låter henne inte gå/cykla ensam till skolan (det är 3 km). Tror hon skulle klara det men är också rädd för vilka hon skulle kunna möta på gångvägarna även om vi bor i lungt område. Däremot går hon och cyklar fritt i byn men inte utan gps klocka. 

Svar på tråden När låta sitt barn röra sig fritt?