• Fbmaestro

    Få övernattande gäster att åka hem

    Hej,

    Min frus kusin med man är på besök hos oss, och har nu varit det i 9 dagar!
    I vanliga fall när vi besöker dom och tvärtom så är man kvar i 2, max 3 dagar. 
    Vi har väntat på att de ska åka hem, men det händer fan inte. 
    Idag nämnde dom att dom avser stanna i sthlm till söndag nästa vecka.  Vi visade tydligt men indirekt att vi inte vill det. Fick ingen respons på det. 
    Det blir alltså totalt 16 dagar. Klarar fan inte av det, och vill inte heller oförskämt kasta ut dom och skada relationen. Samtidigt så känner jag redan nu att dom skadar relationen genom att vara kvar, vi vill inte umgås med dom mer känns det som.  
    På det hela så är de "finsmakare" som ska ha det lilla extra, så dom vill hela tiden ha massa annat gott som vi vanligtvis inte brukar ha. Och vi ska betala...
    Sedan 2 dagar tillbaka har vi slutat handla i förhoppning om att dom ska fatta vinken.  vinken.    Vad kan man mer göra??
    Känns som att dom är på ett allinclusive hotell i 2 veckor...

  • Svar på tråden Få övernattande gäster att åka hem
  • Alexi

    Tja klarar man inte att var tydlig så får ni skylla er själva. Hur svårt kan det vara?

  • Trx

    Det är ok att säga till dem att det är dags att lämna när de inte fattar vinken. Säg på ett trevligt sätt hur mycket ni uppskattar dem och att det varit trevligt att ha dem på besök men att ni behöver egen tid för familjen. Det tar på energin att ha gäster så det är inget personligt. 

  • Det kommer bli bra

    Varför säger ni inte att ni nu har annat inplanerat, tex att ni vill nu vila hemma och bara vara själva. Ni får vara tydliga (men vänliga). 

  • Trippelmamma76

    Brukar ni inte bestämma innan hur länge besöket ska vara? Man har väl kanske annat inplanerat också på sin semester. Annars så får ni väl säga att ni vill att de åker hem om någon dag, föreslå någon avslutande gemensam aktivitet ikväll eller i morgon tex?

  • Mortiscia80

    Jag undrar också varför detta inte klargjordes innan. Ni måste så klart prata med dem nu, ta upp att ni vet om deras planer men att ni inte orkar med längre besök än några dagar egentligen och att de behöver hitta annat boende om de tänkt stanna längre. Något i den stilen i alla fall.

  • Miooo

    Säg att någon släkting blivit sjuk och behöver er hjälp? Eller starta ett renoveringsarbete där ni gör tydligt att de förväntas hjälpa till om de är kvar. Vill ni inte renovera så dra igång en storstädning. Rensa ut gammalt skräp i skåpen och pracka på dem det som gåvor. Ha högljutt sex nätterna igenom. Säg att ni har slut på pengar och servera havregrynsgröt till frukost, lunch och middag eller passa på att påbörja någon knäpp diet för att få bort semesterkilona. 

  • flygrl

    Självklart är det helt orimligt som dom håller på. Man kan väl inte stanna kvar 16 dagar bara sådär utan det bestämts innan. Och att dessutom ställa krav på vilken mat som ska serveras. Helt fkn skamlöst ju och så gör man inte. 😮

    Jag förstår det kan ta emot behöva säga ifrån till era gäster men ni har ju inget annat alternativ om ni äntligen vill få iväg dom. Om ni inte säger till dom får ni ju bara gilla läget och bita ihop. Säg det vänligt men bestämt och föreslå gärna en trevlig avslutande aktivitet som Trippelmamma76 va inne på. 😉

  • AHAS

    Som jag misstänker av din berättelse att du vill inte prata med de tydligt pga traditionella vanor. Strunta i det, ni har gjort jätte bra att de fick vara hos er några dagar. Du behöver inte vara tyst och ni måste prata ut om ni vill vara trygga i ert hem. Ni kan hitta på anledningar som förhindrar att de ska stanna kvar mer än så om ni vill inte skada relationen. Men jag personligen fattar inte varför vill du behålla en sån jobbig relation?!! din fru bör väl tänka på er båda. 


    Anoma
  • Studentpappa
    Fbmaestro skrev 2023-07-30 11:34:52 följande:
    Få övernattande gäster att åka hem

    Hej,

    Min frus kusin med man är på besök hos oss, och har nu varit det i 9 dagar!
    I vanliga fall när vi besöker dom och tvärtom så är man kvar i 2, max 3 dagar. 
    Vi har väntat på att de ska åka hem, men det händer fan inte. 
    Idag nämnde dom att dom avser stanna i sthlm till söndag nästa vecka.  Vi visade tydligt men indirekt att vi inte vill det. Fick ingen respons på det. 
    Det blir alltså totalt 16 dagar. Klarar fan inte av det, och vill inte heller oförskämt kasta ut dom och skada relationen. Samtidigt så känner jag redan nu att dom skadar relationen genom att vara kvar, vi vill inte umgås med dom mer känns det som.  
    På det hela så är de "finsmakare" som ska ha det lilla extra, så dom vill hela tiden ha massa annat gott som vi vanligtvis inte brukar ha. Och vi ska betala...
    Sedan 2 dagar tillbaka har vi slutat handla i förhoppning om att dom ska fatta vinken.  vinken.    Vad kan man mer göra??
    Känns som att dom är på ett allinclusive hotell i 2 veckor...


    Det var ju upplagt på volley för motfrågan
    -Nej men vad trevligt, vart har ni bokat boende då?
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Få övernattande gäster att åka hem