• HejhejLina

    Mors dag - svärmor

    Hej! 

    mors dag kommer på söndag, det är min första gång som mamma, det känns som en speciell dag för mig :D Min sambo vill bjuda in sin mamma för att fira henne hemma hos oss och jag vill verkligen inte ha hit henne på
    mors dag och nu har det blivit en jättekonflikt här hemma och jag är elak och egoistisk för att jag inte vill fira henne här hemma. Hon kommer hit mer eller mindre oinbjuden varje söndag, nu skulle jag gärna vilja vara själv med min lilla familj. Ser jag det helfel?

  • Svar på tråden Mors dag - svärmor
  • QueenObscene

    Jag förstår inte denna hysteri med mors dag, det är en påhittad dag för att folk ska köpa saker? Är det verkligen SÅ viktigt? 

  • callmepreggoornot

    Tja då får han väl fira hos henne och lämna dig ensam. Bättre? Nja. Du kan väl stå ut med henne en stund då hon antagligen inte stannar precis hela dagen.

  • rosesarewhite

    Ingen av er har fel men jag tycker att han ska respektera att du inte vill ha gäster den dagen.

    Sedan får du inte glömma att svärmor är hans mamma. Firar du din mamma? Jag förstår att du gärna vill bli firad men samtidigt är du ju inte din sambos mamma utan ditt barns mamma. 

  • HejhejLina

    Tack för svar! känner att jag måste förtydliga firande och vad det innebär för mig. Jag behöver verkligen inga presenter, det viktiga för mig är att hitta på något tillsammans, äta middag, gå på promenad kanske picknicks om vädret tillåter, men framförallt reflektera över tiden som nybliven förälder, vår familj och att få bli uppskattad för den insats jag gjort än så länge 😁 Och kanske prata om tiden framåt som förälder, förväntningar utmaningar och vad man gör bra mm. Det kan inte min 6 månaders dotter berätta, men min sambo kan ju delge den biten, även om jag inte är hans mamma

  • Spagettimonstret

    Har du en mamma som du vill och kan fira? Då kan ju du fira där med barnet och han fira med sin mor. Själv kommer jag från en annan kultur och fattar inte hur logistiken för såna familjehögtider är tänkt att fungera egentligen, då alla ska fira samtidigt med familjen.

  • Mortiscia80

    Det här är numera DIN dag främst, om ni ska fira. Det räcker om sambon ringer henne eller så kan de ses själva en stund under dagen när det inte krockar med ert. Både han och hon måste acceptera att han har en egen familj nu och att man ibland vill ha egentid som familj.

  • erikaABC

    Han kan åka dit själv en stund på en kopp kaffe.
    Låter mer oroande att hon kommer VARJE söndag. Det kan du också säga nej till

  • Ylva34

    Mors dag och fars dag är menat att barnen ska fira sina föräldrar, inte att partner till barnen ska fira den de delar föräldraskapet med. Jag ser mer och mer av den varianten dock och särskilt när det gäller just mödrarna. Jag vet inte vad det är men det känns som att både Mors Dag och Alla Hjärtans Dag handlar om mer krav på männen att de ska leverera än att det ska vara just Mors Dag (barnen firar sin mamma), eller Alla Hjärtans dag (ömsesidigt). 

    Jag hade föreslagit att dela upp er dag så att din partner kan fira med sin mamma viss del och sen med er, dig, eller tvärtom om du inte vill ha besök den dagen. 
    Sedan tycker jag att du har rätt att säga att på mors dag så vill jag inte ha besök den dagen (och kanske städa, laga mat etc inför besöket) utan då vill jag göra (de alternativ du skrev om). Han kan väl åka hem till sin mamma då med nån bakelse eller ta ut henne och äta eller fika någonstans? 

    För mig funkar tankesättet hans mamma först, jag sen, eftersom tanken på mors dag är att barnen ska fira sin mamma, inte partnern ska fira mig som mamma, det kommer sekundärt. Jag vet inte hur länge hans mamma kommer leva heller, och han visar på så många andra sätt att det är jag och vår familj som jämt kommer före hans mamma. Hade det inte varit för hans mamma och hennes sätt att uppfostra honom så hade jag inte haft min man, så all heder till henne, säger jag. 


    fira
  • EmelieE1996
    Ylva34 skrev 2023-05-25 21:56:47 följande:

    Mors dag och fars dag är menat att barnen ska fira sina föräldrar, inte att partner till barnen ska fira den de delar föräldraskapet med. Jag ser mer och mer av den varianten dock och särskilt när det gäller just mödrarna. Jag vet inte vad det är men det känns som att både Mors Dag och Alla Hjärtans Dag handlar om mer krav på männen att de ska leverera än att det ska vara just Mors Dag (barnen firar sin mamma), eller Alla Hjärtans dag (ömsesidigt). 

    Jag hade föreslagit att dela upp er dag så att din partner kan fira med sin mamma viss del och sen med er, dig, eller tvärtom om du inte vill ha besök den dagen. 
    Sedan tycker jag att du har rätt att säga att på mors dag så vill jag inte ha besök den dagen (och kanske städa, laga mat etc inför besöket) utan då vill jag göra (de alternativ du skrev om). Han kan väl åka hem till sin mamma då med nån bakelse eller ta ut henne och äta eller fika någonstans? 

