• lillzy

    om svår ångest i tidig graviditet och abort

    Jag vill dela med mig av något, för att kanske någon där ute kan ha nytta av det. Jag har själv sökt information här, om andras upplevelser för att försöka förstå mina egna, när nedan beskrivna situationer uppstått för mig. Jag får alltid en sådan outhärdlig ångest i tidig graviditet. Alla mina graviditeter har varit önskade, men sen när jag väl blivit graviditet har det uppstått en sådan oerhörd bävan, motvilja, ångest, och illamående, att jag alltid ångrat mina graviditeter i början av dem.


    Första gången jag blev gravid, önskat, var 2014. Den graviditeten slutade i ett missfall vecka 5+6. Jag var enbart tacksam över missfallet och upplevde det som en lättnad och befrielse. Andra gången jag blev gravid, 2018, efter att ha försökt i 14 cykler och det alltså var oerhört önskat, var det samma visa. Det är som att det är något med hormonnivåerna - när de når över en viss nivå blir jag fruktansvärt illamående och kräks flera gånger dagligen och känner en oerhörd ångest och motvilja mot graviditeten. Så mycket att jag bara vill förneka den. Den gången hjälpte det mycket när min partner sa att jag var fri att göra abort. Det gjorde att jag kände att det fanns en utväg. Jag blir helt enkelt deprimerad i tidig graviditet - kan inte sova, blir nedstämd och ser allting svart, har ingen energi eller förmåga att göra något, och en konstant svår ångest. I den graviditeten kände jag för första gången i vecka 13 att jag kanske, kanske, tyckte lite lite om det lilla som fanns i min mage. Sen skulle jag säga att i vecka 22 kunde jag verkligen glädjas åt graviditeten. Och det blev ett så högt älskat barn som jag inte kan föreställa mig att vara utan. Min skatt och min guldklimp. Efter det kände jag att jag aldrig kommer att känna dendär ångesten igen, för nu visste jag ju att det skulle bli bra i slutändan, att jag liksom hade gått igenom det och nu hade "facit", att det skulle göra att jag i framtida graviditeter skulle slippa det vedervärdiga psykiska måendet. För att fortsätta min reproduktiva historia, när mitt första barn var 9 månader blev jag gravid igen, inte planerat men ändå önskat, det slutade i missfall också vecka 5. Som mitt tidigare missfall, välkommet och befriande. Men jag blev gravid nästa cykel igen. Och det blev inte som jag hade hoppats på, utan jag drabbades återigen av ångest, nedstämdhet, önskade att graviditeten skulle försvinna. Kände att kroppen tagits ifrån mig, inte var min. Det var ett oerhört hårt slag, att jag kände så igen. Jag behöll graviditeten, och det klarade jag enbart genom att distrahera mig och inte alls tänka på graviditeten. Och likt graviditeten dessförinnan, i drygt vecka 20 kunde jag helhjärtat glädjas åt den. Men det blev gradvis bättre, som vid förra, kanske från vecka 13. Också det blev ett högt älskat barn.


    Sen blev jag gravid i början av dethär året, när barnen var 3,5 respektive 2 år. Samma mående som tidigare beskrivet. Den gången slutade det, efter flera veckors tvekan, i abort. Samma känslor drabbade mig: en oerhörd bävan och ångest. Idag, fyra månader efter aborten, ångrar jag den. Men jag kan förlåta mig själv den. Och vara tacksam att jag har klarat två av mina tre möjliga graviditeter.


    Kanske, tänkte jag, kan detta hjälpa någon som går i liknande tankar, för jag har förstått på forum att jag inte är ensam om att känna en svår ångest i tidig graviditet. Skulle jag bli gravid igen hoppas jag att jag har förmågan att behålla den graviditeten.


     


    Hoppas kanske mina erfarenheter kan vägleda någon annan som upplever liknande. Det finns säkert tillfällen, det är jag säker på, där abort är helt rätt val, men för mig var det inte det. Men det kanske också kan hjälpa att höra att det inte är ett stort oläkt trauma, aborten, även om det gör mig ledsen och tårögd att tänka på. Det går också att leva med.


     


    /lillzy


  • Svar på tråden om svår ångest i tidig graviditet och abort
  • Anonym (Förtvivlad)

    Jag har lite liknande erfarenheter. I slutet av min första graviditet blev jag nedstämd och fick sertralin utskrivet. Åt medicinen ca 8 månader efter förlossningen. Blev gravid för andra gången när äldsta var 1 år. Var först jätteglad men började efter ett par veckor känna mig nere och inte särkilt glad alls. Det vände vid 14 veckor ungefär och därefter vad jag glad. 


