• Tinkerbell73

    Varför är vår katt så skygg och VAD gör vi?

    Hej!

    Har en hane som är Brittiskt korthår, han är 2 år.

    När vi hämtade honom vid 12 veckor var han tuff och kavat, men märkligt nog har han blivit skyggare och skyggare ju äldre han blivit. 

    Jag och min sambo kan inte ens få tag på honom om vi inte lyckas lura in honom någonstans där vi kan stänga dörren, detta gör ju saker som borstning och kloklippning ganska svåra...

    Den enda gången han söker kontakt är när vi ligger i sängen i sovrummet, då kommer han till mig (bara) och vill bli klappad, spinner och har sig. Men där kan jag ju inte ligga hela dagen, och så fort vi reser oss upp blir han jätteskygg om vi försöker närma oss. Han följer med hela tiden vart vi går, men vänder vi oss mot honom springer han omvägar.

    Vi har försökt med Feliway - noll effekt. 

    Han har en ett år äldre halvbror av samma ras som är jättesocial, där är det aldrig problem med att bära/plocka upp.

    Vi är ju två medelålders människor med lugn och ro i vårt hem. Vi har aldrig tappat honom, skrikit åt honom, skrämt honom. Och han var som sagt en riktig tuffing första tiden i vårt hem. Hur kan det bli så här och vad gör vi? Han verkar inte ha ont eller vara sjuk på något sätt. 

    Känns så tråkigt, för vi vill ju kela med honom också - eller åtminstone kunna ta upp honom. När vi haft kattvakt någon dag har de inte ens sett honom, då ligger han och trycker under soffan helt osynlig.

    Råd?

  • Svar på tråden Varför är vår katt så skygg och VAD gör vi?
  • HejsanJenny

    Kan det vara så att rasen inte är speciellt kelig av sig? Min svägerska har också en brittisk korthår och det är den minst keliga, nervösa katten jag någonsin mött. 

  • Tinkerbell73
    HejsanJenny skrev 2023-07-21 14:23:06 följande:

    Kan det vara så att rasen inte är speciellt kelig av sig? Min svägerska har också en brittisk korthår och det är den minst keliga, nervösa katten jag någonsin mött. 


    Jag vet inte, halvbrorsan är som sagt jättekelig. Men jag har haft Ragdoll tidigare och hon var inte någon knäkatt - men hon var ju heller inte rädd och skygg. 

    Jag är helt ok med att han inte är en knäkatt, men när han tokgömmer sig så fort vi rör oss är det inte så kul. Man vill ju inte att han ska vara rädd för sin egen familj liksom.
Svar på tråden Varför är vår katt så skygg och VAD gör vi?