• AndreaBD

    Stämd för bild

    Hej, vi har ett litet hobbyföretag, en webshop. Nu har vi fått ett brev ifrån en tysk advokat för att en av våra foton av en vara verkar vara ihopklippt av ett foto på ett (amerikansk) fotomodell och varan. De vill ha något slags skadestånd på runt 400 Euro, för ett dåligt foto.  Det var alltså inte vi som har klippt ihop detta, utan kanske vår huvudleverantör i Kina. De verkar inte vara så noga med det, men oftast är det ju ändå asiatiska personer på foton och de brukar vara av dålig kvalité (foton alltså, inte varorna). 

    Vi vet inte riktigt i vilken ändå vi ska börja. Jag har tagt kontakt via telefon och mail, vilket ger oss lite tid förhoppningsvis, så vi kan kolla vad som gäller. Vi vill inte betala detta, vi tjänar inte särskilt mycket med shoppen. Så jag argumenterade i mailet med att det inte var vi som har klippt ihop detta utan att det är ett dåligt ihopklipp som någon annan har gjort och att vi litade på vår leverantör - som fortfarande har bilden på sin hemsida. Vi har tagit bort den genast. Dessutom går bilden inte ens att googla. Dvs. man hittar bara det ihopklippta, och agenturen som äger modellbilden (enligt deras brev) - där kunde man inte hitta bilden direkt heller genom att söka, utan bara genom att söka igenom sidan manuellt.

    Snälla, har någon upplevt liknande, vet någon hur vi ska göra?

  • Svar på tråden Stämd för bild
  • AndreaBD
    Persikaplommon skrev 2023-07-14 10:17:23 följande:

    Fredag Idag?

    Men sök efter Image Copyright Infringement scam på Google?


    Det här är ett officiellt brev av en riktig advokat. Och originalet verkar vara en kvalitetsmodellbild. Så det ser inte ut som ett scam. Men vi har också redan funderat på om det är någon slags extrainkomst för vissa advokater i Tyskland. 

    Men tack för tipset, jag ska läsa mera på sidan, antagligen finns det ju något där som är lugnande, det såg ut så.
  • AndreaBD
    AndreaBD skrev 2023-07-14 10:24:07 följande:
    Det här är ett officiellt brev av en riktig advokat. Och originalet verkar vara en kvalitetsmodellbild. Så det ser inte ut som ett scam. Men vi har också redan funderat på om det är någon slags extrainkomst för vissa advokater i Tyskland. 

    Men tack för tipset, jag ska läsa mera på sidan, antagligen finns det ju något där som är lugnande, det såg ut så.
    Vi fick ett riktigt brev, inte bara ett mail. Med en massa bilagor av originalfotot osv. 
  • FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2023-07-14 10:24:07 följande:
    Det här är ett officiellt brev av en riktig advokat. Och originalet verkar vara en kvalitetsmodellbild. Så det ser inte ut som ett scam. Men vi har också redan funderat på om det är någon slags extrainkomst för vissa advokater i Tyskland. 

    Men tack för tipset, jag ska läsa mera på sidan, antagligen finns det ju något där som är lugnande, det såg ut så.

    Hur vet ni att det är en riktig advokat? Har ni kollat Bar Association i Tyskland om han eller hon är registrerad, samt att kontaktuppgifter etc stämmer? Samt att ni googlat advokatnamnet. 

  • rosesarewhite

    Har läst liknande innan, folk som får brev från skumma tyska advokater. Släng i soptunnan och låt bli att svara bara. Det är helt klart en scam. De skickar väl ut massbrev till olika små företag för det räcker ju att några betalar deras så kallade böter och så har de tjänat en slant.

    Vill du ändå kontakta någon så ska du givetvis inte kontakta den tyska advokaten utan en svensk jurist och be dem titta på ärendet. Men det är egentligen bara att slösa pengar.

  • Persikaplommon
    AndreaBD skrev 2023-07-14 10:24:07 följande:
    Det här är ett officiellt brev av en riktig advokat. Och originalet verkar vara en kvalitetsmodellbild. Så det ser inte ut som ett scam. Men vi har också redan funderat på om det är någon slags extrainkomst för vissa advokater i Tyskland. 

    Men tack för tipset, jag ska läsa mera på sidan, antagligen finns det ju något där som är lugnande, det såg ut så.

    Samma scam finns i brevform också. Har ni kollat upp advokatbyrån? 


    Vet du att brevet kommer från dem?
    Riktiga namn är inget bevis heller.

    En jag känner råkade ut för scammers som använde riktiga ställen , riktiga människor , osv. 

    Bara att det var inte den riktiga personen som skrev.
    Hen ringde för säkerhets skull och de visste ingenting?
    Som tur hen betalade ingenting.
    Det var inte samma scam men papersbrev som låtsades komma från riktiga personer från riktiga företag.

  • Ruter
    lawline.se/answers/upphovsrattsligt-intrang

    Som jag förstår det har bilden legat uppe på eran hemsida och då kan det mycket riktigt vara att de kräver betalt. Nmkan vara så att leverantören har avtal med personen i fråga att använda bilden mot ersättning oavsett hur dåligt ihopklippt bilden är. Eftersom ni inte tagit kontakt med den som innehar rättigheten av bilden kan ni bli skyldiga att betala. Kontakta en svensk jurist för hjälp. 

    Det är därför man aldrig ska ta någon annan bild från internet och lägga på sin offentliga hemsida. Man tar egna nya produktbilder av produkten för att veta att man äger rättigheterna till bilderna och att ingen kan komma och kräva ekonomisk ersättning.
  • MsFry

    En advokat- eller juristbyrå kan inte dela ut böter eller driva in skadestånd på eget bevåg. Solklar scam. De kan be er ta bort bilden men inte mer än så. De kan såklart driva det till domstol (i Sverige) om de vill det men eftersom det låter som en scam kommer de inte göra det. 

  • FuckGoggleAskMe

    Förresten verkar det som om många scams drar till med just tyska advokatkontor. Har läst om det beträffande påhittade krav för nerladdad film, besök på avgiftsbelagd webbsida, tullavgifter och diverse annat. 

  • Persikaplommon
    Ruter skrev 2023-07-14 13:35:17 följande:
    lawline.se/answers/upphovsrattsligt-intrang

    Som jag förstår det har bilden legat uppe på eran hemsida och då kan det mycket riktigt vara att de kräver betalt. Nmkan vara så att leverantören har avtal med personen i fråga att använda bilden mot ersättning oavsett hur dåligt ihopklippt bilden är. Eftersom ni inte tagit kontakt med den som innehar rättigheten av bilden kan ni bli skyldiga att betala. Kontakta en svensk jurist för hjälp. 

    Det är därför man aldrig ska ta någon annan bild från internet och lägga på sin offentliga hemsida. Man tar egna nya produktbilder av produkten för att veta att man äger rättigheterna till bilderna och att ingen kan komma och kräva ekonomisk ersättning.
    Det är ingen som ifrågasätter att upphovsrätt existerar. 
    Frågan är att de som kontaktade TS verkligen äger rättigheterna eller ej...
Svar på tråden Stämd för bild