    För mig funkar tankesättet hans mamma först, jag sen, eftersom tanken på mors dag är att barnen ska fira sin mamma, inte partnern ska fira mig som mamma, det kommer sekundärt. Jag vet inte hur länge hans mamma kommer leva heller, och han visar på så många andra sätt att det är jag och vår familj som jämt kommer före hans mamma. Hade det inte varit för hans mamma och hennes sätt att uppfostra honom så hade jag inte haft min man, så all heder till henne, säger jag. 


    Menat och menat, det finns väl ingen regel för vem som får fira morsdag eller fars dag. Det är vanligt att mamman och pappan firar varandra på morsdag och farsdag som ett sätt att visa sin uppskattning för att man är en bra förälder. Du tänker förlegat. 
  • linani

    Jo men det låter lite egoistiskt att förbjuda din partner från att fira sin mamma på mors dag, för att du vill bestämma att ni ska lägga hela dagen på att utvärdera er själva.

    Om ni avsätter 1-2 timmar för en lunch eller fika med hans mamma, så har ni ju ändå hela resten av dagen för kaffe på sängen och samtal om framtiden.

    Tänk på att det är svärmor som har fött och format mannen du älskar. Och i framtiden skulle det kanske kännas tråkigt om ditt barn träffade en partner, som förbjöd barnet att träffa DIG på mors dag?

  • Mrs Moneybags
    HejhejLina skrev 2023-05-25 11:44:23 följande:

    Tack för svar! känner att jag måste förtydliga firande och vad det innebär för mig. Jag behöver verkligen inga presenter, det viktiga för mig är att hitta på något tillsammans, äta middag, gå på promenad kanske picknicks om vädret tillåter, men framförallt reflektera över tiden som nybliven förälder, vår familj och att få bli uppskattad för den insats jag gjort än så länge 😁 Och kanske prata om tiden framåt som förälder, förväntningar utmaningar och vad man gör bra mm. Det kan inte min 6 månaders dotter berätta, men min sambo kan ju delge den biten, även om jag inte är hans mamma


    Självklart ska du inte behöva träffa din svärmor om du inte känner för det, men din make vill säkerligen fira sin mamma. Det är ju vad mors dag är till för - att fira sin mamma. 

    Detta med att prata om tiden framåt mm låter superjobbigt, jag skulle direkt fly hemmet om min man ville ha en sån diskussion, men det har nog mer med min personlighet att göra än något annat. 

    Jag tänker fira mors dag genom att gå ut och äta med min son, min man har inte direkt med mig som mamma att göra på det sättet eftersom jag inte är hans mamma. Tänker även hälsa på min egen mamma förstås. 
  • elsi
    HejhejLina skrev 2023-05-25 11:44:23 följande:

    Tack för svar! känner att jag måste förtydliga firande och vad det innebär för mig. Jag behöver verkligen inga presenter, det viktiga för mig är att hitta på något tillsammans, äta middag, gå på promenad kanske picknicks om vädret tillåter, men framförallt reflektera över tiden som nybliven förälder, vår familj och att få bli uppskattad för den insats jag gjort än så länge 😁 Och kanske prata om tiden framåt som förälder, förväntningar utmaningar och vad man gör bra mm. Det kan inte min 6 månaders dotter berätta, men min sambo kan ju delge den biten, även om jag inte är hans mamma


    Dina önskemål för dagen låter dels som vilken dag som helst, jag menar, äta, gå på promenad och samtala och reflektera över sitt liv och föräldraskap gör man väl kontinuerligt, inte bara på mors eller fars dag? Och dels låter det som att du förväntar att din man ska fira och uppskatta dig för din bedrift att vara mamma och även ge feedback på hur du sköter den rollen, nästan som en chef, eller ett barn som vill ha en guldstjärna av sin förälder. 

    Och att din man vill fira sin egen mamma på mors dag är väl inte så konstigt? Däremot skulle jag tröttna på att mamman kom och hälsade på varenda söndag. Men nu när ni har det så, så blir det ju ännu märkligare att just söndagen som är mors dag (hennes dag med sin son) så ska hon inte komma. 
  • Spucks

    På morsdag firar/tackar barn sina mammor (de barn som vill och de mammor som vill). Din sambo vill tydligen fira sin mamma. Ditt barn däremot skiter i morsdag.
    Att ha en fin dag tillsammans och reflektera över ert föräldraskap kan ni göra vilken dag som helt. Visst, din sambo kan även fira sin mamma vilken dag som helst, men tydligen är det viktig för honom att fira henne just på morsdagen.

  • LFF

    Vi började fira mors- och fars dag när barnen var gamla nog att göra små teckningar och tex pärlhalsband eller pärlplattor som present till respektive förälder. Innan dess var det ju helt onödigt. 

  • Trast

    Jag tycker det är underligt att du säger nej till svärmor med anledningen till att just du vill stå i centrum. Det är väl egoistiskt, men det hymlar du åtminstone inte med.


    Normalt sett så grattar man väl alla mammor och det är ju faktiskt hans mamma. Tror inte att det gynnar dig i långa loppet att vara så.

  • Användarnamnet1

    Vi åker alltid hem till svärmor min mamma bor långt bort. Man själv kan ju bli uppvaktad på morgonen 

    Brukar tänka att alla helger har jag med mina barn, äldre generationen inte så ofta. När man själv e mormor/farmor kommer man nog uppskatta att man blir inkluderad i tanken.

    Om 4 år kommer du säkert vara lika tacksam som din man för hans mamma. Att ha barnvakt ibland av nån som älskar ens barn på samma nivå som en själv är guld värt..

    Så tänker jag...

    Men men.. 

Svar på tråden Mors dag - svärmor