• Sessan34

    Blir snart galen

    Min man och jag har 3 barn o 4 påväg. Vi bor i ett hus i en mindre ort i Östergötland. 
    Min chef bestämde sig att säga upp mig när jag 2022 gick hem på graviditetspenning med barn nummer 3. Nu väntar vi barn nr 4 son kommer i september. 

    Min man jobbar 6.30-16.00 varje dag. 20 min bilresa men ändå kommer han hem runt 17-17.30 varje dag. O så har han fått för sig att börja spela padel utöver son golf o fotboll. Så minst 2 ggr i veckan åker han o spelar padel 20.00-22.00, han åker 19.30 o kommer hem 22.45. Golf 9 eller 18 hål +tävlingar näst inpå varje helg. Fotbollsträning 2 ggr i veckan. Dvs att jag jämt är hemma med barnen. När jag vill ha egentid så säger han "ta med dig barnen till dina föräldrar" eller "du får åka iväg men inte när jag ska iväg". När jag väl kommer iväg så hör han av sig konstant o frågar när jag kommer hem. 
    Och på toppen av det så sköter jag hushållet med städning, tvättning, matlagning, diskning, barnen, gräsklippning, trimning. Det min man gör är att sitta på soffan o glo i telefon, på reell. Jag kan gå ut med hunden o när jag kommer tillbaka så gör barnen precis vad dom vill o har vräkt ut en massa saker o den lilla 1 åringen har massa saker i munnen typ pärlor, papper, smålego osv. 
    Och så han han mage att klaga på hur det ser ut när han kommer hem från jobbet och börjar då härja på barnen att dom ska städa fast jag redan gjort det o dom redan plockat undan en hel del. Mina föräldrapengar ska han ha eftersom han står själv på huslånet. Jag vill veckohandla men istället ska vi åka varje dag o köpa mat för dagen! Finns aldrig mat hemma. O mina pengar han får går knappast till maten. Jag gör matlåda till honom varje dag men han tar aldrig med den utan köper utemat varje dag. Han snusar 2 dosor om dagen o är beroende av Coca cola. Varje dag följer Coca cola, chips o godis med hem. 
    Padeln kostar 600 kr per gång, golfen har jag inte en aning om o fotbollen 500kr per år. 
    Han suckar när jag ber om pengar för att kunna köpa t.ex blöjor eller annat till barnen. Jag kan inte unna mig något utan måste be honom om typ "tillåtelse" först. 

    Jag har pratat x antal gånger med honom om detta, blir bra någon dag eller 2 o sen börjar det om. 
    Jag har bett honom om att sluta köpa hem sötsaker då jag under denna graviditet har diabetes men han kommer ändå hem dagligen med både läsk, godis, chip osv. 
    Jag vet inte vad jag ska göra. Älskar honom men det verkar inte fungera o han verkar inte lyssna heller.

  • Svar på tråden Blir snart galen
  • Anonym

    Jag blir ledsen av att höra hur det har det.
    Beställ tid på familjerådgivning.
    Om han vägrar följa med, så gå dit själv. Förändringen måste börja någonstans.

  • Jemp

    Han behandlar dig inte shysst öht, till att börja med. Och inte resten av familjen heller.

    Utifrån situationen då:
    - gör upp en budget ihop. Där ni båda har pengar att röra er med och har insyn i ekonomin. 
    - planera egentiden så ni har lika många kvällar i veckan eller liknande. Med utrymme för gemensam tid också såklart. 
    - planera in hans föräldraledighet.

  • Tow2Mater

    Bra du inte jobbar då med snart 4 barn. Sätt de tre äldsta på fsk? eller gör du det redan?

    Letar du nytt jobb? Ni bestämde väl när han ska vara fl-ledig och du börja jobba igen? Du hittar förhoppningsvis ett jobb nu om du ligger i.

  • Sessan34
    Jemp skrev 2023-08-12 19:54:12 följande:

    Han behandlar dig inte shysst öht, till att börja med. Och inte resten av familjen heller.

    Utifrån situationen då:
    - gör upp en budget ihop. Där ni båda har pengar att röra er med och har insyn i ekonomin. 
    - planera egentiden så ni har lika många kvällar i veckan eller liknande. Med utrymme för gemensam tid också såklart. 
    - planera in hans föräldraledighet.


