• Unique1

    Äldre barn och yngsta pseudotvillingar

    Jag har idag 3st barn på 8år, 4år och 6mån. Och har nu blivit gravid igen.. 
    Om jag fullföljer graviditeten så innebär det att de kommer skilja 14mån på de två yngsta. 


    Finns det fler som har liknande familjekonstellationer? Hur har den näst yngsta tagit det att bli syskon så tidigt? Jag förstår att de barnet inte förstår men jag under hur det har gått.. 
    Hur har dom äldre barnen tagit det?
    Har ni kunnat få hjälp av dom?
    Jag vill behålla barnet men är också orolig för att beröva min nu yngsta dennes tid som hen behöver. 

  • Svar på tråden Äldre barn och yngsta pseudotvillingar
  • Core

    Jag har inga äldre , men två st med 14 månader emellan. Och jag kan säga att de två kommer avlasta åt varandra på sikt, från det att de är 4-5 år sköter de sig själva mycket med varandra, man får inte ett klassiskt yngre barn som står och drar i byxbenet hela tiden.

    satana jobbiga fyra första år, men sen kommer belöningen 

  • Magical

    Jag har 13,5 mån mellan mina. Dock inga fler barn. De delade rum med varann tills de var ca 10-11 år (de behövde inte, vi hade ett sovrum och ett lekrum och de kunde få varsitt rum när de ville, men de ville sova tillsammans länge). 

    Har lekt otroliga mängder och har haft gemensamma kompisar rätt mycket också, åtminstone tills de kom upp i tonåren. Slutade med blöja på båda samtidigt och även med nappen. De började på förskola när de var 1 respektive 2 år eftersom jag inte hann börja jobba innan nr 2 kom så de fick vara hemma tillsammans. Gick mycket på öppna förskolan och liknande. 

  • Guldnovan

    Jag har det. De två äldsta av 4. De är födda i maj och juli året efter varandra. Kan inte  nu komma på något dåligt mer än att jag inte hann gå ner mina kilon efter första grav. 
    I övrigt så var det bara positivt. Stora höll på och donade och greja med lillasyster, hjälpte mig mycket även om det ibland bara var att babbla strunt med henne. De sov samtidigt, lilla några fler ggr bara. Då fick stora all min uppmärksamhet. Tvillingvagn. Andra ledigheten tog vid direkt efter första. De delade rum tills de var 9 och 10. Det fanns ett sovrum till men det blev lekrum med en soffa i. 

    Smidigt att lilla kunde ta över storas kläder. 

    Så min erfarenhet är positiv. 

  • Core
    Guldnovan skrev 2023-06-25 23:39:32 följande:

    Jag har det. De två äldsta av 4. De är födda i maj och juli året efter varandra. Kan inte  nu komma på något dåligt mer än att jag inte hann gå ner mina kilon efter första grav. 
    I övrigt så var det bara positivt. Stora höll på och donade och greja med lillasyster, hjälpte mig mycket även om det ibland bara var att babbla strunt med henne. De sov samtidigt, lilla några fler ggr bara. Då fick stora all min uppmärksamhet. Tvillingvagn. Andra ledigheten tog vid direkt efter första. De delade rum tills de var 9 och 10. Det fanns ett sovrum till men det blev lekrum med en soffa i. 

    Smidigt att lilla kunde ta över storas kläder. 

    Så min erfarenhet är positiv. 


    mina är 9 och 10, har varsitt rum i nybyggd villa, men delar likförbannat säng, människorna sitter nästan ihop. Därför placerade vi dem i olika skolor för deras egen skull.

    det blev automatiskt för oss att de gjorde allt samtidigt , den äldsta fick vänta lite väl länge med att smaka godis medans den yngsta fick tidigt. Slutade med napp samtidigt, etc etc i allt
Svar på tråden Äldre barn och yngsta pseudotvillingar