• anon88

    Sparkonton värt det?

    Hej allihop!

    Jag har sett reklam lite överallt nu från olika banker där de säger att de har en högre ränta på sparkonton. 3 - 4 %. 

    Men vad är poängen med dem om man inte har jätte mycket pengar redan.

    Jag kan lägga undan några tusenlappar varje månad. Minsta insättning är 10K där man låser för ett år. Då får jag alltså 400kr efter ett år om jag tar den med 4%. Känner inte att det är någon mening med det lol. 

    Vet inte ens om det går någon skatt på det då blir det ännu mer ovärt. 

    Är det någon här som sparar i detta?

  • Svar på tråden Sparkonton värt det?
  • Anonym (L)

    Sparkonton är bra för en buffert man ska ha lättillgänglig för oförutsedda utgifter men uselt som långsiktigt sparande. Säg att räntan är 4%. Då är nettoräntan ca 2,8% efter skatt vilket är betydligt lägre än inflationen. Långsiktigt gäller nästan alltid att pengar på sparkonton är en förlust då pengarna förlorar i värde då nettoräntan i princip aldrig är högre än inflationen.

  • Anonym (många bäckar små)

    Blir ju inte jättemycket pengar men om du har tex 100 000 på ett konto med 3 % ränta som fler erbjuder nu under ett år blir det ca 2700 kr i ränta innan skatt.

  • Jemp

    Ja det dras skatt på. 
    Naturligtvis blir det mer ju mer pengar man har. 

    Låsa pengar för småsummor gör jag inte, men titta på tex sbab som har 3% utan att låsa pengarna.

  • LFF
    anon88 skrev 2023-06-21 12:36:47 följande:
    Sparkonton värt det?

    Hej allihop!

    Jag har sett reklam lite överallt nu från olika banker där de säger att de har en högre ränta på sparkonton. 3 - 4 %. 

    Men vad är poängen med dem om man inte har jätte mycket pengar redan.

    Jag kan lägga undan några tusenlappar varje månad. Minsta insättning är 10K där man låser för ett år. Då får jag alltså 400kr efter ett år om jag tar den med 4%. Känner inte att det är någon mening med det lol. 

    Vet inte ens om det går någon skatt på det då blir det ännu mer ovärt. 

    Är det någon här som sparar i detta?


    Vi har kortsiktigt sparande (tex semester) på sparkonto hos SBAB. Får lite ränta på pengarna, behöver inte binda upp dem och kan ta ut dem när som. Just nu är det 3% ränta. Att låsa de pengarna på minte ett år är värdelöst då de även är som en buffert för oförutsedda händelser. Ska jag låsa pengarna behöver rätta vara betydligt bättre. 
  • Anonym (Risk)

    Avkastningen må vara låg, å andra sidan är risken noll jämfört med att lägga pengarna på börsen eller i bitcoins.

Svar på tråden Sparkonton värt det?