• flemens

    Dags att göra vattenkostnaden synlig och ransoneras?

    En fråga som verkar gå under radarn är vattenfrågan. Visst, det kommer små notiser då och då att det är lite vattenbrist här och där i Sverige. Men det är bara början vi har sett de senaste decenniet eller så. Det kommer bara att eskalera.


    Idag används vattnet som om det alltid kommer att finnas i överflöd, inte minst för att de flesta inte betalar vattnet direkt och är kraftigt subventionerat av skattebetalarna.


    Jag för min del anser att vattenförbrukningen och kostnaden ska betalas direkt av konsumenten, som med el ungefär. Det bör även ransoneras på det sätt att man har den nödvändiga förbrukningen för mat och rimlig hygien "gratis" Låt oss säga att en person behöver 50 liter vatten per dygn. Därefter kommer kostnaden för varje liter att eskalera i en stigande skala ju mer man förbrukar. T.ex. om man har swimming pool, eller badar mycket i badkar eller vattnar gräsmattor o.dyl. med dricksvatten. Finns säkert många fler exempel på onödig förbrukning. Är man vis som samhällsplanerare så bör man börja arbetet med att möjliggjöra detta nu.


     

  • Svar på tråden Dags att göra vattenkostnaden synlig och ransoneras?
  • Tow2Mater

    Om man skaffar fler än 2 barn ska man straffbeskattas på vattenforbrukningen. En gräsmatta kanske prioriteras av en familj istället for ett ytterligare barn, varfor ska de betala mer for vattnet?

  • Anonym (gg)

    Nej. Det blir väldigt orättvist att ransonera renlighet.

    Jag hade då flyttat till mina föräldrars hus med egen brunn, så det hade inte påverkat mig alls, men alla har inte egna brunnar.

  • Anonym (Jo)

    Jag tycker det låter rimligt, så länge grundransonen är vettigt tilltagen. Vad man sedan väljer att göra av sitt vatten är upp till var och en.

  • Anonym (S)
    Tow2Mater skrev 2023-06-28 19:59:09 följande:

    Om man skaffar fler än 2 barn ska man straffbeskattas på vattenforbrukningen. En gräsmatta kanske prioriteras av en familj istället for ett ytterligare barn, varfor ska de betala mer for vattnet?


    Detta förklara en tidigare socialdemokratiska finansminister.

    Han beskrev köttberg. och självklart ska dessa utan eller med få barn beskattas hårdare för vattenförbrukning när dom blir pensionär, dom har inte skaffa avkomma som arbeta ihop fortsatt försörjning.

    Pär Nudels förklaring: 

    Det var på ett frukostmöte på SE-banken som Pär Nuder talade om de stora utmaningarna inom svensk ekonomi just nu.


    Han använde uttrycket ?köttberg? för att beskriva det stora antal 40-talister som inom några år kommer att gå i pension - och menade att försörjningen av denna generation kan bli ett problem om inte fler människor sätts i arbete.

  • Tow2Mater
    Anonym (S) skrev 2023-06-28 21:05:33 följande:
    Detta förklara en tidigare socialdemokratiska finansminister.

    Han beskrev köttberg. och självklart ska dessa utan eller med få barn beskattas hårdare för vattenförbrukning när dom blir pensionär, dom har inte skaffa avkomma som arbeta ihop fortsatt försörjning.

    Pär Nudels förklaring: 

    Det var på ett frukostmöte på SE-banken som Pär Nuder talade om de stora utmaningarna inom svensk ekonomi just nu.


    Han använde uttrycket ?köttberg? för att beskriva det stora antal 40-talister som inom några år kommer att gå i pension - och menade att försörjningen av denna generation kan bli ett problem om inte fler människor sätts i arbete.


    ha ha, så flyttar ens barn utomlands istället för att stanna kvar i Sverige och jobba ska man också straffbeskattas? eller om ens barn dör, fast kanske barmhärtighetsklausulen då träder in och man behöver bara skatta som vanligt.
  • Tecum

    Håller med om att vi måste vara rädda om grundvattnet. Men det är enklare att förbjuda bevattning och fyllning av pooler, ungefär som det är nu, och se till att reglerna efterlevs. En stegvis höjd kostnad låter krångligt och de rika kan köpa sig fria och fortsätta slösa.

    Ett annat sätt är att avsalta havsvatten och använda det i kuststäder istället för grundvatten, då minskar man belastningen på det värdefulla grundvattnet.

  • sextiotalist

    Att ransonera när det inte är vattenbrist är inte att rekommendera.
    Avloppsrören behöver ett visst vattenflöde för att inte sätta igen 
    Vid torka är det en annan sak.
    De som bor i villor, radhus och i vissa lägenheter betalar för sin förbrukning.
    Däremot behöver man inte stå en halvtimme i duschen etc, även om man bor i lägenhet 

  • nihka
    flemens skrev 2023-06-28 19:26:03 följande:
    Dags att göra vattenkostnaden synlig och ransoneras?

    En fråga som verkar gå under radarn är vattenfrågan. Visst, det kommer små notiser då och då att det är lite vattenbrist här och där i Sverige. Men det är bara början vi har sett de senaste decenniet eller så. Det kommer bara att eskalera.


    Idag används vattnet som om det alltid kommer att finnas i överflöd, inte minst för att de flesta inte betalar vattnet direkt och är kraftigt subventionerat av skattebetalarna.


    Jag för min del anser att vattenförbrukningen och kostnaden ska betalas direkt av konsumenten, som med el ungefär. Det bör även ransoneras på det sätt att man har den nödvändiga förbrukningen för mat och rimlig hygien "gratis" Låt oss säga att en person behöver 50 liter vatten per dygn. Därefter kommer kostnaden för varje liter att eskalera i en stigande skala ju mer man förbrukar. T.ex. om man har swimming pool, eller badar mycket i badkar eller vattnar gräsmattor o.dyl. med dricksvatten. Finns säkert många fler exempel på onödig förbrukning. Är man vis som samhällsplanerare så bör man börja arbetet med att möjliggjöra detta nu.


     


    Då får man se på vad som verkligen slukar vatten, exempelvis:
    Sex ätbara vattenbovar:
    Ett kilo avokado ? 10 badkar med vatten
    Ett kilo nötkött ? 15 000 liter vatten
    Mandel och jordnötter ? en mandel behöver 12 liter vatten
    Ett kilo ris ? åtta badkar med vatten
    En banan? 160 liter vatten
    100 gram choklad ? 1700 liter vatten.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Postman

    Absolut måste vi börja ned att vara mer rädda om vattnet. Tror det finns mycket man kan strama upp och se över. 


    En grej som är enkel att strama upp är att installera en vattenmätare i alla lägenheter så att lägenhetsinnehavaren får betala för vad de gör av med. Det tror jag skulle få många att spara rätt mycket. 

Svar på tråden Dags att göra vattenkostnaden synlig och ransoneras?