• Lorangaragnar

    Vad tycker ni om att forskarna sätter datum för när saker ska inträffa?

    Jag försöker så gott jag kan för att dra mitt strå till stacken för att lämna så lite klimatavtryck som möjligt.


    Jag har valt att inte skaffa barn, eftersom jag har insett det inte går att komma ifrån att överbefolkning är en stor bov när det gäller klimatförändringarna. Jag köper även begagnade kläder, och andra begagnade prylar. Jag har för långt till jobbet för att kunna gå eller cykla. Så jag har valt att jobba hemifrån. m.m.


    Det jag dock är kritisk till är alla dessa förutsägelser att om inte gör tillräckligt så kommer det här och det här ske det året. Dessa typ av förutsägelser använder klimatförnekarna som ammunition i debatten.


    https://www.theguardian.com/environm?ws.theobserver


    https://www.svt.se/nyheter/vetenskap?ot-liten-istid


    Man borde inte göra dessa typer av förutsägelser. Det räcker väl med att säga att om vi inte gör något åt klimatet inom kort så får det stora konsekvenser. Samt att man förklarar vilka konsekvenser det kan få. Men absolut inte komma med förutsägelser att detta kommer hända det och det året. För man klarar uppenbarligen inte av att göra exakta förutsägelser till ett visst år. Annars finns det en stor risk att det blir en vargen kommer effekt.


    Vad tycker ni ang dessa förutsägelser?

  • Svar på tråden Vad tycker ni om att forskarna sätter datum för när saker ska inträffa?
  • Mortiscia80

    Jag tycker att man ska ha ungefärliga tider på när saker kan beräknas hända men samtidigt säga att det så klart inte är en exakt förutsägelse. Man varken kan eller bör säga "år xxxx" för det går sällan att lova.

    Saken är den att man måste ange en ungefärlig tid, annars är det svårt för oss som inte är forskare att sätta det i perspektiv. Vad innebär "inom kort"? Inom några år eller några hundratusentals år? För inom forskarvärlden kan båda två anses rätt, beroende på perspektiv. Det blir omöjligt att förhålla sig till saken om man inte vet vilket tidsperspektiv man pratar om, så därför måste man ange det.

  • Litorina

    De behövs som beslutsunderlag för politiker (sen röstar inte folk på de politiker som lyssnar på forskningen, men det är knappast forskarnas fel). 

  • Lorangaragnar
    Mortiscia80 skrev 2023-07-01 10:48:15 följande:

    Jag tycker att man ska ha ungefärliga tider på när saker kan beräknas hända men samtidigt säga att det så klart inte är en exakt förutsägelse. Man varken kan eller bör säga "år xxxx" för det går sällan att lova.

    Saken är den att man måste ange en ungefärlig tid, annars är det svårt för oss som inte är forskare att sätta det i perspektiv. Vad innebär "inom kort"? Inom några år eller några hundratusentals år? För inom forskarvärlden kan båda två anses rätt, beroende på perspektiv. Det blir omöjligt att förhålla sig till saken om man inte vet vilket tidsperspektiv man pratar om, så därför måste man ange det.


    Förstår din poäng. Dock så har man ju sagt att innan det och det året ska detta hända. Sen har det inte inträffat. Då är det bättre att säga att det det kan ske så sent som 2050, men också tidigare. Att det är svårt att beräkna exakt när det ska inträffa.
  • Magical

    Om man inte satte ungefärliga tidsramar så skulle inga planer framåt för samhällets del fungera (se tidigare inlägg i tråden). 

    Du kan väl jämföra med dig själv och ditt eller andras jobb - vet man inget om när eller hur man ska nå ett mål eller bli klar med en uppgift så blir det svårt att utföra den på ett bra sätt. 

  • Lorangaragnar
    Litorina skrev 2023-07-01 10:59:44 följande:

    De behövs som beslutsunderlag för politiker (sen röstar inte folk på de politiker som lyssnar på forskningen, men det är knappast forskarnas fel). 


