• Emmapemma85

    Tidig vattenavgång vecka 17

    Hej! Jag började läcka fostervatten i graviditetsvecka 17, det sipprade ut då och då under några dagar, mest nattetid. Till en början trodde vi att det var vattniga flytningar som verkar vara ganska vanligt under graviditet. Efter några dagar kom det även lite blod. Kontaktade barnmorskan och gynmottagningen som lät mej komma in på kontroll där ultraljudet visade väldigt lite fostervatten. Dock ett tickande hjärta men pga lite vatten kunde fostret knappt röra på sej. Läkaren var inte alls hoppfull även om det har hänt att vattnet fyllts på för endel. Han trodde att det skulle bli missfall inom ett par dagar. Vi bokade in ett nytt ultraljud efter 5 dagar men tyvärr såg det lika illa ut då. Efter diskussioner om chanser och risker så tog vi det svåra beslutet att avbryta graviditeten. Om fostret mot förmodan skulle överleva (vilken lät helt uteslutet), så skulle det till 99% bli allvarliga hjärnskador/lungsjukdomar. Det fanns även stora risken med infektioner för min del. Vi fick en tid för medicinsk abort en vecka senare och vi dubbelkollade vattenmängden innan jag fick första tabletten som skulle stanna av graviditeten. Vattenmängden var inte ens mätbar och hjärtat slog långsamt nu. Det har nu gått 8 dagar sen själva aborten och det gör så ont i själen, det är så sorgligt och ledsamt på alla vis. jag skulle vilja komma i kontakt med fler som varit med om samma. Ingen vet vad den tidiga vattenavgången beror på förutom att det gått hål i fosterhinnan/hinnorna, dom hittade ingen infektion eller något annat fel så varför det gått hål vet man inte. Nu vill jag bli gravid igen men känner också en stark oro inför ev kommande graviditet. Är det någon här som blivit gravid igen och det hat gått bra? Skriv gärna! Kram på er❤️
  • Svar på tråden Tidig vattenavgång vecka 17
  • Natalina1451

    Hej! 

    jag inser att det är länge sedan du gjorde inlägget och hoppas ni redan är gravida med eran regnbåge. Jag är så ledsen för det ni fått gå igenom. 


    tyvärr är jag inlagd och har precis fått gå igenom liknande. fast vecka 15 för mig, började med ett stort hematom men allt Såg bra ut med fostret och sen ännu ett stort hematom. Två dagar efter det senaste hematomet så gick vattnet. mitt foster hade också låg puls och så inte ut att må alls bra. Men jag hade stigande infektionsvärde så vi var tvungna o sätta igång missfallet med cytotec idag 😭 

    usch vad hemskt det är, känner också extrem oro inför en ny graviditet men min kropp skriker efter ett barn. Ett barn som inte finns. 

    jag hoppas å håller tummarna för att ni är långt in i nästa graviditet och att det flyter på smärtfritt <3

  • Zaro

    Hej Emma och Natalina! Vi kommer behöva gå igenom en sen abort den absolut sista dagen på grund av för lite fostervatten. Jag och fostret anses just nu vara helt friska och vi har gått igenom IVF för att få till denna graviditet. Hörs gärna med er om ni är kvar!

  • Natalina1451
    Zaro skrev 2024-01-07 12:16:26 följande:

    Hej Emma och Natalina! Vi kommer behöva gå igenom en sen abort den absolut sista dagen på grund av för lite fostervatten. Jag och fostret anses just nu vara helt friska och vi har gått igenom IVF för att få till denna graviditet. Hörs gärna med er om ni är kvar!


    Hej Zaro! 
    jag hänger kvar på familjeliv, vet inte hur mycket hjälp jag kan vara men finns här iaf om du har nå funderingar eller tankar du vill dela ❤️ om jag förstår rätt kommer du också tvingas igenom det här hemska och jag är hemskt ledsen för det!
  • Zaro
    Natalina1451 skrev 2024-01-08 22:36:58 följande:
    Hej Zaro! 
    jag hänger kvar på familjeliv, vet inte hur mycket hjälp jag kan vara men finns här iaf om du har nå funderingar eller tankar du vill dela ❤️ om jag förstår rätt kommer du också tvingas igenom det här hemska och jag är hemskt ledsen för det!
    Tack snälla Natalina, det värmer. Det stämmer, tyvärr kommer vi behöva gå igenom det nu i dagarna. Ett väldigt planerat och efterlängtat barn, men jag antar att det händer. 
    Hur går det för dig? Gick du igenom det i oktober/november förra året och hur har processen gått? Var är du nu?
    Jag tänker redan på framtiden.
  • Natalina1451
    Zaro skrev 2024-01-09 08:10:22 följande:
    Tack snälla Natalina, det värmer. Det stämmer, tyvärr kommer vi behöva gå igenom det nu i dagarna. Ett väldigt planerat och efterlängtat barn, men jag antar att det händer. 
    Hur går det för dig? Gick du igenom det i oktober/november förra året och hur har processen gått? Var är du nu?
    Jag tänker redan på framtiden.

