• Maddsutt

    Köpa en till hund?

    Hej!

    du som haft en hund och sedan valde att skaffa en till - ge mig dina för-och nackdelar!

    Min nuvarande hund är väluppfostrad och AAssistanshund åt mig, hon är två år och är en Golden. 


    nösta hund ska bli en schäfertik, som också ska bli min Assistanshund (om hon skulle passa). 


    jag vill inte skaffa fören min nuvarande i alla är tre år (till nästa sommar). 


    men - vad är era bästa tips och era för- och nackdelar med två hundar? Observera då att jag har en väluppfostrad hund. Så exempelvis vet jag en del som får problem med valpen, då den har efter skällande och annat - men det är inget bekymmer i detta fallet. 


    ni som alltså tränar era hundar en del och så vidare - vad skulle ni tipsa om?
    jag räknar med 2.000-2.500 kr ytterligare per månad (för vuxen hund)? Vad kostar era hundar? Min hund idag kostar ca 1.000 kr i försäkring (maxnivå, agria), ca 300 kr i mat, några hundar för leksaker, bajspåsar, godis, extra gott godis, träningssaker, koppel, västar m.m och ca 400-500 kr spar till eventuella olyckor/sjukdomar. Årsavgifter till hundklubben, sjukvårdsmaterial, valpsaker och sånt har jag redan/betalar redan. 


    dock kommer fler västar, en till säng och sånt kosta. Men det är engångsutbetalningar, så räknar inte med det. En schäfer kostar ju mer i form av mer mat (generellt sett) och större halsband/västar och sånt, men inte så extremt mycket mer.


    tack så länge!


  • Svar på tråden Köpa en till hund?
  • Anonym (Mia)

    Den största fördelen med en andra hund är att de har varandra! De får trygghet och konstant sällskap (om de gillar varandra alltså) och de har mer kul i vardagen.

    Jag antar att du är rätt så skarp på att träna, men för mig som helt klart ligger på amatörnivå så var det lite av en omställning att behöva ta hänsyn till två. Den äldre hunden är till stor hjälp som mentor och förebild, men samtidigt så kan den vara en distraktion. Och det fick mig att inse att jag inte ägnat tillräckligt med tid till passivitetsträning (tråkigt!!) och fick lägga massor av tid på att lära dem vänta på sin tur under träningen.

    Nu bondade min andra valp med mig extremt hårt och nära nästan omedelbart, men vi hade blivit varnade att det kan vara lite svårare att få till bandet om valpen knyter an till den äldre hunden först och att man kan behöva jobba lite mer aktivt på anknytningen.

    Hur söta valpar än är så är de jobbiga och det kan även hundar tycka. Se till att ge dem en chans att gå undan och håll koll på leksaker och matsituationer.

    Kostnaden är i princip dubbel. Visst kan de dela en hel del grejer men de stora utgiftsposterna är för oss försäkringar, veterinärkostnader och mat och de kommer inte med mängdrabatt. 

    Lycka till med hund nummer två!!

Svar på tråden Köpa en till hund?