• Fredrikman

    Min rottweiler Zeus får epileptiska anfall. Hunden misshandlad av tidigare ägare.

    Tja. Har en hund som min flickvän köpte men som hon inte tog med när hon flyttade. Det är en rottweiler och han är runt 7 år och heter Zeus. Han var drygt 3 år när vi gemensamt köpte honom. Vi fick reda på att tidigare ägaren vid något eller några tillfällen slagit en klubba i huvudet på hunden. Osäker hur stor klubban i fråga var men syntes inga bulor på huvudet då vi köpte honom.

    Till saken. Redan vid början då vi köpte honom så fick Zeus korta epileptiska anfall. Det var verkligen inte ofta och de gick över snabbt. Men nu i år då han blev 7 år så har han fått det ganska ofta och betydligt längre också. Det är jobbigt både för honom och för mig. Jag ser till att han i alla fall inte råkar skada sig själv då han får ett anfall.

    Jag har fått medicin av veterinär som han får men tyvärr gör det honom väldigt trött. Han orkar knappt göra något alls. Det är mycket ovanligt eftersom han annars är väldigt pigg och gladlynt. Men samtidigt vill man inte att han ska få något anfall igen.

    Frågan är om den tidigare ägarens slag med klubba han ha med epilepsin att göra, med tanke på att han fick det ibland då vi köpte honom?
     Citera+  Citera
  • Svar på tråden Min rottweiler Zeus får epileptiska anfall. Hunden misshandlad av tidigare ägare.
  • IceKitten

    Ja, det kan självfallet ha med saken att göra. Trauman på hjärnan kan ge anfall. Och epilepsi är en uteslutningssjukdom, anfallen kan bero på andra genetiska sjukdomar, tumörer, misshandel osv. Om man inte hittar någon annan orsak brukar man ge diagnosen idiopatisk epilepsi. 
    Oavsett vad, det är vanligt att de blir väldigt trötta i början när de börjar medicineras. Det går över. Och om du har tur slipper han anfallen helt.
    Det finns en fb-grupp (Föreningen hundar med epilepsi. Ådis minne) för ägare med epilepsi. Du kan få tips och råd där, det finns enormt mycket kunskap i gruppen. Du kan garantera få bättre tips och råd där än här.
    Till sist hoppas jag att du polisanmälde den förra ägaren.

  • Fredrikman

    Det verkar som om det handlar om idiopatisk epilepsi. Han får Kaliumbromid just nu men ska kolla om Keppra kanske är bättre.

    Den tidigare ägaren blev polisanmäld av sina grannar (Inte mig) och han har förbud mot att ha hundar.

Svar på tråden Min rottweiler Zeus får epileptiska anfall. Hunden misshandlad av tidigare ägare.