    Litorina skrev 2023-07-01 10:59:44 följande:

    De behövs som beslutsunderlag för politiker (sen röstar inte folk på de politiker som lyssnar på forskningen, men det är knappast forskarnas fel). 


    Menar du på allvar att de felaktiga förutsägelserna behövs som beslutsunderlag för politiker?

  • Lorangaragnar
    Magical skrev 2023-07-01 11:03:53 följande:

    Om man inte satte ungefärliga tidsramar så skulle inga planer framåt för samhällets del fungera (se tidigare inlägg i tråden). 

    Du kan väl jämföra med dig själv och ditt eller andras jobb - vet man inget om när eller hur man ska nå ett mål eller bli klar med en uppgift så blir det svårt att utföra den på ett bra sätt. 


    Då är det bättre att skjuta fram den tidsramen längre fram. Men samtidigt poängtera att det kan ske tidigare med.
  • Faxze

    För det första, det är inte forskare som påstår visst år eller viss effekt. Det är hur media framställer det.

    Forskarna tar fram olika modeller, visar på olika möjligheter med olika stora sannolikheter för att inträffa. Men denna osäkerhet verkar inte vara intressant för politiker eller media.

    Ta t.ex. på 1970talet när det talades om en annalkande istid. Det var väldigt få sådana forskningspublikationer. Vi talar om under 10 stycken på en tioårsperiod. Men dessa fångades upp av media och slogs upp stort. Majoriteten av publikationer var även då om att en uppvärmning av jorden var att vänta.

    Det råder ingen tvekan om att vi står inför en kraftig ökning av jordens temperatur. Exakt hur kraftig och hur snabbt det går är däremot mer osäkert.

  • Litorina
    Lorangaragnar skrev 2023-07-01 11:05:00 följande:
    Litorina skrev 2023-07-01 10:59:44 följande:

    De behövs som beslutsunderlag för politiker (sen röstar inte folk på de politiker som lyssnar på forskningen, men det är knappast forskarnas fel). 


    Menar du på allvar att de felaktiga förutsägelserna behövs som beslutsunderlag för politiker?

    Jag vet inte riktigt vad du syftar på med felaktiga förutsägelser. Jag har så klart inte koll på allt men har svårt att tro att seriösa forskare har sagt att vissa saker med 100% säkerhet kommer ske vid ett exakt årtal. Däremot finns det medier som säkert har framställt det så.


    Forskning är ju generellt komplicerat med en massa om och men. Det är inte lätt att som journalist förmedla alla delar av en forskningsrapport och samtidigt göra det begripligt för någon som inte är insatt. Vill man få lite mer korrekta inslag/artiklar om forskning får man hitta bra vetenskspsjournalister på tex SVTs Vetenskapens värld, tidskriften Forskning & Framsteg eller SR:s Vetenskapsradion (finns så klart fler bra än dessa!). 

  • Jemp

    Jag kommer inte på en enda förutsägelse som säger ett fast år. De som haft ungefärliga tidsangivelser har inträffat tidigare än beräknat, inte senare. 

    Det behövs för att betona hur allvarligt det är. Ändå görs inte tillräckligt. 

  • Mortiscia80
    Lorangaragnar skrev 2023-07-01 11:02:51 följande:
    Förstår din poäng. Dock så har man ju sagt att innan det och det året ska detta hända. Sen har det inte inträffat. Då är det bättre att säga att det det kan ske så sent som 2050, men också tidigare. Att det är svårt att beräkna exakt när det ska inträffa.
    Ja, det var ju det jag också skrev, att man måste vara tydlig med att det bara är en ungefärlig uppskattning.
  • Tow2Mater
    Jemp skrev 2023-07-01 11:47:29 följande:

    Jag kommer inte på en enda förutsägelse som säger ett fast år. De som haft ungefärliga tidsangivelser har inträffat tidigare än beräknat, inte senare. 

    Det behövs för att betona hur allvarligt det är. Ändå görs inte tillräckligt. 


