• Um Hamza

    Har målat in mig i ett hörn!

    Har börjat med dukandieten, (man äter mest protein) i slutet på maj, nu går jag inte ned mer! Jag står helt still på vågen förutom när jag fuskar, då går jag direkt upp 2 kg. Räknar kalorier varje dag och ligger runt 1000 i genomsnitt (inräknat fusk) och och cyklar på motionscykeln varje dag 60 min, nån gång springer jag i stället 40 min eller går 1,5 timme. Jag tror inte riktigt på den där teorin om svältläge, jag tror att om man äter för lite så går man ned till slut. Men när? Och även om den teorin stämmer att min förbränning gått ned på noll, då kan jag ju verkligen inte börja äta mer. Men det är så enformigt och dyrt med den här maten. Om jag bryter dieten och börjar med kolhydrater kommer jag ju explodera upp i min startvikt, även om jag begränsar kalorierna. Så vad fan ska jag gör? Jsg gar 10 kg kvar att gå ned, mitt bmi är 28 så det finns att ta av. 

  • Svar på tråden Har målat in mig i ett hörn!
  • Mortiscia80

    Gissar att du är kvinna? Om du är 18-30 år så ligger normal nivå på ca 2000 kalorier per dag. www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/energi-kalorier Detta gäller så klart när man inte försöker gå ner i vikt. Poängen är att du antagligen redan svälter kroppen

    Sluta med diet och ät normal mat i små mängder jämnt utspritt över dagen (men max tre mål mat om dagen), eller tillämpa periodisk fasta då du bara äter mellan vissa klockslag på dygnet. Det är bättre du lär kroppen att det är ok med kolhydrater, annars kommer du aldrig ur den där negativa spiralen.

    Synd också att du inte tror på det som är vetenskapligt bevisat, nämligen att kroppen går in i felläge om du äter dåligt.
    fitnessfia.com/varfor-du-inte-ska-ga-ner-vikt-svalt-och-lagkaloridiet/
    www.intensivekost.se/blogg-recept/gr-kroppen-in-i-svltlge-om-den-fr-fr-lite-mat
    lakartidningen.se/opinion/debatt/2016/08/darfor-ar-det-sa-svart-att-ga-ner-i-vikt/

    Hur som helst så mår inte din kropp bra av detta, så ät mer!

  • Um Hamza

    Jag är 40, så det är nog det som ställer till det att jag blivit äldre 

  • Mortiscia80
    Um Hamza skrev 2023-07-14 23:34:26 följande:

    Jag är 40, så det är nog det som ställer till det att jag blivit äldre 


    Ja det verkar svårare ju äldre man blir att gå ner i vikt, men det tar väl lite längre tid bara :)
  • Um Hamza

    Artikeln från läkartidningen var ju oerhört nedslående, att när man väl etablerat fetma blir den permanent även om man tränar mer och äter mindre än andra så är förbränningen lägre. Jag jst faktiskt trott att människokroppen inte trivs med onödigt fett son är så farligt för oss, utan strävar efter nån sorts balans. Men det verkar man få omvärdera. 

  • Mortiscia80
    Um Hamza skrev 2023-07-14 23:42:22 följande:

    Artikeln från läkartidningen var ju oerhört nedslående, att när man väl etablerat fetma blir den permanent även om man tränar mer och äter mindre än andra så är förbränningen lägre. Jag jst faktiskt trott att människokroppen inte trivs med onödigt fett son är så farligt för oss, utan strävar efter nån sorts balans. Men det verkar man få omvärdera. 


    Ja det är ju tyvärr som att det blir något slags nytt normaltillstånd för kroppen, men man måste ändå fortsätta försöka för jag tror fullt och fast att man kan lyckas gå ner i vikt, bara det att det då tar längre tid förstås.
  • Livets goda

    Testa å gå upp till 1400 -1500 per dag å vila var tredje dag så kanske någon muskel blir kvar å kan vila upp sig å orka bränna sen! 

  • Beauceron
    Um Hamza skrev 2023-07-14 23:42:22 följande:

    Artikeln från läkartidningen var ju oerhört nedslående, att när man väl etablerat fetma blir den permanent även om man tränar mer och äter mindre än andra så är förbränningen lägre. Jag jst faktiskt trott att människokroppen inte trivs med onödigt fett son är så farligt för oss, utan strävar efter nån sorts balans. Men det verkar man få omvärdera. 


