• Smiko27

    Hur blir en katt en utekatt?

    Vi tänker köpa en katt som ny familjemedlem och vill att den ska få vistas utomhus också. Bor i lgh med härlig uteplats nära naturen. Men hur gör man? Hur vänjer eller tränar man katten till att vistas fritt ute och sedan komma hem igen?

    Ni som bor i lgh och har utekatt, hur gjorde ni? Ska man t.ex. gå några varv runtom hemmet och kvarteret med koppel till en början? Eller ligger det i kattens natur att hitta hem... Hur länge är er katt borta när den är ute? Blir man orolig?

    Vad händer om katten stör andra? T.ex. om den går in där den inte är välkommen?

    All tips och info om att ha utekatt  uppskattas. 

  • Svar på tråden Hur blir en katt en utekatt?
  • Dexter dot com
    Smiko27 skrev 2023-06-30 16:08:49 följande:
    Hur blir en katt en utekatt?

    Vi tänker köpa en katt som ny familjemedlem och vill att den ska få vistas utomhus också. Bor i lgh med härlig uteplats nära naturen. Men hur gör man? Hur vänjer eller tränar man katten till att vistas fritt ute och sedan komma hem igen?

    Ni som bor i lgh och har utekatt, hur gjorde ni? Ska man t.ex. gå några varv runtom hemmet och kvarteret med koppel till en början? Eller ligger det i kattens natur att hitta hem... Hur länge är er katt borta när den är ute? Blir man orolig?

    Vad händer om katten stör andra? T.ex. om den går in där den inte är välkommen?

    All tips och info om att ha utekatt  uppskattas. 


    Om ni bor med grannar nära inpå hade jag personligen aldrig riskerat att släppa ut katten då den riskerar att bli illa behandlad, bli instängd hos grannar/ i källare/ i förråd osv. Bättre att näta in uteplatsen och köpa en raskatt som inte har samma behov av utevistelse.
  • Tow2Mater

    Utekatt i lght är oansvarigt. De kommer störa och döda fåglar, kaniner och andra smådjur. De kommer kissa på andras utemöbler och i rabatter och sandlådor. De kan gå in hos andra.

  • Smiko27
    Dexter dot com skrev 2023-06-30 16:31:24 följande:
    Om ni bor med grannar nära inpå hade jag personligen aldrig riskerat att släppa ut katten då den riskerar att bli illa behandlad, bli instängd hos grannar/ i källare/ i förråd osv. Bättre att näta in uteplatsen och köpa en raskatt som inte har samma behov av utevistelse.
    Jasså?! Fruktansvärt ju..att folk gör sånt hade jag ingen som helst aning om. Det ska jag ha i åtanke. 
  • Ester69

    Fortsätt med koppelpromenader istället. Vi bor i radhus och många har sina katter lösa. Både barn och vuxna kan vara rätt jävliga mot lösa katter här. Köper ni en kattunge och det spelar ingen roll om det är raskatt eller vanlig huskatt så vänjer dom sig. Rekommenderar katthem man får träffa katterna och känner vilken som passar en. Lycka till {#emotions_dlg.flower}

  • Tow2Mater
    Smiko27 skrev 2023-06-30 16:08:49 följande:
    Hur blir en katt en utekatt?

    Vi tänker köpa en katt som ny familjemedlem och vill att den ska få vistas utomhus också. Bor i lgh med härlig uteplats nära naturen. Men hur gör man? Hur vänjer eller tränar man katten till att vistas fritt ute och sedan komma hem igen?

    Ni som bor i lgh och har utekatt, hur gjorde ni? Ska man t.ex. gå några varv runtom hemmet och kvarteret med koppel till en början? Eller ligger det i kattens natur att hitta hem... Hur länge är er katt borta när den är ute? Blir man orolig?

    Vad händer om katten stör andra? T.ex. om den går in där den inte är välkommen?

    All tips och info om att ha utekatt  uppskattas. 


    De som bor där kan i värsta fall ta livet av den.
  • Anonym (000)

    Jag bor i ett villaområde med många katter. Nästan dagligen läser jag i lokala facebookgruppen om oroliga ägare där katter inte kommit hem igen. I värsta fall har  en katt blivit påkörd i trafiken, eller hamnat i något bråk med andra katter osv. Jag läser i samma områdesgrupp sura inlägg från icke kattägare som skriver att grannkatter bajsar i deras barns sandlåda osv. 

    Jag har haft två raskatter när jag bodde i lägenhet. De fick enbart vara ute på balkongen som vi hade nätat in så de inte kunde hoppa ner. 

  • Smiko27
    Anonym (000) skrev 2023-06-30 16:45:03 följande:

    Jag bor i ett villaområde med många katter. Nästan dagligen läser jag i lokala facebookgruppen om oroliga ägare där katter inte kommit hem igen. I värsta fall har  en katt blivit påkörd i trafiken, eller hamnat i något bråk med andra katter osv. Jag läser i samma områdesgrupp sura inlägg från icke kattägare som skriver att grannkatter bajsar i deras barns sandlåda osv. 

    Jag har haft två raskatter när jag bodde i lägenhet. De fick enbart vara ute på balkongen som vi hade nätat in så de inte kunde hoppa ner. 


    Har förstått att det inte är så smart då att ha utekatt i lgh. Jag har sett en del utekatter under uppväxten och trodde det var hur fredligt och mysigt som helst... haha. Näe, det får bli en innekatt. Vi får gå med koppel då o då... vill att den ska få uppleva naturen och sommrarna framförallt.
  • Polyrytm
    Tow2Mater skrev 2023-06-30 16:36:16 följande:

    Utekatt i lght är oansvarigt. De kommer störa och döda fåglar, kaniner och andra smådjur. De kommer kissa på andras utemöbler och i rabatter och sandlådor. De kan gå in hos andra.


    Japp. Katter kan störa ut och förändra hela ekosystem. I Australien och på andra ställen har man så stora problem med vilda tamkatter att man systematiskt måste skjuta av dem.

    Bor man i lägenhet tycker jag man kan ha marsvin eller nåt istället för katt.
  • Anonym (Gotland?)
    Tow2Mater skrev 2023-06-30 16:36:16 följande:

    Utekatt i lght är oansvarigt. De kommer störa och döda fåglar, kaniner och andra smådjur. De kommer kissa på andras utemöbler och i rabatter och sandlådor. De kan gå in hos andra.


    Men sluta...kaniner? Det skulle vara en stor och väldigt snabb katt det...Var bor du där det finns massa vildkaniner? 
    Okastrerade hanar kan kissa överallt men annars väljer en katt jord så de kan krafsa. Det innebär att planteringar och sandlådor är poppis tyvärr. 

    Eftersom ts katt ska få gå ut ska den vara snöpt och chippad. 

  • Anonym (Gotland?)
    Tow2Mater skrev 2023-06-30 16:44:34 följande:
    De som bor där kan i värsta fall ta livet av den.
    Det är då inte vanligt och inte heller lagligt. VAR bor du? 
Svar på tråden Hur blir en katt en utekatt?