• Lillsnorkan

    Ingen ögonkontakt

    Hej! Jag har en liten tremånaders tjej som är pigg och glad och underbar rent generellt. Det enda är att jag upplever att det är väldigt svårt att få kontakt med henne. det kan gå en hel dag utan att hon ser mig i ögonen, och hon reagerar inte alls när jag pratar med henne. Det hon tycker om mest är att titta på olika mönster, då ler hon och pratar för sig själv, eller att ligga på babygymmet och hålla på med leksakerna där. Men hon undviker alla mina försök att få ögonkontakt. Ibland får vi det i någon sekund, då kan hon le men tittar direkt bort igen. Är det någon som känner igen det här? Överallt på nätet står det ju att de är så himla sociala när de är tre månader ? det är för övrigt inte bara jag som upplever det såhär utan även hennes pappa.

  • Svar på tråden Ingen ögonkontakt
  • Npf Pappan

    Oj, det kan vara många saker. Vår dotter gjorde så när hon  var liten. Kom senare fram att hon var gravt utvecklingsstörd och har svår epilepsi.
    Det var helt klart epilepsin som gjorde att hon kunde likson stirra ut i det blå o vara okontaktbar under stunder.
    Stå på dig på läkar kollen, varje gång vår dotter misslyckade med sina kontroller så gjorde de inget, det går nog bättre nästa gång sa det.....Förvånad
    Lycka till, hoppas det inte är något allvarligt,Hjärta

  • Marie89

    Försök att inte oroa dig! Antingen år det någonting och då får ni ta det då eller så är det inte det och då har du lagt tid och energi att oroa dig i onödan, lättare sagt än gjort dock! Men hon kommer inte ta skada av att avvakta, om hon nu inte har symtom på epilepsi som förra som svarat skriver om, men är ju mer kramper eller att de blir okontaktbara, och låter ju verkligen inte som det när du skriver! 


    Har själv fullständigt bränt ut mig på att oroa mig och kämpa för min dotter, så här i efterhand så hade det inte spelat någon roll alls om jag bara hade låtit det vara och väntat tills vården såg det jag såg. I vårat fall hade jag rätt, min nu 9 åring har svår utvecklingsstörning och autism. Men det såg jag inte när hon var så liten, jag började oroa mig vid 6 månader. 

Svar på tråden Ingen ögonkontakt