• race race

    Hur arbetar man som hundvakt vitt?

    Om man vill arbeta vitt som hundvakt. Hur går man tillväga då? 
     
    Om man fakturerar 2400 kr via egenanatällningsföretag så dras moms och arbetsgivaravgift och skatt och avgiften till företaget (3-6%) av. Man får drygt 900 kr. 
     
    Kan man arbeta vitt utan att använda sig av egenanatällningsföretag? Varför måste man betala moms? 
  • Svar på tråden Hur arbetar man som hundvakt vitt?
  • Anonym (Vov)

    Ja man förlorar tyvärr väldigt mycket av sina pengar på moms och avgifter. Det är tråkigt, men den enda vägen. Du kan ju också arbeta som anställd på ett företag Som erbjuder hundrastning och får då lön och skattar som anställd. 

  • fribygg
    Anonym (Vov) skrev 2023-08-04 23:22:40 följande:

    Ja man förlorar tyvärr väldigt mycket av sina pengar på moms och avgifter. 



    Man 'förlorar' ingenting på moms som företagare, det är statens pengar som man är skyldig att lägga på och leverera in. 
  • Anonym (Vov)
    fribygg skrev 2023-08-04 23:34:13 följande:

    Man 'förlorar' ingenting på moms som företagare, det är statens pengar som man är skyldig att lägga på och leverera in. 
    Naturligtvis, men man förlorar det från den egna fickan ändå. 
  • fribygg
    Anonym (Vov) skrev 2023-08-04 23:38:10 följande:
    Naturligtvis, men man förlorar det från den egna fickan ändå. 
    Hur menar du?
    TS frågar om att arbeta vitt och momsen ÄR statens peng som aldrig ska ner i fickan.

    Att en kund föredrar ett lågt pris(svartjobb) och inte är intresserad av statens inkomster kan jag förstå men det är ju inte fallet här. 
  • Ruter

    Här finns all information du behöver. Du behöver inte gå via ett företag om det är någon enstaka gång. Då skriver du in din inkomst själv i din deklaration. Om du tänkt göra det ofta och regelbundet kan du registrera en enskild firma(kostar ingenting att starta) och fylla i allt via den firman. 

    Annars om du har funderingar, ring skatteverket. De är jättebra att prata med och hjälper dig i rätt riktning så att allt blir korrekt. 

    skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/tjansteruppdragochgigs/saljatjanster.4.6bef7d451695d90def448f6.html

  • Citronella

    Du kan använda dig av ett faktureringsföretag också, de skickar fakturan till kunden och ser till att alla skatter och avgifter blir betalda (mot en avgift såklart) Tänk på att kolla med Länsstyrelsen också för att bedriva hunddagis krävs tillstånd. 

  • Ruter

    Om du deklarerar dina förtjänster själv via din deklaration behöver du inte betala in/redovisa moms om din inkomst är mindre än 80 tusen per år. 

    Kopierat från skatteverket sida:
    "Om du bara säljer tjänster mot ersättning ett fåtal gånger per år ska du inte redovisa mervärdesskatt, moms. Om du regelbundet säljer tjänster mot ersättning kan du bli skyldig att redovisa moms om ersättningen exklusive moms överstiger 80 000 kronor."

    Att använda sig av ovan metod via företag och de tar ut moms är för att de inte vet hur mycket du tjänar m.m och sen tar ju även de en del av summan för avgift för att dom hjälper dig att slippa fylla i deklarationen själv.

    Beroende på summor och hur ofta är det lätt att själv se hur mycket pengar som kommer in för att rasta hunderna. Spara underlag för vart pengarna kommer ifrån och varför och fyll sedan i totalsumman i din deklaration så räknar de ut hur mycket du ska betala in till skatteverket.

  • Anonym (Vov)
    fribygg skrev 2023-08-04 23:55:58 följande:
    Hur menar du?
    TS frågar om att arbeta vitt och momsen ÄR statens peng som aldrig ska ner i fickan.

    Att en kund föredrar ett lågt pris(svartjobb) och inte är intresserad av statens inkomster kan jag förstå men det är ju inte fallet här. 
    Vet du, Jag har inte den blekaste aning om vad jag tänkte. Jag vill skylla på att jag är trött men jag var nog bara slarvig och läste inte frågan ordentligt i hela trådstarten till att börja med. Strunta totalt i mig. 
  • Aniiee

    Bra att veta också att om man ska vara hundvakt vitt så kommer det med en väldigt massa utbildning och krav och inspektioner. 


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • race race
    Aniiee skrev 2023-08-05 12:29:49 följande:
    Hur arbetar man som hundvakt vitt?

    Bra att veta också att om man ska vara hundvakt vitt så kommer det med en väldigt massa utbildning och krav och inspektioner. 


    Är det så när man bara tar hand om två hundar? 
  • race race
    Ruter skrev 2023-08-05 00:11:53 följande:

    Om du deklarerar dina förtjänster själv via din deklaration behöver du inte betala in/redovisa moms om din inkomst är mindre än 80 tusen per år. 

    Kopierat från skatteverket sida:
    "Om du bara säljer tjänster mot ersättning ett fåtal gånger per år ska du inte redovisa mervärdesskatt, moms. Om du regelbundet säljer tjänster mot ersättning kan du bli skyldig att redovisa moms om ersättningen exklusive moms överstiger 80 000 kronor."

    Att använda sig av ovan metod via företag och de tar ut moms är för att de inte vet hur mycket du tjänar m.m och sen tar ju även de en del av summan för avgift för att dom hjälper dig att slippa fylla i deklarationen själv.

    Beroende på summor och hur ofta är det lätt att själv se hur mycket pengar som kommer in för att rasta hunderna. Spara underlag för vart pengarna kommer ifrån och varför och fyll sedan i totalsumman i din deklaration så räknar de ut hur mycket du ska betala in till skatteverket.


    Tack för dina svar! Jag förstår mycket mer nu. 
  • Aniiee
    race race skrev 2023-08-05 16:28:24 följande:
    Är det så när man bara tar hand om två hundar? 
    Ja, det gäller från första hunden.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
Svar på tråden Hur arbetar man som hundvakt vitt?