• Avenia

    Skaffa katt - det praktiska runtomkring

    Jag funderar på att skaffa katt. Den skulle få vara utekatt. Eller om jag får tag i en innekatt som man kan gå ut med i koppel. 

    Hur länge kan man lämna dem ensamma? Ibland (2-3 gånger per år) åker jag iväg och bor på hotell 1-2 nätter. Räcker det då att ha kattlucka och foderautomat? Eller behövde de sällskap?

    Vill de ofta gå ut på natten?
    Är det elakt att låta den vara ute hela natten om man inte orkar vara uppe och vänta? 

    Kan de vara ute på natten på vintern?

  • Svar på tråden Skaffa katt - det praktiska runtomkring
  • Jemp

    De ska ha tillsyn 2 gånger/dygn enligt lag, så det sätter ramarna för hur länge du kan lämna. 

    Gällande resten är det väl en personlighetsgrej hur länge de är borta. Själv skulle jag aldrig ha utekatt pga farorna man utsätter de för.
    Har du inte fri tillgång till kattlucka bör du iaf ha ett skyddande krypin utanför. 

    Tänk på att den ska vara kastrerad innan utegång. Samt id-märkt, registrerad och vaccinerad. 

  • Anonym (Utbilda dig.)

    Min katt får aldrig vara ute på natten även om jag är hemma. 
    Är jag borta ett dygn får hon absolut inte vara ute. Då får hon vara inne det dygnet. Är jag borta mer än ett dygn har jag kattvakt. 
    Aldrig att jag skulle resa bort och låta henne vara utan uppsikt. 

    Orkar du inte vara uppe och den inte kommit in så ska du inte ha katt. Hos mig är någon uppe tills katten kommit in. Hon kommer när vi visslar eller ropar.
    Dina frågor är enligt mig märkliga och du bör nog avstå från hela idén. 

  • Dexter dot com
    Avenia skrev 2023-08-08 17:57:05 följande:
    Skaffa katt - det praktiska runtomkring

    Jag funderar på att skaffa katt. Den skulle få vara utekatt. Eller om jag får tag i en innekatt som man kan gå ut med i koppel. 

    Hur länge kan man lämna dem ensamma? Ibland (2-3 gånger per år) åker jag iväg och bor på hotell 1-2 nätter. Räcker det då att ha kattlucka och foderautomat? Eller behövde de sällskap?

    Vill de ofta gå ut på natten?
    Är det elakt att låta den vara ute hela natten om man inte orkar vara uppe och vänta? 

    Kan de vara ute på natten på vintern?


    Du bör skaffa två om du ska skaffa kattungar då dom behöver sällskap om du inte tex jobbar hemifrån. Kattlucka är ju det absolut bästa då dom kan komma och gå som dom vill om du bor utan trafik, nära grannar mm.
    Katten ska ha tillsyn minst 2g/dag enl lag och mina kattvakter stannar alltid en stund så min katt får sällskap och gos.
    Om du bryr dig om din katt så låter du den inte vara utestäng på nätterna och absolut inte på vintern.
  • mammabitch

     ...och mina utekatter vill absolut inte vara inne på natten , i alla fall inte nu på sommaren. De brukar hänga på altanen vid dåligt väder. 

    Om man ska ha innekatt ska man ha mycket tid att aktivera den och gärna ha någon som är hemma på dagarna.

    Oavsett ska katter ha daglig tillsyn, inte bara mat.

  • EnAnonumius
    Avenia skrev 2023-08-08 17:57:05 följande:
    Skaffa katt - det praktiska runtomkring

    Jag funderar på att skaffa katt. Den skulle få vara utekatt. Eller om jag får tag i en innekatt som man kan gå ut med i koppel. 

    Hur länge kan man lämna dem ensamma? Ibland (2-3 gånger per år) åker jag iväg och bor på hotell 1-2 nätter. Räcker det då att ha kattlucka och foderautomat? Eller behövde de sällskap?

    Vill de ofta gå ut på natten?
    Är det elakt att låta den vara ute hela natten om man inte orkar vara uppe och vänta? 

    Kan de vara ute på natten på vintern?


    Att katten är ett nattdjur är faktiskt en liten seglivad myt.
    Katters ögon är egentligen bäst anpassad efter ljusförhållandena som är vid soluppgång/solnedgång. Så det är vid de två tiderna de jagar om de är ute och inte husse/matte är hemma.

    Som andra har påtalat så skall katter ha tillsyn minst två ggr om dygnet. Så om du skall resa bort (i jobb) så skall du se till att du har en kattvakt, som kan även hålla den sällskap en liten stund.

    Detta med att låta katten vara utekatt, handlar ju om hur man bor. Där jag bor så skulle jag aldrig låta en katt vara utekatt om jag skaffade mig en. Då vi har problem med djurplågare i bostadsområdet jag bor i.

    Dödligheten före utekatter är extremt hög på vinternätterna då det kan vara svårt för katter att hitta ett bra skydd.
    Om du inte "orkar" vara uppe och vänta på att din katt skall komma hem, så bör du skaffa en kattlucka ja.

    Katter är faktiskt mer sällskapliga än vad man tror. Är de ute så letar de ofta upp andra katter för att ha sällskap, eller lägger sig i närheten av andra människor för att få sällskap.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Skaffa katt - det praktiska runtomkring