• bellisk

    Byta namn på 15 månaders tjej

    Jag har aldrig vart helt nöjd med namnet vi valde till vår andra dotter, hon heter Siri. Jag gillar det helt ok när jag säger det, men inte när jag läser det. Vi supernöda med vår första dotters namn, Mathea. Kan det vara så att jag aldrig kommer bli lika nöjd? Oavsett vad jag väljer?  

    Funderar på att byta till Filippa. Måste isåfall byta innan hon börjar förskolan, det är min egen gräns. 

    Någon som tycker det ena eller andra? 

  • Svar på tråden Byta namn på 15 månaders tjej
  • Maymom

    Byt om det inte känns rätt. Sigrid är ju mer likt annars. 
    men om du tycker det bara är i skrift det inte känns rätt och det känns rätt på barnet så kanske det är onödigt att byta, vad säger den andra föräldern eller vänner när du nämner det? Är det fler som håller med dig?

  • bellisk

    Det är ingen som säger ?Byt?. Pappan vill att hon heter Siri, mest för att ?det är konstig att byta namn? och att hon är en Siri nu enligt honom. 


    Det är väl allas stora grej, att det är konstigt att byta. Det är ingen som kommenterar namnen i sig. 

  • trollhona
    bellisk skrev 2023-07-03 11:04:04 följande:
    Byta namn på 15 månaders tjej

    Jag har aldrig vart helt nöjd med namnet vi valde till vår andra dotter, hon heter Siri. Jag gillar det helt ok när jag säger det, men inte när jag läser det. Vi supernöda med vår första dotters namn, Mathea. Kan det vara så att jag aldrig kommer bli lika nöjd? Oavsett vad jag väljer?  

    Funderar på att byta till Filippa. Måste isåfall byta innan hon börjar förskolan, det är min egen gräns. 

    Någon som tycker det ena eller andra? 


    Klart det går men det är isf nu för snart börjar hon reagera på sitt namn.
    Är det pga iphone eller är det något annat som gör att du inte tilltalas av namnet? Tänker annars att kanske Signe eller Sigrid skulle vara alternativ och behålla Siri som smeknamn.
  • Maymom

    Om pappan tycker det känns rätt så blir det ju svårare. Annars är det ju inget konstigt att byta. Jag känner flera som bytt, även senare än så.

  • Cereal Killer

    Ett alternativ skulle kanske kunna vara att lägga till Filippa som tilltalsnamn, så att hon heter Siri Filippa (+eventuella ytterligare förnamn som inte är tilltalsnamn). Man får ha två tilltalsnamn och kan ändra detta hur många gånger som helst senare. På så vis slipper ni hela grejen med att hon faktiskt byter namn. De som vill kan fortsätta kalla henne Siri, och du kan kalla henne Filippa och om bekanta undrar så är det bara att säga att hon heter så också. I förskolan kommer det att stå Siri Filippa i alla papper och de kommer antagligen att fråga om de ska kalla henne Siri-Filippa eller bara Siri. Då svarar ni: ?hon heter Siri Filippa, men det är helt ok att korta ned det. Hennes pappa kallar henne oftast bara för Siri som smeknamn och jag kallar henne oftast bara för Filippa, så hon är van vid båda namnen?. 


    Sedan kan tiden få utvisa vad som händer. Till slut kommer antagligen ett av namnen automatiskt att vinna och bli det som alla vänjer sig vid. Då kan man ta bort tilltalsnamn-statusen på det andra namnet. 


     

  • bellisk

    Tack för alla inputs. Jag gillar inte ?S? som bokstav. dålig anledning kanske men ja. Jag känner bara inte samma känsla som jag gör med vår första. hennes namn är jag SÅÅÅÅÅ nöjd med. 

    Pappan kan tänka sig att byta om jag verkligen vill det. ingen av oss har någon anknytning till namnet Siri utan vi bara tog det för att vi inte hade något annat och att vi kände oss stressade att välja och det kändes helt okej. 

    Alternativet med båda namnen ? Siri Filippa ? är ett alternativ tycker jag. Då kan man ha med båda och vidare vänja sig vid Filippa. Pappan föreslog även Andrea som ett alternativ.

