• Lillan2022

    Varför sover bebis sämre med mig?

    Hej! Det är så att jag har tvillingar på 8 månader, de sover i varsin bedside crib på varsin sida av sängen och det fungerar bra. de byter säng varannan natt för att få sova ena natten vid mig och ena natten vid sin pappa. 


    men de senaste så har den som sover med mig börjat sova mee oroligt och vaknar en massa på natten..
    någon som varit med om samma?
    är dom oroligare med mig? tryggare? Jag är ju den som är hemma med dom hela dagarna så jag vill ju tro att dom finns tryggheten hos mig men man känner sig som en värdelös mamma när de sover oroligare den natten de sover hos mig..  


    någon som känner igen sig eller har tips? 


    tack!! 

  • Svar på tråden Varför sover bebis sämre med mig?
  • Mimosa86

    Du luktar mjölk.
    Du luktar du.
    De är tryggare med dig varpå de okynnesgnölar mer än med pappan.

    Vanligt. Är som när pappan varit med barnen och allt är frid och fröjd. Så dyker mamma upp och då blir det klängigt och gnälligt.

  • Lillan2022
    Mimosa86 skrev 2023-08-26 08:48:11 följande:

    Du luktar mjölk.
    Du luktar du.
    De är tryggare med dig varpå de okynnesgnölar mer än med pappan.

    Vanligt. Är som när pappan varit med barnen och allt är frid och fröjd. Så dyker mamma upp och då blir det klängigt och gnälligt.


    Känns jobbigt bara när dom sover så oroligt vid mig och vaknar massor. Dom somnar dock om om jag lägger handen på dom och håller om dom men det är ju flera gånger per natt. När de sover med honom kan de sova sig igenom en hel natt. 


    ja jo det sistnämnda stämmer, alltid mer klängiga och gnälliga runt mig haha

  • Aliona
    Lillan2022 skrev 2023-08-26 08:57:45 följande:
    Nej inte ammat sen de var två månader :)

    Ok, då är det inte det iaf. 


    Men kag tänker att det är bra att de sover bra på pappans sida sängen och att man gör sig själv en otjänst om föräldraskapet blir jämförande och tävling. Barnen känner sig säkert trygga hos er båda, som det ska vara. Föräldrar har olika egenskaper och är bra i olika roller. Om de nu sover bättre med pappan så kan de väl sova på den sidan? Det skulle ge dig mycket bättre sömn dessutom. Du ska inte ta det personligt. Det finns andra situationer där du fungerar bättre. Dessutom ändras sånt över tiden. 

Svar på tråden Varför sover bebis sämre med mig?