• ElissaLevin

    Blir ni pappor arga när era fruar lägger sig i när ni säger till barnen

    Hur reagerar ni pappor , ifall ni säger till ers barn på skarpen , o sen kommer eran fru / eller mamma till barnet/barnen o lägger sig i exempelvis sluta nu , du behöver inte bli arg på det här . Elle vad håller du på med ? 


    jag har märkt att min man blir otroligt arg på mig om jag lägger mig i när han säger till barnen ! Han säger att jag framstår han som en dålig pappa när jag ? räddar ? barnen från deras grej ?. Att jag ska sluta lägga mig i o bara försöka va tyst om han prata me dom eller om han exempelvis skulle bli arg över något han inte tycker är ok. han lägger sig aldrig i när jag säger till banren utan är tyst då ? men de är svårt som mamma att vara tyst. eller är de jag som är så bara ? 


     

  • Svar på tråden Blir ni pappor arga när era fruar lägger sig i när ni säger till barnen
  • ElissaLevin

    Och när jag säger räddar barnen menar jag givetvis inget allvarligt utan mer räddar dom ur hela konflikt grejen 

  • Bagar Bengtsson

    Som föräldrar måste man ju ha ett samarbete som fungerar. Om han skäller obefogat så måste du ju bryta in. Om han däremot skäller befogat men kanske lite för hårt får du ta diskussionen med honom efter.


    Jag skulle bli lite arg.

  • HejsanJenny

    Jag håller med ovan. Det är viktigt för mig att barnen ser att pappan och jag är ett team och att det han säger, backar jag och det är det som gäller och vise versa. Sen om jag tycker han använt en onödigt hård ton så tar jag det med honom efteråt, skulle inte göra det framför barnen. Jag går endast in och bryter om jag såg vad som hände men inte han, och han skäller ut barnet obefogat. 

  • Oussama

    Hej fina Elissa!


    Vilken intressant fråga du lyfter fram.
    Mitt snabba svar är: JA.
    Här följer fler detaljer: jag blir irriterad när min fru lägger sig i när jag säger till vår son. Oftast handlar det om att hon tycker annorlunda eller tycker att jag ställer för höga krav. Min reaktion är oftast att lämna för stunden och sedna ta upp det med henne, inte framför vår son. Men ibland uppstår tjafs mellan oss på plats (vilket jag inte tycker är bra).
    Tyvärr så gör jag själv liknande mot henne ibland måste jag erkänna (i lägre grad vill jag påstå dock), men inser det i efterhand. Hon blir också irriterad, oftast. Jag har svårt att hålla mig, när jag hör något jag tycker är fel.
    Vi är dock överens om att undvika det beteendet, och istället spara kommentaren till i efter hand, när sonen inte hör diskussionen. Men vi är inte där än. Vi är halvvägs. Det krävs mer tålamod och att testa sig fram.
    Det här med att avbryta den andra förälderns kommunikation till barnet, och kanske börja tjafsa med den andra förälderna, tror vi gör att barnet får lätt för sig att bryta föräldrarnas instruktioner. Hen vet att det går att få med den andra föräldern för att slippa ena förälderns instruktioner. Barn är ju smarta, de ser svagheterna, och utnyttjar det på ett naturligt och oskylldigt sätt. 
    Det har hänt att jag har gett instruktioner, och sonen lyssnar och inte säger emot, MEN går till min fru och berättar vad jag har sagt, och så får han istället en annan instruktion som inte är lika krävande som min. Och i värsta fall får jag utskällning direkt (vilket jag känner är något kränkande ibland, när det utförs framför ögonen på vår son - då blir jag arg).
    Jag tror att föräldrarna måste framstå som enade, framför barnet, och diskussioner i hur dant vissa tillsägelser är rimliga eller inte bör tas avskillt, eller åtminstone inte i samband med händelsen och inte så att ena förälderna skäller ut den andra, så öppet.
    Däremot tycker jag att vi fungerar bra när vi vill att den andra föräldern SKA lägga sig i. Det händer när jag tex säger till sonen en sak, men han tjafsar eller är för lat för att göra det. Och då istället för att ge mig, trots att han har fel, så ropar jag på min fru eller så kommer hon in i bilden smidigt, och jag drar mig ur diskussionen, och hon presenterar en annan lösning till situationen, som sonen går med på att genomföra. Det tycker jag är en super metod, som både bevarar förälderns roll och bild, och samtidigt anpassar sig till barnets situation och ork.
    Hoppas mitt inlägg kommer till nytta
  • Oussama
    Så i ditt fall tycker jag du skall framförallt diskutera mer med din man om hur du kommer in i bilden på ett smidigt sätt som inte gör att han framstår som en dålig pappa, men att du gör det enbart när du MÅSTE. 
     
    När du kommer in i bilden skall du definitivt skälla ut din man eller ta ditt barns sida. Utan snarare att du säger till din man: "älskling, jag kan ta över den här diskussionen, vi löser det, du kan gå och göra något annat."
    Nåt i den stilen.
     
    Men som sagt bara om du MÅSTE, annars om du använder den för ofta så tappar metoden sin effekt, och han kanske vägrar lämna diskussionen. 
     
    Kommentarer om hans åsikter och beteende, kan du alltid diskutera med honom "offline". Alltså efter händelsen och inte framför barnet. 
  • Themis

    Man behöver hitta en gemensam linje för tillsägelser, barn blir helt förvirrade om en förälder reagerar hårt och sen den andra kommer efter och gör tvärtom eller bara säger "det gör inget".

    Om inte föräldern som säger till är direkt hotfull eller på annat vis orimlig i sin reaktion så ta det med hen efteråt, och kom överens om hur ni ska göra nästa gång saken händer med barnet. Kanske det finns ett bättre sätt, men det betyder inte att det alltid är ditt sätt.


    Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Ylva34

    Jag tycker du gör helt fel och din man har helt rätt i vad han påpekat till dig. Du minimerar vad han säger inför barnet, du minimerar honom, det är respektlöst,  och du ger barnet förvirrade budskap vad som gäller egentligen. Det hade varit en helt annan sak om det faktiskt var fara på färde, men det beskriver du att det inte är. Då kan du om du har invändningar ta det med honom sedan i enrum när barnet gått och lagt sig så får ni prata ihop er hur ni ska ha det i fortsättningen. 

  • MrCarlis6000

    Jag skulle/blir arg över sånt. 


    Vi har olika roller i familjen. De problem min fru upplever med barnen upplever inte jag. Jag har mitt sätt att hantera barnen för att undvika hennes problem. Jätte störigt när hon lägger sig i och räddar barnen när jag exempelvist ställer krav på dom!

  • sextiotalist

    Förstår inte riktigt att man alltid måste vara eniga som föräldrar 
    Det är ju väldigt bra att barnen lär sig att man är olika, tycker olika, prioriterar olika
    Om en förälder går över gränsen så måste man självklart ingripa.
    Om man anser att barnet har rätt, så bör man också stå upp för barnet.
    Det senare var inte ovanligt. Och det var inte bara den ena föräldern utan ibland fick jag backa, ibland sambon.
    Nej varken sambon eller jag har blivit arga om den andra inte hållit med.
    Ibland kunde den andra faktiskt ha rätt. 
    Sedan kunde man muttra lite lagom kränkt 

Svar på tråden Blir ni pappor arga när era fruar lägger sig i när ni säger till barnen