• Lovisanell

    Orolig för min 2-åring

    Min son fyllde nyligen 2 år. Han är sen i talet, säger inte ens mamma och pappa. Han är motoriskt välutvecklad och kommunicerar med kroppsspråk och lyckas för mesta visa vad han vill. Han är kramig, social med oss föräldrar, har bra ögonkontakt, äter bra och sover bra. 
     
    Men vi har märkt att han inte verkade höra bra och det är oklart om han förstår när vi pratar med honom. Han hör musik vet vi, men kan inte följa instruktioner och reagerar oftast inte när vi försöker prata med honom. Förskolan uppmärksammade att han har svårigheter med att förstå sammanhang, svårt med kommunikation och att han fastnar i beteenden.
     
     Jag mår jättedåligt över detta och är så orolig. Han står nu i kö för autismutredning. ÖHN misstänker att han har en hörselnedsättning, de såg att han hade fullt med vätska bakom trumhinnorna i maj som troligtvis funnits där sen i vintras. Vi ska på återbesök nästa vecka, finns vätskan kvar och de fortfarande misstänker hörselnedsättning så planerar de att operera in rör. Är det någon som har liknande erfarenheter? 
  • Svar på tråden Orolig för min 2-åring
  • Elin pelin

    Min dotter utreddes för utvecklingsförsening vid 1-2 års ålder. Hon hade även fel på fötterna så det lades mycket fokus på det. Vi fick i alla fall be om en remiss till önh och där konstaterades hörselnedsättning och vätska bakom trumhinnan men de ville se om det skulle växa bort. Efter 1,5 år (hon var då 3,5 år) tjatade vi till oss en operation och fick ett helt nytt barn. Hon blev intresserad av andra barn (hon hade innan bara lekt själv för hon hörde ju inte), hon blev gladare, hon började prata. Hon är nu åtta men var inte ikapp språkligt förens hon var runt 6 år gammal. Hon pratade i princip inte alls innan hon fick rör. Hon har fortfarande nedsatt hörsel och ska nu få rör för tredje eller fjärde gången. Så har han vätska, stå på er för rör! 

    Det finns fördelar med att min dotter inte har hört, hon har världens fantasi och är duktig på att leka själv samt väldigt teatralisk (det fick hon ju utveckla istället för språket...) Men visst hade det varit bättre om hon fått rör tidigare.

    Lycka till och uppdatera gärna!

  • Lovisanell

    Tack för att du delar med dig! Det ger mig hopp om att saker och ting faktiskt kommer ordna sig till slut. Vad bra att din dotter fick hjälp och att hon kom ikapp med språket. :) hur fort märkte ni skillnad efter den första operationen? 

    Vi var hos ÖNH igen och vätskan hade minskat. Men eftersom sonen fortfarande visar tecken på hörselnedsättning fick vi komma till en audionom. Han fick underkänt på 2 av tre tester. Han har en måttlig hörselnedsättning pga vätskan och ska nu få operera in rör inom en månad. Troligtvis har sonen haft problem med detta länge. Är så lättad och jag hoppas att rören ska hjälpa honom och att talet och språkförståelsen ska komma igång. 🙏

  • Elin pelin

    Vi fick ett nytt barn dagen efter. Även förskolan anmärkte på att hon var gladare och mer med. Men språket låg hon efter med och det var först vid 6 års ålder hon var helt ikapp. Men nu var hon 3,5 år när hon fick sina första rör. Lycka till och uppdatera gärna!

Svar på tråden Orolig för min 2-åring