Meddelandet kunde inte hittas.

  • erikaABC

    Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?

    Tycker du att det ska vara olagligt att bränna koranen?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?
  • Anonym (pp)

    Det kan inte vara olagligt eftersom Sverige är en sekulär stat med demokrati och yttrandefrihet och står inte under religionslagar.

  • Anonym (Anonym2)
    Gullvivor skrev 2023-07-13 19:56:58 följande:

    Självklart!


     Har du lust att förklara varför det är självklart? Jag själv är osäker på vart jag står. Däremot tycker jag det är riktigt respektlöst att elda en religiös skrift oavsett religion. Men yttrandefriheten är ju något som vi värnar om. Våldsutsatta motreaktionerna när Koranen bränns är så klart mycket värre och borde ge omedelbar utvisning om man ger sig på polis och ambulans.
  • Anonym (Tjat)

    Jamen då kör vi en tjugonde tråd i ämnet då! 
    NEJ, självklart inte, varför skulle det det???? Ett enda vettigt argument för. ETT enda?? Muslimerna tar illa upp? De tar ju för fan illa upp av allt! Kvinnor, klädsel, förhållanden, kött, husdjur, alkohol, vårt sekulära leverne i största allmänhet! Vi kan inte anpassa oss och krypa efter dem, då har vi inget Sverige kvar!

  • Anonym (pp)
    Anonym (Anonym2) skrev 2023-07-13 20:33:50 följande:
     Har du lust att förklara varför det är självklart? Jag själv är osäker på vart jag står. Däremot tycker jag det är riktigt respektlöst att elda en religiös skrift oavsett religion. Men yttrandefriheten är ju något som vi värnar om. Våldsutsatta motreaktionerna när Koranen bränns är så klart mycket värre och borde ge omedelbar utvisning om man ger sig på polis och ambulans.
    Man kan tycka att det är respektlöst men inte för den skull att det ska vara olagligt.
  • Mentat

    Jag förstår inte varför det skulle vara olagligt att elda upp sin egen bok. Möjligen om det är svår torka och det råder allmänt eldningsförbud, men att muslimer tar illa upp är inget skäl. Sekulära och demokratiska människor tar illa upp av islam med dess nedvärdering av kvinnor och sharialagars inkompatibilitet med demokrati.
    Likväl är det ingen som kastar sten mot promuslimska demonstranter eller eldar upp polisbilar pga den kränkning och provokation det innebär. Det är, och skall vara, lagligt att provocera och att uttrycka även åsikter som andra finner vara motbjudande.

    Muslimska länder har ingen yttrandefrihet så de som kommer från eller fortfarande bor i sådana länder begriper nog inte begreppet. Det är snarare läge att upplysa dem om det än att vi skall ändra vår lagstiftning under hot om våld.

  • RaYzLeR
    Rataxes skrev 2023-07-13 20:27:05 följande:

    Naturligtvis inte. Inga blasfemilagar. 


    Vad betyder blasfemilagar? 🙂
  • Gullvivor
    Anonym (Anonym2) skrev 2023-07-13 20:33:50 följande:
     Har du lust att förklara varför det är självklart? Jag själv är osäker på vart jag står. Däremot tycker jag det är riktigt respektlöst att elda en religiös skrift oavsett religion. Men yttrandefriheten är ju något som vi värnar om. Våldsutsatta motreaktionerna när Koranen bränns är så klart mycket värre och borde ge omedelbar utvisning om man ger sig på polis och ambulans.
    Vi kommer ju fortfarande ha yttrandefrihet även om koranbränning skulle förbjudas. Yttrandefriheten idag är redan begränsad.

    Vill man kritisera en religion så kan man kritisera den på andra sätt, istället för att direkt provocera och förolämpa andra människor. Att bränna Koranen bör klassas som hets mot folkgrupp. 

    I Finland t.ex räknas det som brott mot trosfrid. Jag ser inte det konstiga i det. En ren självklarhet att man respekterar varandras olikheter i ett land med religionsfrihet.
Svar på tråden Tycker du att koranbränning ska vara olagligt?