    Ja den 24/10 gick mitt vatten följt av värkar, men de stannade av sig själv. när jag kom in på gynakuten så hade jag stigande infektionsvärden så jag blev inlagd till man kunde se att missfallet var fullföljt. Det kom inte igång av sig själv igen dock och läkarna var rädda för sepsis så jag fick ta mifegyn på natten till Den 25 och cytotec-behandlingen började på morgonen den 25/10, jag tål inte morfin så hade ingen smärtlindring annat än Alvedon. rekommenderar det inte, utan be om allt dom har om du behöver. Min lilla bebis kom samma dag 15:45 hon var helt perfekt. jag fick många komplikationer  efter som började Med att moderkakan fastnade, jag blödde sedan jättemycket och fick åka in för en Ny ?abort/efterbehandling? efter 3 veckor som inte hjälpte och tillslut den 1/12 hade jag förlorat så mycket blod så man fick göra en akut skrapning. jag rekommenderar att ni kontaktar ert försäkringsbolag om ni har sjuk/olycksfallsförsäkring eller gravidförsäkring och ser om ni kan få krisbehandling. Jag har inte lyckats ta mig dit ännu men jag skulle nog verkligen behöva det. Det mitt försäkringsbolag (trygghansa) hade att erbjuda mig var 10 behandlingstillfällen hos en psykolog som dom står för.


    jag har för en dryg vecka sedan plussat igen och är gravid just nu, men har lite små blödningar så förväntar mig ett missfall igen tyvärr. Det är inte lätt att vara gravid igen efter den här förlusten, jag har extrem ångest och gråter mycket blandat med sömnsvårigheter.

    Om du undrar något mer är det bara att fråga ❤️

  • Zaro
    Natalina1451 skrev 2024-01-09 10:51:15 följande:

    Ja den 24/10 gick mitt vatten följt av värkar, men de stannade av sig själv. när jag kom in på gynakuten så hade jag stigande infektionsvärden så jag blev inlagd till man kunde se att missfallet var fullföljt. Det kom inte igång av sig själv igen dock och läkarna var rädda för sepsis så jag fick ta mifegyn på natten till Den 25 och cytotec-behandlingen började på morgonen den 25/10, jag tål inte morfin så hade ingen smärtlindring annat än Alvedon. rekommenderar det inte, utan be om allt dom har om du behöver. Min lilla bebis kom samma dag 15:45 hon var helt perfekt. jag fick många komplikationer  efter som började Med att moderkakan fastnade, jag blödde sedan jättemycket och fick åka in för en Ny ?abort/efterbehandling? efter 3 veckor som inte hjälpte och tillslut den 1/12 hade jag förlorat så mycket blod så man fick göra en akut skrapning. jag rekommenderar att ni kontaktar ert försäkringsbolag om ni har sjuk/olycksfallsförsäkring eller gravidförsäkring och ser om ni kan få krisbehandling. Jag har inte lyckats ta mig dit ännu men jag skulle nog verkligen behöva det. Det mitt försäkringsbolag (trygghansa) hade att erbjuda mig var 10 behandlingstillfällen hos en psykolog som dom står för.


    jag har för en dryg vecka sedan plussat igen och är gravid just nu, men har lite små blödningar så förväntar mig ett missfall igen tyvärr. Det är inte lätt att vara gravid igen efter den här förlusten, jag har extrem ångest och gråter mycket blandat med sömnsvårigheter.

    Om du undrar något mer är det bara att fråga ❤️


    Tack för att du delar med dig Natalina och jag är väldigt ledsen för din skull att du varit med om detta och dessutom haft sådan otur i processen. Du låter väldigt stark tycker jag och jag hejar verkligen på dig. Jag kan fatta att du är väldigt nojig nu i och med ditt plus, de flesta gravida är ju oroliga och i ditt fall har du ju rätt nyligen varit med om något alla inte ens behöver uppleva. Finns det ingen gratis samtalshjälp via din kommun? Jag antar att det är svårt att hoppas allt för mycket, men samtidigt finns det många gravida med blödningar som får friska barn. När började ni försöka igen? Har vården gett grönt ljus så att säga? Vad var det för infektionsvärden de såg hos dig förresten?
    Jag har mycket att dela med mig av, jag ska utveckla det sedan om du vill, vi fick detta besked den 27 december och det definitiva 29 december så det har varit mycket tankar och oro men vi har ju landat allt mer. Däremot har ju det värsta så att säga inte hänt ännu.
  • Natalina1451
    Zaro skrev 2024-01-09 11:05:24 följande:
    Tack för att du delar med dig Natalina och jag är väldigt ledsen för din skull att du varit med om detta och dessutom haft sådan otur i processen. Du låter väldigt stark tycker jag och jag hejar verkligen på dig. Jag kan fatta att du är väldigt nojig nu i och med ditt plus, de flesta gravida är ju oroliga och i ditt fall har du ju rätt nyligen varit med om något alla inte ens behöver uppleva. Finns det ingen gratis samtalshjälp via din kommun? Jag antar att det är svårt att hoppas allt för mycket, men samtidigt finns det många gravida med blödningar som får friska barn. När började ni försöka igen? Har vården gett grönt ljus så att säga? Vad var det för infektionsvärden de såg hos dig förresten?
    Jag har mycket att dela med mig av, jag ska utveckla det sedan om du vill, vi fick detta besked den 27 december och det definitiva 29 december så det har varit mycket tankar och oro men vi har ju landat allt mer. Däremot har ju det värsta så att säga inte hänt ännu.

