• Anonym (Ano)

    Abort, hur lång tid tar det?

    Ska göra en medicinsk abort och undrar om någon med erfarenhet kan berätta hur lång tid det tog från att ni tog cytotec tills ni kände nåt/började blöda?

  • Svar på tråden Abort, hur lång tid tar det?
  • Maymom

    Lite olika. Första gång tog jag den första dosen och började blöda inom angiven tid, ca 4 timmar om jag minns rätt.


    Andra gången, vilket var ett uteblivet missfall som skulle ut och var längre gånget, fick jag ta 2 tabletter till. Tror det tog närmare 9 timmar innan det började. Den gången fick jag som värkar innan det kom nåt blod och sen var det som att det exploderade. Blödde kraftigt i 4-5 timmar. Sen blödde jag mycket igen några dagar senare.

    Men första gången fick jag mer som mensvärk, satt på toa och det blödde väl kraftigt 3-4 timmar kanske. 


    Så avsätt ett dygn till det. Du får info om hur mycket som är normalt att blöda och var du ska vända dig om blödningen inte avtar eller blir för kraftig.

    Jag gjorde båda mina på helgen vilket var praktiskt och skönt så jag fick vila.
    Sen fortsätter det ju blöda i några veckor efteråt men det är mer som en normal/mindre mens.

  • Anonym (Ano)

    Jag har startat min i morse och är på sjukhuset då jag inte vågade vara hemma ensam. Har väntat ett par timmar nu men känner ingenting. Hoppas det inte dröjer så jag får åka hem ändå :( 

  • Maymom
    Anonym (Ano) skrev 2023-07-17 09:03:54 följande:

    Jag har startat min i morse och är på sjukhuset då jag inte vågade vara hemma ensam. Har väntat ett par timmar nu men känner ingenting. Hoppas det inte dröjer så jag får åka hem ändå :( 


    Bra att du gjorde på sjukhuset, man ska inte vara ensam när man går igenom det.


    Hoppas det startar snart för dig❤️

  • Anonym (Segt)

    Gjorde en tidig abort i vecka 6 eller 7, minns inte riktigt nu.

    Tog nog minst fyra timmar innan det började komma blod. I mitt fall syntes aldrig några klumpar och det var aldrig några större mängder blod heller. Har också för mig att det upphörde ganska snabbt och jag hade inga blödningar efter att jag lämnat sjukhuset.

    Däremot hade jag rejält ont i hela magtrakten och mådde fruktansvärt illa. En medicinsk abort är ju lite som en igångsättning av en förlossning, med värkar och sammandragningar. 

    Det är så olika för alla. Men att det tar många timmar innan du blöder är alltså inget konstigt alls.

  • Anonym (Ano)

    Tack för er information! Det känns ju som en evighet att gå och vänta men ?bara? gått 3 timmar ännu så får hålla ut. 

Svar på tråden Abort, hur lång tid tar det?