• Bähe

    Ska sonen få träffa farfar?

    Hej.
    Jag har en fråga som jag funderat på i 6års tid nu. Ska jag låta min 6åring få träffa sin farfar? 
    Hans farfar vet antagligen att han existerar. Men aldrig hört av sig.
    Min far var elak. Riktigt elak mot mig och min mor. Skilde sig när jag var 15år. Längesen. Sedan var han vidrig mot sin nya familj, mina halvbröder och hans nya fru.
    Han är en misslyckad själ. Men hans fel är inte mina och jag är inte han.
    Men vidare, min son vv, träffade aldrig sin morfar eller farmor. Mormor känner han väl. Men hon går nog på sista versen.
    Sonen har frågat om farfar. Jag har sagt att vi inte pratat på länge. Än så länge nöjer han sig.
    Nu kommer mitt dilemma. Ska jag låta min gar få träffa sitt enda barnbarn eller inte? Om jag inte gör det, berövar jag sonen min en bit av helheten för mitt ego?
    Min far skadades svårt mentalt av sina föräldrar när han växte upp. Han kommer aldrig vara ensam med min son.
    Fasen, detta är svårt. För något i mig vill att de ska träffas, för min sons skull intalar jag mig. 
    Jag vet inte ens om min far vill träffa sitt barnbarn.

  • Svar på tråden Ska sonen få träffa farfar?
  • Bibbidi

    Förstår att du har ärr från din barndom men ditt barns farfar har ingenting med hur männen på din sida har betett sig.

    Tycker du ska sträcka ut din hand och låta dem träffas och få chans till relation.

  • Bibbidi
    Bibbidi skrev 2023-07-15 19:25:05 följande:

    Förstår att du har ärr från din barndom men ditt barns farfar har ingenting med hur männen på din sida har betett sig.

    Tycker du ska sträcka ut din hand och låta dem träffas och få chans till relation.


    Såg nu att jag missförstått din text. Trodde det var ditt barns morfar som betett sig dåligt, förstod inte att det var hans farfar. 
  • Spucks

    Nej, jag tycker inte det finns någon mening i att de träffas. Han är tydligen ingen trevlig människa, ni har ingen kontakt och han har aldrig frågat efter sitt barnbarn.
    Jag tror inte att det kommer tillföra n
    ågot positivt för ditt barn om han träffa sin farfar. 

  • Spagettimonstret

    Din far låter inte som någon vidare förebild för din son. Han verkar inte bry sig särskilt mycket om dig och din son, så jag tycker inte att de behöver träffas.

  • Ocdmänniska

    Nej det tycker jag inte, varför utsätta din son för en sådan person?. Du har skyldighet till att skydda ditt barn även mot din familj 

  • Loet

    Nej, det tycker jag inte du ska. Det låter bättre för ditt barn att inte ha en relation med sin farfar. 

  • nernu

    Nej. Hade varit en annan sak om han var vettig i lvrigt och det bara var er relation som gått fel. Men du beskriver en skadad person som behandlar alla illa. Förstår att du drömmer om att få reparera något du saknar genom din son. Men det kommer högst troligt bara leda till besvikelse för alla inblandade. Var pappan som du saknade när du var liten. Det är det viktigaste. 

  • fornminne

    Nej. Din pappa förtjänar inte att få träffa sitt barnbarn och din son förtjänar en bättre farfar.

    Man kan träffas även om de är lite knepiga eller man inte har världens bästa relation. Men är föräldern regelrätt vidrig, är det bättre att låta det vara. Din son kommer förstå när han blir äldre. Då kan du också förklara på ett annat sätt. 

    Satsa i stället på att vara en bra pappa till din son, den pappa du själv saknade under uppväxten. Stärk hans relationer till andra släktingar, om sådana finns och är vettiga. 

  • LFF

    Mina barn har inte träffat sin farmor sedan de var pyttesmå. Vi har knappt någon kontakt med henne och de gångerna som barnen frågat om farmor har vi förklarat att vi inte har någon kontakt med henne och på deras nivå lite om varför (typ pappa och farmor kommer inte överens). De har bonusfarföräldrar i form av sambons farbror med fru istället. 

    Farmor skickar kort på jul och när de fyller år. I övrigt hör hon inte av sig mer än för att beklaga sig över hur hemska alla är mot henne. 

  • BaraLillaJag84

    Vad känner du, hur tänker du?
    Han låter definitivt inte som någon trevlig person, Nej. Men vad menar du med "vidrig mot dig och din mor", och sen även sin senare familj? Slog han er, kränkte han er? Vänstrade han, söp han, spelade han? Detta är givetvis inget du ska redovisa här, men fundera själv? Man har ju hört om de som varit helt värdelösa som föräldrar men helt gudomliga som far/morföräldrar! Är du med på hur jag menar? Är han våldsam, kränkande, manipulativ, en rakt igenom elak människa så bör du inte utsätta din son för honom, även om kanske tiden haft sig gång? Beroende på hur han tidigare brustit så har han ju nu inte minsta ansvar för er, utan kan vara mer en kompis?
    Oroväckande även om han aldrig visat intresse för er, men han kanske skäms något oerhört?
    Känn efter själv först, bara du har svaren. Ta kontakt och fråga honom sen, om du ändå lutar åt att låta dem träffas? Vill han ens träffa er?
    Hoppas du kan landa i ett bra beslut!

Svar på tråden Ska sonen få träffa farfar?