    Vikt, kost, träning och allmäntillståndet är ett otroligt komplicerat ämne. Men artikeln behöver ni inte jäktas över, det är ju bara en debattartikel och är inte fakta. En studie som är baserat på ynka 14 pers är inget att dra slutsatser från.

    Utan detaljerad information om din längd, vikt, träning, rutiner osv så kan nog ingen ge bra svar på din fråga. Endast kaloriintag räcker inte på långa vägar.

    Muskler väger tyngre än fett så om du håller dig till din diet samtidigt som du tränar kan du ha stannat i vikt för att fettet byts mot muskler.

    Som sagt, ämnet är på tok för komplicerat för ett forum på nätet och en dietist, läkare eller kanske en personlig tränare borde rådfrågas istället.

    Lycka till!
  • Mortiscia80
    Beauceron skrev 2023-07-15 01:23:09 följande:
    Vikt, kost, träning och allmäntillståndet är ett otroligt komplicerat ämne. Men artikeln behöver ni inte jäktas över, det är ju bara en debattartikel och är inte fakta. En studie som är baserat på ynka 14 pers är inget att dra slutsatser från.

    Utan detaljerad information om din längd, vikt, träning, rutiner osv så kan nog ingen ge bra svar på din fråga. Endast kaloriintag räcker inte på långa vägar.

    Muskler väger tyngre än fett så om du håller dig till din diet samtidigt som du tränar kan du ha stannat i vikt för att fettet byts mot muskler.

    Som sagt, ämnet är på tok för komplicerat för ett forum på nätet och en dietist, läkare eller kanske en personlig tränare borde rådfrågas istället.

    Lycka till!
    Jo, det är fakta. Debattinlägget diskuterar inte viktnedgång i sig utan om att man inte ska förenkla frågan om viktnedgång. Som bakgrund till detta nämner skribenten programmet Biggest Loser som bidrar till en alldeles förenklad syn av frågan och där det visar sig att nästan alla av deltagarna har gått upp i vikt igen. Sedan går han in på fakta kring viktnedgång och varför det inte fungerar så enkelt som programmet visar.
  • Tow2Mater
    Mortiscia80 skrev 2023-07-15 13:29:24 följande:
    Jo, det är fakta. Debattinlägget diskuterar inte viktnedgång i sig utan om att man inte ska förenkla frågan om viktnedgång. Som bakgrund till detta nämner skribenten programmet Biggest Loser som bidrar till en alldeles förenklad syn av frågan och där det visar sig att nästan alla av deltagarna har gått upp i vikt igen. Sedan går han in på fakta kring viktnedgång och varför det inte fungerar så enkelt som programmet visar.
    Hur addresserade biggest-looserdeltagarna sina emotioenella ätproblem? och de som motiverades av tävlingen, hur fortsatte de motiveras efteråt i sitt vanliga liv? Du har nog rätt i att det inte är så enkelt som det framstås, men jag tror inte det bara handlar om ämnesomsättning. Går man tillbaka till sitt vanliga liv, och fortsätter t ex addressera mentala issues med (skräp)mat kommer man med säkerhet gå upp i vikt igen.
  • Mortiscia80
    Tow2Mater skrev 2023-07-15 13:39:30 följande:
    Hur addresserade biggest-looserdeltagarna sina emotioenella ätproblem? och de som motiverades av tävlingen, hur fortsatte de motiveras efteråt i sitt vanliga liv? Du har nog rätt i att det inte är så enkelt som det framstås, men jag tror inte det bara handlar om ämnesomsättning. Går man tillbaka till sitt vanliga liv, och fortsätter t ex addressera mentala issues med (skräp)mat kommer man med säkerhet gå upp i vikt igen.
    Jag vet inte om det togs upp i texten, men det är klart att man går upp i vikt om man fortsätter med dåliga vanor som du säger, plus att det kan finnas bakomliggande orsaker också. Hur som helst är det ett komplext ämne.
  • Fredrika90

    Hej, 

    Jag har testat en rad olika dieter, nu har jag fått inspiration av denna video, är det någon mer som blivit det? 

    http://gator2019.temp.domains/~slimcrys/http://www.slimcrystalweightloss/video

Svar på tråden Har målat in mig i ett hörn!