• EJT

    Våga prova progesteron? (Kort lutealfas)

    Är det någon här inne som har erfarenhet av att förlänga lutealfasen genom att ta progesteron? Har förstått att man tar dem vaginalt? 
     
    Berätta gärna! 
     
    Vi försöker få vårt andra barn och min menscykel ser annorlunda ut idag än när jag fick dottern. Jag hade hoppats att få hjälp från privat gynekolog idag då jag numera har kort lutealfas, 8 dagar (förut låg den på 12 dagar). Jag har en lång cykel men där follikelfasen drar ut länge på tiden och ägglossning blir omkring dag 25-27. Jag har även lite andra tecken på en kanske "ohälsosam" menscykel, typ spottings länge efter mens och ibland mellanblödningar i follikelfasen... Periodvis också oregelbunden mens och kan ha cykler utan ägglossning. 
     
    Den privata gynekologen förbisåg dock helt menstrautionssymtomen och kollade endast på mina äggstockar och blodprovsvärden. Hon noterade något låg äggreserv för åldern, men att äggstockar såg fina ut och att ägg redan började mogna trots att jag endast är dag 6 i cykeln. Hon rekommenderade IVF om vi ej fått barn naturligt innan årsskiftet. 
     
    Jag hade dock hoppats på att få mer hjälp med att främja ägglossning/förlänga lutealfasen, kanske genom naturligt progesteron? Hon nämnde inget alls om detta alternativ utan menade att min ägglossning sannolikt inte är när jag tror att den är, hon sa att man inte kan ha kort lutealfas när man har lång cykel som jag har...
     
    Samtidigt har jag ALLA tecken på att ägglossning 8 dagar innan mens (positivt äl-test, fertilt sekret, tydlig temphöjning, jättemycket ägglossningssmärtor). Jag vet inte vad jag ska tro, men jag kan inte tänka mig att min ägglossning sker 14 dagar innan som hon verkar tro... 
     
    Vi är inte främmande för IVF men det är dyrt och vi önskar såklart prova allt innan det. 
  • Svar på tråden Våga prova progesteron? (Kort lutealfas)
  • Hjortsö79

    man kan visst ha långa cykler men ändå kort lutealfas. Fast cykler över 35 dagar brukar vara utan ägglossning. Vissa får en liten Lh-stegring innan mens vilket kan ge utslag på äl-test, men får du som hugg i äggstockarna borde det ju vara äl och inte mensen som är på g. Som 40+are har jag använt mig av bioidentisk progesteronkräm i flera år, både för att trigga äl och sen understötta lutealfasen så min cykel fortsätta funka. Man mår ju så dåligt när hormonerna spårar ur. Har alltså inte testat vagitorier inför graviditet men kan tala varmt för progesteron som stabiliserande för menscykeln. Ser du även till att skippa all koffein tror jag du kan bli hjälpt av det :)

Svar på tråden Våga prova progesteron? (Kort lutealfas)