  • trollhona
    bellisk skrev 2023-07-04 16:39:34 följande:

    Tack för alla inputs. Jag gillar inte ?S? som bokstav. dålig anledning kanske men ja. Jag känner bara inte samma känsla som jag gör med vår första. hennes namn är jag SÅÅÅÅÅ nöjd med. 

    Pappan kan tänka sig att byta om jag verkligen vill det. ingen av oss har någon anknytning till namnet Siri utan vi bara tog det för att vi inte hade något annat och att vi kände oss stressade att välja och det kändes helt okej. 

    Alternativet med båda namnen ? Siri Filippa ? är ett alternativ tycker jag. Då kan man ha med båda och vidare vänja sig vid Filippa. Pappan föreslog även Andrea som ett alternativ.


    Både Andrea och Filippa är fina namn. Om du inte gillar S som bokstav så är ju Siri kanske inte det bästa.
    Tänker att du kanske ska kolla på lite andra ovanliga namn som kan gå ihop med systerns;
    Amalia, Aniara, Mileah, Otilia, Agnetha, Covina, Corinne, Aria, Rigmor, Thordis, Eivor 
  • Anonym (Hej)
    bellisk skrev 2023-07-03 11:04:04 följande:
    Byta namn på 15 månaders tjej

    Jag har aldrig vart helt nöjd med namnet vi valde till vår andra dotter, hon heter Siri. Jag gillar det helt ok när jag säger det, men inte när jag läser det. Vi supernöda med vår första dotters namn, Mathea. Kan det vara så att jag aldrig kommer bli lika nöjd? Oavsett vad jag väljer?  

    Funderar på att byta till Filippa. Måste isåfall byta innan hon börjar förskolan, det är min egen gräns. 

    Någon som tycker det ena eller andra? 


    Hej ts!
    Hur gick det för dig, vad bestämde ni er för? Är nämligen i liknande sits med sonens namn.
  • Anonym (Irriterad)

    Jag fick precis veta att min dotters utredning visade att hon inte har en hjärntumör . ENORMT tacksam. Vill bara ge dig perspektiv och blir lite irriterad, vilket i lands problem..

  • Anonym (Sisi)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-05-08 14:33:54 följande:

    Jag fick precis veta att min dotters utredning visade att hon inte har en hjärntumör . ENORMT tacksam. Vill bara ge dig perspektiv och blir lite irriterad, vilket i lands problem..


    Och alla de med barn som HAR hjärntumör blir irriterade på dig nu som gnäller eftersom din dotter inte hade någon tumör?

    Skärp dig! Jätteglad att din dotter är frisk men alla lever ju i sina egna verkligheter. Ska det vara en tävling i vem som har det värst så vinner du ju ändå inte, din dotter är ju frisk.

    Och vi i i-länder har såklart i-landsproblem, vore ju konstigt om vi hade u-landsproblem.
  • Anonym (Irriterad)

    Men jag gnäller ju inte. Är ödmjuk och tacksam inför livet. Tycker såna här trådar är löjliga, självupptagna och ren bullshit bara i största allmänhet. skönt att jag inte har såna vänner som ägnar sig åt art fundera på såna skitsaker. 


    Är du inte nöjd med namnet. Byt. Inte svårare än så. Vem bryr sig om vad andra tycker. Kör bara på känsla. Finns som sagt krig, sjukdom, fattigdom. 

  • Anonym (JM)

    Funderar själv på att byta min dotters mellannamn .. Men hon är 8 år. Anledningen är att jag aldrig gillade namnet riktigt men hennes pappa gillade det så hon fick heta det.. Men sen döpte han sitt barn som han fick senare med en annan (efter vi hade separerat alltså) till det i tilltalsnamn och det känns lite konstigt , speciellt eftersom hans nya hatade mig och ville förbjuda honom från att träffa vårt barn .. lång historia.

    Så har funderat på det. Och till TS, gör det du känner för men det är nog bra innan hon börjar förskolan. 

Svar på tråden Byta namn på 15 månaders tjej