• Csibe2

    Hundbajs-konflikt

    Hej😊
    Inledningsvis måste jag be er att se över min krånglig text jag är rätt upprörd av en händelse som nyligen hänt.

    Jag är nyfiken på era åsikter pro och kontra.
    Här är stroyn:
    Vi bor på ett hörntomt på ett villaområde. Ingen staket. En bit runt tomten (ca 1,5m) tillhör kommunen men det är vi som är skyldiga att ta hand om den. På tomthörnet på kommunens mark har jag några hallonbuskar som kom upp från ingenstans. Jag låter dem vara där, klipper kort och när kommunen kom på våren att fixa till på området gjorde inget med dem. 
    Nu var vi ute på tomten när kom en kvinna med sin hund som började bajsa bredvid buskarna. Min man sade till henne (på ett väldigt lugnt och vänligt ton) att plocka upp efter hunden eftersom det är verkligen nära till hallonbuskarna. Hon visade inga tecken att hon ville därför bad han henne 

    Då började hon skrika att det är inte vårt tom, hunden får göra vad som helst  och hon skulle precis plocka upp. Jag bad henne sluta skrika (hon var rasande och skrek verkligen högt). Då höjde hon rösten ännu mer,, skrek håll tyst. Jag häjde också rösten att hon inte får prata så här med min man. Jag tog två långsamma!! steg mot henne när hon började typ springa in på tomten och lät hunden springa mot mig. Jag sa att hon skulle ta bort hunden från tomten när hon sa att hunden ville bara skydda henne. Hon sa att hon kommer att anmäla oss?? 😄

    Min fråga är att alltså hur är det med sånt här i Sverige? Under min 11 år här har jag bara sett skyltar som står på likadana tomter på kommunens mark "Rasta gärna hunden men inte här". Jag var själv vittne till när andra bad hundägare att plocka upp efter hunden men det var aldrig konflikt. 

    Om vi hade sprungit på henne gapande då skulle jag kanske förstå hennes reaktion men vi är inte sådana som bara attackerar andra...

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden Hundbajs-konflikt
  • Csibe2

    Är det verkligen den första och enda du kan reflektera på? 😅Jag var snabbast och ståd närmare henne. Eller tycker du att det hade varit bättre att en man börjar skrika eller slåss (kvinnan var verkligen galen) med en kvinna? Han har ett jobb där det är ytterst känslig när man hamnar i konflikt. Den här var inte värt att bli av med den. Jag vet att i Sverige allt är "privat" och den ena kan helt lugnt bara titta när den andra blir påhoppad eller hamnar i problem men hos oss vi skyddar varandra.

  • callmepreggoornot

    Jag funderade också på det. Du eskalerade konflikten istället för att strunta i det, så viktigt var det inte att ni behövde bråka med henne även om hon låter lite konstig.

  • Csibe2

    Alltså jag skulle stå där stilla medan hon skrek elakheter åt honom utan någon anledning. Intressant! Varför brukar ni låta idioter kräka ut all skit på er? Är ni verkligen så konflikträdda?

  • Mortiscia80
    Csibe2 skrev 2023-08-01 22:07:14 följande:

    Är det verkligen den första och enda du kan reflektera på? 😅Jag var snabbast och ståd närmare henne. Eller tycker du att det hade varit bättre att en man börjar skrika eller slåss (kvinnan var verkligen galen) med en kvinna? Han har ett jobb där det är ytterst känslig när man hamnar i konflikt. Den här var inte värt att bli av med den. Jag vet att i Sverige allt är "privat" och den ena kan helt lugnt bara titta när den andra blir påhoppad eller hamnar i problem men hos oss vi skyddar varandra.


    Varför skulle han börja skrika och slåss, är han mentalt instabil eller...? Han borde ha backat när hon snäste av honom, så viktigt var det väl inte. Jag vet inte var ni bor, men det låter inte sunt att eskalera bråk på det där sättet. Låter mer som klantänkande eller lågstatusbeteende.
  • callmepreggoornot
    Csibe2 skrev 2023-08-01 22:13:18 följande:

    Alltså jag skulle stå där stilla medan hon skrek elakheter åt honom utan någon anledning. Intressant! Varför brukar ni låta idioter kräka ut all skit på er? Är ni verkligen så konflikträdda?


    Aldrig funderat på att bara gå iväg istället för att argumentera med en idiot? Varken online eller IRL brukar argumentera med dessa fungera.
  • Tow2Mater
    Csibe2 skrev 2023-08-01 22:13:18 följande:

    Alltså jag skulle stå där stilla medan hon skrek elakheter åt honom utan någon anledning. Intressant! Varför brukar ni låta idioter kräka ut all skit på er? Är ni verkligen så konflikträdda?


    Ja. Hon sa ju hon skulle precis plocka upp. Din man kunde bara fortsatt vara lugn och tyst och hon hade plockat upp och gått. Om inte du eskalerat konflikten.
  • Csibe2

    Jag misstänker en hel del främlingsfientlighet här...Om vi vore svenskar ni skulle säkert ha andra åsikter. Snart kommer vi vara lågutbildade idioter bara för att jag lät inte en idiot springa på min man som skulle ha hamnat på ett situation att en kvinna börjar slå honom😂. Det är verkligen något fel här...

  • Csibe2

    Som jag skrev det var inga tecken att hon skulle plocka upp. Hon var upptagen med sin väninna och höll på att gå iväg utan att ens blicka tillbaka. Vad mjuka ni är...

  • Csibe2

    Bara en fråga: kan ni verkligen backa och typ tom be om ursäkt när någon hoppar på er, börjar skrika och låter sin hund springa på er på erat eget tomt? Bara för att inte hamna i konflikten? Otroligt...

Svar på tråden Hundbajs-konflikt