    I början av det här året blev jag oplanerat gravid. Barnen var 2 och 3,5 år och vi hade det rätt intensivt och jobbigt av flera olika skäl. Jag reagerade med fullständig panik och fick en krisreaktion. I drygt en månad funderade vi (med hjälp av kurator) på hur vi skulle göra. Ett tag hade vi bestämt oss för att behålla men jag kunde inte känna nån glädje över beslutet och började fundera igen. Jag mådde så dåligt, kunde inte tänka klart och fick sertralin utskrivet igen, för att kunna lugna tankarna och ta ett grundat beslut. Jag var så förtvivlad och det kändes som att vilket beslut vi än tog skulle det inte bli bra. Vi kände oro att vi inte skulle orka med tre barn så tätt. 


    Tillslut valde vi att göra en abort. ibland har det känts som att det var rätt, men oftast ångrar jag beslutet. Önskar att jag kunde åka tillbaka i tiden och ta ett annat beslut. Jag kan inte förlåta mig själv. Jag vet hur vi tänkte och vilka anledningar vi hade, men jag kan ändå inte förlåta mig själv. Känner sånt oerhört förakt och hat för mig själv. 


    Det känns som att det enda som kan få mig att komma över det här är att bli gravid igen. Även fast det inte ändrar det som skett. Mina skuldkänslor och ångest är så brutal ibland. Samtidigt är jag rädd för hur jag skulle reagera om jag blir gravid igen. Skulle jag få samma panik? Kommer aldrig att göra en abort igen, men är orolig för att eventuellt känna samma panik, ångest och nedstämdhet. Dessutom skuldkänslorna för att ha valt bort ett liv. Det är outhärdligt. 


    Skönt att läsa att man inte är ensam ändå. 

    Hur har du gjort för att förlåta dig själv? 

  • lillzy

    Tack för att du delade med dig av din historia!

    Även fast jag inte önskar någon att drabbas av dessa panikkänslor och ångest och ånger, så är det ändå läkande att lyssna till andras erfarenheter. Jag är tacksam att du delade med dig.

    Ja, hur förlät jag mig. Sådana här inre tillstånd är ju omöjliga att förklara, men jag ska försöka ändå. Jag känner ändå medkänsla med migsjälv. Jag vet att jag gick igenom något oerhört svårt, jag var panikslagen och vilse i mina egna tankar och känslor. Jag fokuserar på att känna min sorg och ånger, och jag liksom lyssnar till mig själv som jag skulle lyssnat till en vän. Tänker att sorgen i sig inte är fel, låter den vara, tillåter mig att känna den. Tänker att jag på något vis gjorde jag det jag kunde i den situationen utifrån min förmåga, att jag inte var förmögen till annat. Min sambo gör följande liknelse: ibland blir det missfall pga kromosomfel, eller implantationsfel eller dylikt, och den här gången var det mitt psyke som inte mäktade med. Jag tycker väl inte att liknelsen vid missfall är klockren (mina missfall har inte smärtat mig ett dugg men det gör aborten), men den säger ändå något. Likt alla andra var jag inte mer än människa, och i en väldigt svår känslomässig situation så var det så det blev för mig.
    Jag tänker också, att om det vore min dotter som kom till mig med sådana här erfarenheter om 20 år, inte skulle jag lasta och skuldbelägga henne för beslutet, eller vad hon känt sig förmögen och oförmögen till. Jag skulle känna värme och trösta. Lite av den värmen och trösten kan jag känna för mig själv.

    Även om jag trots detta ångrar aborten. Ibland undrar jag vad det skulle blivit för människa som jag nu aldrig får möta - om det nu skulle blivit en fullgången graviditet, det vet man ju aldrig. Och jag kan likt dig känna att jag kommer att läka helt först den gången jag får fullfölja en graviditet igen - men jag är också säker på att det skulle gå att leva ett helt liv utan att få det. Man får sina törnen och dem får man bära. Jag är tyvärr säker på att om jag skulle bli gravid igen skulle jag också då känna panik, ångest och nedstämdhet. Jag hoppas att jag kommer att kunna stå ut med det, om det blir en graviditet till.

    Vi gör så gott vi kan på våra villovägar genom livet.

Svar på tråden om svår ångest i tidig graviditet och abort