• Friskisnörd

    Utebliven mens utan att va gravid

    Jag och min sambo har nu försökt få barn sedan november 2023. Varje månad när mensen kommer blir en besvikelse men hoppet går upp för ett nytt försök. Jag är i en situation nu där jag varken vet ut eller in.. jag har nu inte haft någon mens sedan veckan innan midsommar. Jag har alltså vart utan min mens i tre månader! Har tagit hur många gravtest som helt och alla neg. Var i kontakt med gyn för en månad sedan för att få stöd och råd. råder jag fick var att försöka slappna av (bullshit du jag haft en fantastiskt lugn sommar och känner mig inte alls stressad) även att jag ska återkomma när mensen uteblivit i 6 mån. Denna väntan på mensen är hemsk då allt vi vill är att räkna dagarna till ägglossning för att hoppas på en ny chans att bli gravid. Nån i liknande situation? Eller att nån plötsligt fått pluss i liknade situation?

  • Svar på tråden Utebliven mens utan att va gravid
  • Anonym (Knulljan)

    Har du haft utebliven mens förut? Annars så tycker jag att du ska söka dig till en annan gynekolog som tar det mer på allvar. Utebliven mens i tre månader är tecken på att något är galet i din kropp, vare sig det är sköldkörteln, kosten, någon vitaminbrist eller annat som spökar så ska det tas på allvar och "slappna av" och "kom tillbaka när den varit utebliven i sex månader" är otroligt  oseriösa svar från din nuvarande gynekolog

  • Anonym (E)
    Anonym (Knulljan) skrev 2023-09-08 10:35:18 följande:

    Har du haft utebliven mens förut? Annars så tycker jag att du ska söka dig till en annan gynekolog som tar det mer på allvar. Utebliven mens i tre månader är tecken på att något är galet i din kropp, vare sig det är sköldkörteln, kosten, någon vitaminbrist eller annat som spökar så ska det tas på allvar och "slappna av" och "kom tillbaka när den varit utebliven i sex månader" är otroligt  oseriösa svar från din nuvarande gynekolog


    Det är inte ett oseriöst svar utan ett standardsvar. Resurser finns inte för att reda ut alla vars mens troligtvis startar upp snart igen så gräns behövs. Ja, det kan vara t.ex PCOS men å andra sidan behöver det inte vara något som behöver behandling.
Svar på tråden Utebliven mens utan att va gravid