    Jag har ju fortfarande krisstöd att få via min försäkring, jag har också en psykkontakt från sjukhuset då jag fick en väldigt stark panikattack när jag vaknade efter operationen. men jag är inte redo att nysta i det, tror det blir värre innan det kan bli bättre och jag vågar inte än.

    jag tror inte jag fick någon info när vi kunde försöka igen efter operationen, men var så hög av medicinerna så minns inte ens hur jag kom hem knappt. Jag började Tempa redan en eller två veckor efter missfallet var så jag fortsatte med det och jag kan inte låta bli o vara helt besatt av att bli gravid igen. Så vi körde bara på, jag Tänker typ att om kroppen kan så kommer den bli gravid och är det för tidigt så kommer det inte ta sig. 

    du får gärna dela om du orkar och vill, jag har känt mig så ensam i det här. ingen som förstår hur tomt och hur ont det gör. 

  • Zaro
    Natalina1451 skrev 2024-01-09 22:12:44 följande:

    Jag har ju fortfarande krisstöd att få via min försäkring, jag har också en psykkontakt från sjukhuset då jag fick en väldigt stark panikattack när jag vaknade efter operationen. men jag är inte redo att nysta i det, tror det blir värre innan det kan bli bättre och jag vågar inte än.

    jag tror inte jag fick någon info när vi kunde försöka igen efter operationen, men var så hög av medicinerna så minns inte ens hur jag kom hem knappt. Jag började Tempa redan en eller två veckor efter missfallet var så jag fortsatte med det och jag kan inte låta bli o vara helt besatt av att bli gravid igen. Så vi körde bara på, jag Tänker typ att om kroppen kan så kommer den bli gravid och är det för tidigt så kommer det inte ta sig. 

    du får gärna dela om du orkar och vill, jag har känt mig så ensam i det här. ingen som förstår hur tomt och hur ont det gör. 


    Det är jättebra att du har den kontakten och kan ta det i din takt tänker jag.

    Då förstår jag hur du tänker, och jag förstår att du blivit besatt, det är nog vanligt. Håller alla tummar och tår för ditt plus.

    Nej, man blir ju lite ensam i denna situation. Jag är i vecka 23 imorgon och vi har gjort IVF så det blir abort den absolut senaste dagen efter godkännande från socialstyrelsen. Väldigt jobbigt att ha kommit så pass långt efter en sådan lång kamp.

    Jag mailar dig så kan vi hålla kontakten där.
  • Zaro
    Natalina1451 skrev 2024-01-09 22:12:44 följande:

    Jag har ju fortfarande krisstöd att få via min försäkring, jag har också en psykkontakt från sjukhuset då jag fick en väldigt stark panikattack när jag vaknade efter operationen. men jag är inte redo att nysta i det, tror det blir värre innan det kan bli bättre och jag vågar inte än.

    jag tror inte jag fick någon info när vi kunde försöka igen efter operationen, men var så hög av medicinerna så minns inte ens hur jag kom hem knappt. Jag började Tempa redan en eller två veckor efter missfallet var så jag fortsatte med det och jag kan inte låta bli o vara helt besatt av att bli gravid igen. Så vi körde bara på, jag Tänker typ att om kroppen kan så kommer den bli gravid och är det för tidigt så kommer det inte ta sig. 

    du får gärna dela om du orkar och vill, jag har känt mig så ensam i det här. ingen som förstår hur tomt och hur ont det gör. 


    Det gick inte att maila dig, försök maila mig, eller ändra dina inställningar? Kan inte trycka på ditt användarnamn till att börja med.
  • Natalina1451
    Zaro skrev 2024-01-10 12:37:23 följande:
    Det gick inte att maila dig, försök maila mig, eller ändra dina inställningar? Kan inte trycka på ditt användarnamn till att börja med.
    När jag trycker på ditt namn så kommer det upp ?den här medlemmens presentation är privat? så jag kan inte trycka på dig heller. Men jag har tidigare fått meddelande ifrån en annan här på familjeliv, förvisso år 2018 men jag har inte ändrat något sen dess och hittar inte hur man ändrar sina inställningar heller 🙈 det borde fortfarande funka 
Svar på tråden Tidig vattenavgång vecka 17