• Anonym (Eva)

    Hjälp med större boende som familjehem?

    Har haft en längtan länge att ta emot unga utsatta barn som jour- eller familjehem. Längtan uppkom när mina egna tonåringar var väldigt struliga och vårt hem var som en ungdomsgård, alla ville hänga hos oss och jag tyckte det var oerhört givande med de runt omkring även om det var mycket drama osv emellanåt. Nu är de alla unga vuxna, jag lever själv och skulle vilja anmäla mitt intresse. Är i 50 årsåldern, stabilt jobb och har orken. Men jag bor bara i en tvåa, helst skulle jag vilja ha ett stort hus för att kunna ta emot flera barn på sikt. Är det något man kan få ekonomisk hjälp med? Eller ska det ordnas innan jag anmäler mig? Någon som vet?

  • Svar på tråden Hjälp med större boende som familjehem?
  • Anonym (e)

    Hur tänker du, menar du att du skulle få stöd till ett hus?

  • Anonym (Eva)
    Anonym (e) skrev 2023-07-22 22:36:19 följande:

    Hur tänker du, menar du att du skulle få stöd till ett hus?


    Nja, snarare stöd för ökade boendekostnader. Ersättningarna utgår från befintligt boende, så min undran avser om man får hjälp med större boende om man inte redan har det, just för att kunna ta emot barn.
  • Anonym (Nej)

    Nej det kommer du inte få. Du förväntas ha en stabil ekonomi och inte vara beroende av att bli familjehem för att få en inkomst. Har du inte råd med ett större bornde nu så har du inte det som familjehem heller. 


    Fint att du vill hjälpa! Kika på om kontaktperson skulle vara något för dig. 

  • Anonym (Eva)
    Anonym (Nej) skrev 2023-07-22 23:04:55 följande:

    Nej det kommer du inte få. Du förväntas ha en stabil ekonomi och inte vara beroende av att bli familjehem för att få en inkomst. Har du inte råd med ett större bornde nu så har du inte det som familjehem heller. 


    Fint att du vill hjälpa! Kika på om kontaktperson skulle vara något för dig. 


    Jag har en stabil ekonomi och är inte beroende av någon inkomst på så sätt, däremot har jag inget behov av större boende själv och skulle i så fall skaffa det enkom för att kunna erbjuda ett bättre hem.
    Känns bara synd att det skulle falla på det till att man avstår att ansöka, dvs att man får stå för den ökade kostnaden själv så att säga och tänker att det kan vara värt att kolla upp.

    Känns ändå lite bakvänt att skaffa sig större bostad för att därefter kunna erbjuda möjligheten, är väl inte så många som har flera tomma rum ståendes från början innan man blir familjehem men jag kanske tänker fel. 
  • Anonym (Moa)

    Man får ekonomisk ersättning (omkostnadsersättning och arvode) för att vara familjehem. Så även om inga pengar är öronmärkta för just boendekostnader så kan ju ersättningen hjälpa dig att gå runt.

  • EnAnonumius
    Anonym (Eva) skrev 2023-07-22 23:51:40 följande:
    Jag har en stabil ekonomi och är inte beroende av någon inkomst på så sätt, däremot har jag inget behov av större boende själv och skulle i så fall skaffa det enkom för att kunna erbjuda ett bättre hem.
    Känns bara synd att det skulle falla på det till att man avstår att ansöka, dvs att man får stå för den ökade kostnaden själv så att säga och tänker att det kan vara värt att kolla upp.

    Känns ändå lite bakvänt att skaffa sig större bostad för att därefter kunna erbjuda möjligheten, är väl inte så många som har flera tomma rum ståendes från början innan man blir familjehem men jag kanske tänker fel. 
    Ja du tänker fel..

    Du måste ju visa att du har förutsättningarna för att kunna bli jour-/familjehem.

    Bor du i en tvåa så visar du ju att du saknar förutsättningarna för att kunna bli jour-/familjehem.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Ghjh)

    Det räcker inte att du anmäler intresse för att vara familjehem för att bli det. Du måste genomgå en utredning inkl djupintervjuer, och om du inte håller måttet så blir du inte godkänd. Boende och andra förutsättningar för att bli godkänd måste du ordna själv.

  • Anonym (Före detta familjehem)

    Nej, du kommer givetvis inte få hjälp med att flytta till en villa/radhus. Ersättningen har heller inget med ditt boende att göra så så där har du blivit felinformerad. Det är ett krav att barnet/ungdomen du tar emot har ett eget rum så du måste alltså bo minst i en trea. Börja med att flytta till en större lägenhet och ta emot ett barn. Som en annan redan har sagt till dig är det inte alla som ansöker som får bli familjehem de gör intervjuer, kollar din ekonomi, pratat med närstående etc 

  • Räkan77

    Börja med att göra intresseanmälan till din kommun och/eller grannkommuner och ta det därifrån. Du kommer få bäst svar från dem. 

  • Anonym (Eva)

    Tack för svar hörni :)

    Jag vet processen kring utredningen eftersom jag arbetar med bla familjerätt själv, och känner till flera jour- och familjehem som jag vet fått extra ersättningar för att bygga ut/om för att kunna ta emot fler, men hittar ingenting i stadgarna. Vet även en familj i Stockholm som fick avtalad ersättning per kvadratmeter även när familjehemmet stod tomt så det finns säkert olika varianter på upplägg och avtal, tänkte mest om någon här var särskilt insatt.
    Jag börjar med att anmäla mitt intresse och tar det därifrån, tror knappast jag är den första med funderingarna.

    Tack ändå som sagt!

Svar på tråden Hjälp med större boende som familjehem?