    Fast Al Gore kommer man ju att tänka på, han definierade årtal. Aven fler specifierade årtal, hittade en samling, t ex här:

    www.agweb.com/opinion/doomsday-addiction-celebrating-50-years-failed-climate-predictions
  • Tecum

    Jag ser det som ett sätt att påverka, att visa på hur illa det kan gå och på så sätt öka pressen på beslutsfattare att faktiskt göra något. Men det är en avvägning, att vara för ungefärlig blir luddigt och leder till att man tänker, "det blir nog inte så illa".
    Men att skrika "vargen kommer" och sen händer inget är minst lika illa, då tappar man i trovärdighet och det blir en tillvänjning i hot.

    Bäst är att visa på sådant som faktiskt hänt, som ökad medeltemperatur, isavsmältning, förändring i havsströmmar osv.

  • Så allting gick

    Forskare tar inte hänsyn till allt, det finns fler forskare.

    Tar man ex att kontinetplatorna rör sig, man har en kärnkraftslikande inre kärna som ständigt roterar och har en förbränning, när plattorna rör sig släpps enorma mänger gaser ut i världen, något vi inte själva kan påverka eller förändra, detta släpper ut miljontals högre mängder än vad ex bilar gör.

    Tar man hänsyn till detta utgör inte själva människans fotavtryck så mycket.

  • Tow2Mater
    Jemp skrev 2023-07-01 16:32:26 följande:
    Han är väl knappast forskare.

    Du tycker det är underligt att det kommit till ny kunskap och ny teknik sen 70-talet?
    Vi har ju redan avhandlat att det inte är forskarna, utan media och andra som exploaterar den valda forskning just de vill plocka upp, som definierar åren. Och i linken kan du se att det har hänt om och om igen over tiden.
  • Tow2Mater
    Litorina skrev 2023-07-01 17:34:25 följande:
    När blev Al Gore forskare? 
    Fnatte, se svaret jag gav till Knatte.
  • HSOF
    Lorangaragnar skrev 2023-07-01 10:39:07 följande:
    Vad tycker ni om att forskarna sätter datum för när saker ska inträffa?

    Jag försöker så gott jag kan för att dra mitt strå till stacken för att lämna så lite klimatavtryck som möjligt.


    Jag har valt att inte skaffa barn, eftersom jag har insett det inte går att komma ifrån att överbefolkning är en stor bov när det gäller klimatförändringarna. Jag köper även begagnade kläder, och andra begagnade prylar. Jag har för långt till jobbet för att kunna gå eller cykla. Så jag har valt att jobba hemifrån. m.m.


    Det jag dock är kritisk till är alla dessa förutsägelser att om inte gör tillräckligt så kommer det här och det här ske det året. Dessa typ av förutsägelser använder klimatförnekarna som ammunition i debatten.


    https://www.theguardian.com/environm?ws.theobserver


    https://www.svt.se/nyheter/vetenskap?ot-liten-istid


    Man borde inte göra dessa typer av förutsägelser. Det räcker väl med att säga att om vi inte gör något åt klimatet inom kort så får det stora konsekvenser. Samt att man förklarar vilka konsekvenser det kan få. Men absolut inte komma med förutsägelser att detta kommer hända det och det året. För man klarar uppenbarligen inte av att göra exakta förutsägelser till ett visst år. Annars finns det en stor risk att det blir en vargen kommer effekt.


    Vad tycker ni ang dessa förutsägelser?


    Oj! Låter hemskt att du har valt att begränsa ditt ända liv pga rädsla för klimatförängar.
    Lät lite som i WEF och Claus Schwabs planer för mänskligheten. 


    Sedan brukar det väl inte vara bestämda år som de går ut med, så dumma är de inte, för då skulle folk tröttna. Det har väl varit de ständiga 10 åren och togs väl upp för förses gången under det första sk klimatmötet på 1972. Om jag har allt rätt.

Svar på tråden Vad tycker ni om att forskarna sätter datum för när saker ska inträffa?