• Aina03

    Separerade föräldrar och vuxna barn

    Skullle du vilja fira högtider med din partners ex och deras genensamma barn och barnbarn?
    Så hade jag det med ett ex. 

    Det lustiga är att det är de vuxna barnen som med sina barn vill fira med sina föräldrar. Men när den ena vuxna dottern skilde sig kan hon inte tänka sig att fira med sitt ex och hans nya??! För hon tycker det känns jobbigt. Men hon hade inte en tanke på att det köndes jobbigt för mig att träffa hennes pappas ex?

  • Svar på tråden Separerade föräldrar och vuxna barn
  • Anonym (ppp)

    Inte så konstigt. I det fallet har hon perspektivet av att ha varit barnet, i andra fallet är det hon som är en vuxen som separerar. 

    Lever i ny familj och vi firar inget med de gamla exen. Om barnen däremot tex bjuder in till bröllop någon gång så kan vi givetvis vara på samma evenemang, vi är inte osams, men då är det ju inte vi själva som bjuder in utan då är vi någon annans gäster. 

  • Anonym (Martha)

    Skulle du vilja fira jul, midsommar med mera med exet, barn och barnbarn? Skulle det kännas bra?

  • Jemp

    Har de alltid gjort det så är det klart om de reagerar om det ändras. 
    Mina föräldrar slutade fira högtider ihop när de skildes. Jag har dock både sambo och ex vars föräldrar fortsatt fira ihop. Även med nya partners, ja. 

  • Anonym (***)

    Kommer man bra överens så varför inte.
    Dock skulle jag inte kunna det, för då hade jag gjort mig olycklig.....

  • Anonym (Varför sa du inte ifrån till din partner?)

    Men sa du till att du inte ville fira på det viset?
    Det vuxna barnet säger ju till att hon inte vill, hon kan ju inte veta att du inte ville det om ingen berättat det för henne.
    Hon kanske ger det en tanke nu när hon är i samma sits men innan kanske hon trodde att du kommit överens med hennes förälder dvs din sambo/man eller liknande om att fira på det viset, hon antog väl att ni hade pratar igenom det. Det funkar för vissa och för vissa inte.
    Hon säger att hon inte vill göra på det viset och kanske trodde att du också hade sagt till ifall du inte ville det.
    Det är ju mellan dig din nya man och hans ex.
    Du hade kunnat säga att du inte ville det och exet hade kunnat säga ifrån ifall hon inte ville fira med sitt ex och dig.
    Nu kan man ju tro att ni alla var med på det.
    Det var väl inte dottern själv som styrde över alla?
    Det var väl inte dotterns ansvar att bestämma hur du skulle göra, det är väl din partner du ska ta det med.

  • Anonym (Nja)

    Inte med exet men självklart med barn och barnbarn. Exet möjligen om jag själv har god kontakt med henne.

  • Anonym (Xyz)
    Anonym (Martha) skrev 2023-09-02 13:03:36 följande:

    Skulle du vilja fira jul, midsommar med mera med exet, barn och barnbarn? Skulle det kännas bra?


    Är nog väldigt olika det där, i olika familjer. Har en en nära vän som är uppväxt så. I den familjen finns det halvsyskon på båda sidor.

    Att fira med ny partner, partners ex och deras barn utan att ha gemensamma barn är kanske mer ovanligt. De jag känner som träffats sent har mest firat med sina gamla familjer, alltså inte med ny partners familj. 
  • Anonym (Martha)

    #5 Mitt ex? barnens mamma brukade komma hem till dom och fira vuxna tjejernas födelsedagar när jag blev ihop med exet. Jag tyckte inte det kändes bra eftersom det var hon som lämnat exet och han var ledsen för det. Jag ville inte vara med. Sen firade vi ändå jul ihop hemma hos barnen när hon kom med sin partner. Men efter att hon blev ensam kändes det inte kul att fortsätta fira. Det kändes obekvämt när hon var singel och det var hon som lämnat exet. Jag tror han aldrig kommit över henne. Han blev alltid så konstig när han hade träffat henne. 


    Han kunde titta på gamla filmer på henne, gråta och säga att visst är hon vacker (vilket jag inte tyckte, men jag sa inget). 


     

  • sofhia

    Finns inte minsta chans att jag skulle göra något med varken hans eller mitt ex, förutom att fira saker som bröllop. 

  • Anonym (Hatta runt mellan fyra familjer)

    Är väl pest eller kolera.

    Antingen har man bara sina vuxna barn hälften av högtiderna, eller så bjuds alla in på alla högtider. Vad som känns som bästa lösningen är individuellt.

    Vanligaste jag ser omkring mig bland vuxna med skilda föräldrar är förresten att de ger upp några år efter att barnbarnen kommit, säger "fuck it, orkar inte hatta runt till alla längre, vi firar själva" och sen får föräldrarna och deras respektive ta sig dit om de vill träffas. Rätt logiskt då barnbarnen är den nya gemensamma punkten för alla. 

  • Anonym (Hitta lösningar)

    Hörde om en morfar som firade julafton 23 december och sen dagen efter firade mormor med barnbarnen. För att mormor o morfar var skilda.... kanske är ett alternativ. Kan ju även fira 25 och eller 26 december. Kan ju be personer att ta med mat också och sen brukar det ju bli rester kvar...

Svar på tråden Separerade föräldrar och vuxna barn