    Försökt med det men han går inte med på det. Utan jag får höra av mig till honom när han jobbar för att få honom att swisha över, om jag ens får tag på honom. 
    Så berättar jag vad jag behöver köpa o så swishar han, oftast för lite så jag får prioritera vad som är viktigast till att äta just den dagen. 3 barn på affären varje dag. Behöver jämt både vagn o korg för att ens kunna plocka mat då barnen sitter i vagnen. När han åker till affären åker han själv. 
    Det där med egentid får jag helt enkelt lägga åt sidan för tiden finns inte för mig. Min man räknar min egentid när han åker iväg o jag är hemma men barnen sover. 
    Jag går snart in i väggen känns det som. Är ledsen o gråter titt som tätt, blir lätt förbannad och ändå försöker jag göra allt för att mina barn ska ha det bra.

    Föräldraledighet tar han inte ut, för han förlorar så mycket i lön då. Han ligger långt över taket på fk så han får knappt ut 50% av sin ordinarie lön. Så vi går back om han tar ut det. 

    Jag ber min man om mycket hjälp o han svarar ja men gör det aldrig. Så när jag blir irriterad på honom för att han inte gjort det jag bad om t.ex byta blöja på lilltjejen så vräker han ur sig att jag inte ens har bett honom. O det är för den där jävla telefon som han ständigt sitter med. 
    Vid maten är det jag som får mata lilltjejen samtidigt som jag ska servera dom andra 2 barnen o hinna äta själv för att han ställer upp sin telefon mot sin snusdosa o kollar facebookklipp. Barnen ber om mer mjölk - min man hör inte, barnen ber om mer mat - min man hör inte. Jag ber honom mata lilltjejen en stund - han hör inte. Han äter klart o fortsätter kolla i telefon. Jag går o tvättar av barnen, kommer tillbaka, dukar av bordet, torkar av bordet o barnens stolar. Går ut i köket, plockar in ev. rester. Tar diskmaskinen. När jag är klar med allt det sitter han fortfarande kvar vid bordet om han inte förflyttat sig till toaletten. O på toa kan han sitta länge. 
    Läggdags: jag fixar kvällsmat till barnen, byter om på dom, borstar deras tänder och får lilltjejen i säng. Dom andra 2 vill att pappa bäddar om dom. 
    Sen sitter min kära man på soffan igen o glor på telefon hela kvällen. Jag går o lägger mig innan 21 för att orka med dagarna. Till 98% senaste tiden (typ 3 månader) somnar han på soffan så jag sover själv i sängen. Dom kvällar han kommer in är när han vill ha sex men jag ratar honom o han blir sur o vänder sig om o kollar på telefon. 
    Han förstår inte hur det är att vara hemma 24/7 o ta hand om allt som ska göras hemma. 
  • Tow2Mater
    Sessan34 skrev 2023-08-12 20:27:57 följande:
    Försökt med det men han går inte med på det. Utan jag får höra av mig till honom när han jobbar för att få honom att swisha över, om jag ens får tag på honom. 
    Så berättar jag vad jag behöver köpa o så swishar han, oftast för lite så jag får prioritera vad som är viktigast till att äta just den dagen. 3 barn på affären varje dag. Behöver jämt både vagn o korg för att ens kunna plocka mat då barnen sitter i vagnen. När han åker till affären åker han själv. 
    Det där med egentid får jag helt enkelt lägga åt sidan för tiden finns inte för mig. Min man räknar min egentid när han åker iväg o jag är hemma men barnen sover. 
    Jag går snart in i väggen känns det som. Är ledsen o gråter titt som tätt, blir lätt förbannad och ändå försöker jag göra allt för att mina barn ska ha det bra.

    Föräldraledighet tar han inte ut, för han förlorar så mycket i lön då. Han ligger långt över taket på fk så han får knappt ut 50% av sin ordinarie lön. Så vi går back om han tar ut det. 

