• DYNAMIT2014

    Farfar bestämmer allt!

    Hej
    Hur ska man hantera en extremt traditionell, dominant farförälder som styr, ställer, lägger sig i och näst intill förbjuder om saker inte sker på hans sätt?

    Vi delar en stor familjegård där vi alla gillar att pyssla med diverse från renoveringar, skogsarbete trädgårdar m.m.

    Tack för tips.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-05-31 13:06
    Typ:

    "Den dörren målar vi endast med en färg från det märket och med en pensel som blä blä blä...."

    "Den gräsklipparen använder vi inte till den gräsmattan...."

    "Vedklyven använder vi inte till större stockar"

    "Den sunkiga flaskan som du hittat i en vrå någonstans och som inte används på 120år ska endast användas till saft"

    osv osv

    (Detta är verkliga exempel)

  • Svar på tråden Farfar bestämmer allt!
  • elsi
    DYNAMIT2014 skrev 2023-05-31 13:00:43 följande:
    Farfar bestämmer allt!

    Hej
    Hur ska man hantera en extremt traditionell, dominant farförälder som styr, ställer, lägger sig i och näst intill förbjuder om saker inte sker på hans sätt?

    Vi delar en stor familjegård där vi alla gillar att pyssla med diverse från renoveringar, skogsarbete trädgårdar m.m.

    Tack för tips.


    Man får sluta dela gård och skaffa eget boende där man får bestämma själv. 
  • erikaABC

    Grundproblemet är att ni delar en stor familjegård.
    Det finns en anledning till att de flesta väljer att inte bo med den äldre generationen. Det är de problem du nämner i trådstarten. Man får svårt att leva det familjeliv som man önskar. Det finns alltid någon som ska lägga sig i. Man får inte vara fri att leva sitt liv, med det självbestämmande som vi vill ha som vuxna.
    Det låter fint att dela en stor familjegården, men det brukar inte fungera i praktiken.

  • DYNAMIT2014

    Ska även tilläggas att något som är ännu mer frustrerande är att ingenting blir gjort här på gården just för att det "skall göras på hans sätt" och han orkar inte allt som 80+ men har ingen självinsikt för detta.

    Hjälp mig förstå hur en sådan person fungerar.

    Exempelvis:

    "Den stugan målar vi inte om för där ska vi byta hela fasaden"

    Vem fan ska ha tid och ork att byta en hel fasad jämfört med att slänga på lite färg vilket hade gjort den byggnaden så mycket finare efter 80år utan ommålning.

  • Mrs Moneybags
    DYNAMIT2014 skrev 2023-05-31 13:21:47 följande:

    Ska även tilläggas att något som är ännu mer frustrerande är att ingenting blir gjort här på gården just för att det "skall göras på hans sätt" och han orkar inte allt som 80+ men har ingen självinsikt för detta.

    Hjälp mig förstå hur en sådan person fungerar.

    Exempelvis:

    "Den stugan målar vi inte om för där ska vi byta hela fasaden"

    Vem fan ska ha tid och ork att byta en hel fasad jämfört med att slänga på lite färg vilket hade gjort den byggnaden så mycket finare efter 80år utan ommålning.


    Du behöver inte förstå honom. Flytta bara därifrån. Det är ju hans gård från början. Det är klart att han bestämmer utifrån det perspektivet. 

    Så länge han lever kommer han förbli exakt som han är nu. 
  • DYNAMIT2014

    Tråden handlade ju dock inte om att söka nytt landställe vilket jag såklart tänkt på tidigare och som inte heller hade varit ett problem utan tips på hur jag kan hantera situationen som den är utan att lämna gården.

    Gubben kommer ju trots allt inte leva jättemånga år till och då är problemen över.

  • Mrs Moneybags
    DYNAMIT2014 skrev 2023-05-31 13:31:17 följande:

    Tråden handlade ju dock inte om att söka nytt landställe vilket jag såklart tänkt på tidigare och som inte heller hade varit ett problem utan tips på hur jag kan hantera situationen som den är utan att lämna gården.

    Gubben kommer ju trots allt inte leva jättemånga år till och då är problemen över.


    Du får hantera det genom att bara säga jaha, jaja och göra som han vill. Det är ju som sagt hans sista år i livet. 
  • Krocko

    Då får du stå ut bara. Du kan inte ändra hans sätt, du får tiga och lida helt enkelt.

  • DYNAMIT2014

    Och den andra lösningen då? 
    Att åka hit är han inte är här och göra precis som jag vill ändå?

    Någon som har liknande erfarenheter som jag?

Svar på tråden Farfar bestämmer allt!