• Anonym300

    Hon vill att jag klipper kontakten med mitt ex

    Hej,
    jag har ett ganska långt förhållande i bagaget och två katter med mitt numera Ex. vårt förhållande rann ut i sanden och vi bestämde oss för att separera, men det var odramatiskt. Och vi bestämde oss för att ha ?delad vårdnad? av katterna för att vi båda reser mycket i jobbet och ska kunna ha någon form av frihet eftersom katterna är bådas ansvar. 
    nu har jag träffat en ny tjej, hon accepterar absolut inte detta och vill att jag ska kapa all kontakt med mitt ex och ?lösa? situationen. Vilket jag varken kan göra ekonomiskt eller ta något beslut själv då det inte bara är mina katter. jag har varit öppen med detta sedan vi började träffas och tycker det det är en bra lösning som vi har det då det är skönt att ha en kattvakt och att det inte är något drama mellan mig och mitt ex. 


    Är jag den enda här som tycker detta är helt ok?

  • Svar på tråden Hon vill att jag klipper kontakten med mitt ex
  • Drottningen1970

    Förstår dig. Du ska absolut inte ändra dig om detta ör ett upplägg ni trivs med och har katter ihop.

    samtidigt skulle jag nog som din flickvän störa mig.

    Men ultimatum tidigt i relationen är en varningsflagga.

  • Dexter dot com
    Anonym300 skrev 2023-07-11 21:43:44 följande:
    Hon vill att jag klipper kontakten med mitt ex

    Hej,
    jag har ett ganska långt förhållande i bagaget och två katter med mitt numera Ex. vårt förhållande rann ut i sanden och vi bestämde oss för att separera, men det var odramatiskt. Och vi bestämde oss för att ha ?delad vårdnad? av katterna för att vi båda reser mycket i jobbet och ska kunna ha någon form av frihet eftersom katterna är bådas ansvar. 
    nu har jag träffat en ny tjej, hon accepterar absolut inte detta och vill att jag ska kapa all kontakt med mitt ex och ?lösa? situationen. Vilket jag varken kan göra ekonomiskt eller ta något beslut själv då det inte bara är mina katter. jag har varit öppen med detta sedan vi började träffas och tycker det det är en bra lösning som vi har det då det är skönt att ha en kattvakt och att det inte är något drama mellan mig och mitt ex. 


    Är jag den enda här som tycker detta är helt ok?


    Jag tycker det är helt ok att både umgås med sitt ex och ha delad vårdnad om djur. Tycker du ska fundera på om du verkligen vill ha en relation med en svartsjuk & kontrollerande person som ställer krav redan i början på er relation.
  • Mrt31

    Stor red flag här. Jag hade lämnat dig direkt. Herregud det är katter det handlar om. Jag hade inte heller velat vara tillsammans med någon som har en deal med sitt ex pga av några katter som inte är löst på, antar jag, ganska många år. Barn ja men katter nej. 

  • Maac

    Klart du inte ska bryta relationen med ditt ex pga din nya flickvän är svartsjuk och kontrollerande. Riktig varningsflagga, jag hade faktiskt gjort slut. Hon vill ju inte dig ditt bästa. Vad är nästa grej hon ska förbjuda liksom? Jag har sett på nära håll hur kontrollerande människor bryter ner sin partner och det är inte vackert. Var kompromisslös och sätt ner foten.

  • fornminne

    Umgås du med exet? Eller har ni bara kontakt när det gäller katterna? Det sistnämnda hade inte stört mig. Jag skulle också göra slut med någon som krävde total brytning med ex, OM det inte fanns en bra anledning.
    Annars ska man kunna ha kontakt med ex utan att det blir drama.

    Hur hade din nya flickvän resonerat om du och ditt ex hade barn ihop? Husdjur är inte barn, men kan vara nog så viktiga.

  • Persikaplommon
    Mrt31 skrev 2023-07-12 07:08:45 följande:

    Stor red flag här. Jag hade lämnat dig direkt. Herregud det är katter det handlar om. Jag hade inte heller velat vara tillsammans med någon som har en deal med sitt ex pga av några katter som inte är löst på, antar jag, ganska många år. Barn ja men katter nej. 


    Ingen kattvän skulle vilja vara ihop med dig så bäst för alla om du lämnade någon som TS.
  • Fliselisan

    Jaaa, folk tycker olika?läser man kommentarerna så tycker någon att flickvännen ska göra slut med dig och andra att du bör göra slut med flickvännen som är så kontrollerande.

    Jag förstår er båda, och röstar för att du klipper med ditt X. Antingen tar ni en katt var om det är två, eller så får en av er ta alla. Det blir ohållbart i längden med delad vårdnad om katter, och det faktum att ni fortfarande har något gemensamt som bara är ert stör givetvis din flickvän. 


    Låter som att du inte är klar med relationen till ditt X och kanske är det den saken du behöver fundera över. Om det verkligen bara handlar om djuren så se till att det blir du som tar över.

  • Fröken I

    Kan förstå båda sidorna här. Är själv kattälskare och förstår att ni båda är måna om era djur, det ska ni ha en eloge för. Men det är inte heller konstigt att en ny partner vill att du ska klippa bandet med ditt ex. Katter lever länge och det är många år som du och exet skulle vara i kontakt för att dela vårdnaden om dem. 
    Jag tycker du ska fundera ordentligt på om det finns en lösning där du eller din fd kan ta hand om katterna på heltid. I annat fall får du ju helt enkelt avsluta din nuvarande relation och prova lyckan med någon annan. Det är inte lätt alltid när man älskar sina djur, men du bör vara förberedd på att även andra kvinnor du träffar kan komma att ha svårt att acceptera ert upplägg. 

  • Jessican922
    Mrt31 skrev 2023-07-12 07:08:45 följande:

    Stor red flag här. Jag hade lämnat dig direkt. Herregud det är katter det handlar om. Jag hade inte heller velat vara tillsammans med någon som har en deal med sitt ex pga av några katter som inte är löst på, antar jag, ganska många år. Barn ja men katter nej. 


    Skillnad om det vore en hund? 
Svar på tråden Hon vill att jag klipper kontakten med mitt ex