    Jag ber min man om mycket hjälp o han svarar ja men gör det aldrig. Så när jag blir irriterad på honom för att han inte gjort det jag bad om t.ex byta blöja på lilltjejen så vräker han ur sig att jag inte ens har bett honom. O det är för den där jävla telefon som han ständigt sitter med. 
    Vid maten är det jag som får mata lilltjejen samtidigt som jag ska servera dom andra 2 barnen o hinna äta själv för att han ställer upp sin telefon mot sin snusdosa o kollar facebookklipp. Barnen ber om mer mjölk - min man hör inte, barnen ber om mer mat - min man hör inte. Jag ber honom mata lilltjejen en stund - han hör inte. Han äter klart o fortsätter kolla i telefon. Jag går o tvättar av barnen, kommer tillbaka, dukar av bordet, torkar av bordet o barnens stolar. Går ut i köket, plockar in ev. rester. Tar diskmaskinen. När jag är klar med allt det sitter han fortfarande kvar vid bordet om han inte förflyttat sig till toaletten. O på toa kan han sitta länge. 
    Läggdags: jag fixar kvällsmat till barnen, byter om på dom, borstar deras tänder och får lilltjejen i säng. Dom andra 2 vill att pappa bäddar om dom. 
    Sen sitter min kära man på soffan igen o glor på telefon hela kvällen. Jag går o lägger mig innan 21 för att orka med dagarna. Till 98% senaste tiden (typ 3 månader) somnar han på soffan så jag sover själv i sängen. Dom kvällar han kommer in är när han vill ha sex men jag ratar honom o han blir sur o vänder sig om o kollar på telefon. 
    Han förstår inte hur det är att vara hemma 24/7 o ta hand om allt som ska göras hemma. 
    Så han han köper dagligen hem både läsk, godis, chip osv, men ingen mat? Du går och handlar maten separat dagligen? Gjorde ni så när ni var utan barn, och med ett barn, och två barn också?

    Undrar hur ni tänkte med fl-ledigheten efter ett barn? efter två? Hade ni råd att han tog ledigheten då? Ar det bara nu med din arbetsloshet ni inte har råd?
    Om du får ett bra välbetalt jobb borde det väl funka att han är hemma ett tag?
  • Sessan34

    Det har varit sommarlov nu så barnen börjar nästa vecka igen (15timmars) men inte 1 åringen. Dom 2 äldsta 5 o snart 4 år är gratis just nu. Lilltjejen skulle kosta. Vi hade valt att skriva in henne nu vid skolstart men min man sköt upp det till efter årsskiftet eftersom jag ändå kommer vara hemma med nyfödd.

    Jobb söker jag redan nu. Jobbade tidigare som lokalvårdare men söker nu som uska men det tycker min man är lite fel för det är ju oregelbundna tider på sånt arbete så det stör hans aktiviteter. För vem ska ta barnen om jag jobbar kväll o helg när han ska iväg. Lätt ta barnen själv!

  • Anonym (X)

    Vad gäller ekonomin är det vansinnigt att du ska ge honom hela din föräldrapenning.

    Ha 3 gemensamma konton- ett för boendet, el, annat husrelaterat och försäkring,  ett för mat och saker till barnen och hushållet. Bestäm hur mycket respektive person ska lägga in på de kontona och vad pengarna faktiskt ska gå till. En del pengar bör gå in på ett gemensamt buffertkonto, vilket behövs om man har hus.
    Misstänker att ni har bil, och där kan det ju vara bra att också ha åtminstone vissa delar gemensamt. 

    Båda personerna ska ha full tillgång och insyn på de här gemensamma kontona. Eftersom du tar hand om barnen bör han lägga in mer pengar på kontona. Ser han ett problem med det söker du nytt jobb och han kan ta över föräldraledigheten så snart som möjligt.

    Snacks, snus och lunchmat och givetvis golf och andra nöjen kan han betala från sitt eget konto. 

    I nuläget kanske det vore bra att låsa in smålego och pärlor när du lämnar hemmet, även om det inte borde behövas. 

    Ärligt talat låter han varken som en bra partner eller en bra pappa. 

  • Tow2Mater

    Men om han ligger långt över taket på fk med sin lön, och du hittar jobb, så borde ni ju ha råd att anlita en betald barnvakt under hans aktiviteter ifall det krockar med dina jobbtider?

  • Anonym (X)

    Han får väl göra som alla andra föräldrar-man  begränsa hur mycket man är iväg på kvällar och helger och ta hand om sina barn!

    Låter som han lever singelliv med obetald hushållerska, inte som att han är trebarnsfar (och snart fyrbarnsfar). 

  • Anonym (444)

    Du behöver nog 1-2 person som tillsammans med dig sätter sig och pratar med honom för han respekterar ju inte dig över huvud taget så du kommer aldrig få igenom det som behövs runt tex ekonomi - han skiter ju i dig helt! 

    Att gå och handla varje dag är rena vansinnet - även om man inte ens har barn med sig. 

    Berätta för er släkt och vänner hur han är, så kommer nog flera vilja hjälpa dig att prata förstånd med honom.

    Men allra helst borde du lämna honom. Ta hjälp av en jurist om du kommer till det beslutet för du behöver all hjälp du kan få så att han inte vägrar dig det du har rätt till vid en skilsmässa.

    Och SLUTA ge honom dina pengar! 

Svar på tråden Blir snart galen