• markstrom

    Hjälp mig! Min son 2.5 år utslag under fötterna.

    Hej! Min son fick nässelutslag av vad vi och bvc tror den 11 maj efter en infektion. Dessa satt på ryggen. Vi var på bvc och fick rådet att smörja med mjukgörande , kortison och ge han anti-histamin och utslagen försvann efter ungefär en vecka.  I förrgår upptäckte vi att sonen vaknade på natten och kliade sig under fötterna vi försökte se men såg inget speciellt. Natten till idag var precis samma sak han vaknade och kliade sig. De vi kunde se då var att han var ganska intensivt röd under fötterna på fotsulorna. Idag när vi gör sonen klar för natten ser vi att han har utslag under fotsulorna. Som röda prickar. Dock mindre röd men lite svullen över fotsulorna. Jag har fullständigt panik mammahjärtat går i 1000 bitar. Snälla snälla någon kan någon hjälpa mig. Jag ska såklart kontakta vården de första jag gör imorgon  bild på ena foten kommer. 

  • Svar på tråden Hjälp mig! Min son 2.5 år utslag under fötterna.
  • Anonym (Höstblåsor?)

    Knepigt?jag tycker BVC är väldigt snabba med att säga ?nässelutslag? till precis alla prickar och knottror barn får. jag tycker det där kan se ut som höstblåsor, men då brukar barnen även ha de i munnen. Höstblåsor är en virusinfektion som kan komma efter andra infektioner, tex förkylning. hur är allmäntillståndet?

  • Anonym (Höstblåsor?)

    Och du behöver nog inte oroa dig. Nu vet jag inte om du har barn sedan tidigare men de får alla möjliga skinka pricka och utslag genom åren. Om eksemen kliar väldigt mycket kan ni lugna huden med svalt vatten ett tag och därefter smörja med kortison om det inte är öppna eksem, tex vattenfyllda blåsor eller sår. Kortison lugnar klådan!

  • BuoBä

    Det kan vara höstblåsor. 
    Vårt barn fick det enbart under fötterna. Det kliade väldigt i ett par nätter, men gick att lindra med att bada fötterna kallt och sen ta på sånt linement som man även kan ha vid vattkoppor.

  • markstrom
    Anonym (Höstblåsor?) skrev 2023-05-24 21:19:46 följande:

    Knepigt?jag tycker BVC är väldigt snabba med att säga ?nässelutslag? till precis alla prickar och knottror barn får. jag tycker det där kan se ut som höstblåsor, men då brukar barnen även ha de i munnen. Höstblåsor är en virusinfektion som kan komma efter andra infektioner, tex förkylning. hur är allmäntillståndet?


    Tack snälla för ditt svar. Betyder mycket. Han är pigg och glad oftast med inslag av vad vi tror är 2 års trots då de pågått ett tag. Okej vi har faktiskt inte kollat så mycket i hans mun men han är ovillig att borsta tänderna senaste veckan blir väldigt ledsen och arg. Så ska kolla ordentligt imorgon på morgonen. På förskolan verkar de vara hur bra som helst. Dom har inte upplevt att han är påverkad av att de gör ont eller nått under fötterna utan de kommer mest nattetid. Höstblåsor sitter väl i händerna också oftast? Han har inga utslag i händerna i alla fall :) tusen tack snälla att du tog dig tid att svara
  • markstrom
    Anonym (Höstblåsor?) skrev 2023-05-24 21:23:33 följande:

    Och du behöver nog inte oroa dig. Nu vet jag inte om du har barn sedan tidigare men de får alla möjliga skinka pricka och utslag genom åren. Om eksemen kliar väldigt mycket kan ni lugna huden med svalt vatten ett tag och därefter smörja med kortison om det inte är öppna eksem, tex vattenfyllda blåsor eller sår. Kortison lugnar klådan!


    Nej det är mitt första barn. Jag har ett änglabarn som jag fick göra avbrytande med i vecka 25 då han hade för stora hjärtfel för att klara sig :(  därför är jag väldigt orolig att min son idag ska vara sjuk  på något sätt. Eller gå med någon inflammation /infektion/ sjukdom som sjukvården endast ger råden att man ska smörja med olika salvor för att man inte vill utreda så små barn som mitt för att dom är just så små :(
  • markstrom
    BuoBä skrev 2023-05-24 21:37:47 följande:

    Det kan vara höstblåsor. 
    Vårt barn fick det enbart under fötterna. Det kliade väldigt i ett par nätter, men gick att lindra med att bada fötterna kallt och sen ta på sånt linement som man även kan ha vid vattkoppor.


    Hej och tack snälla för ditt svar. De betyder mycket. Okej jag upplever utslagen som mer knottrigt men att fotsulan är aningen svullen hade erat barn så? Vi smorde med kortison nu ikväll innan han skulle sova. 
  • BuoBä
    markstrom skrev 2023-05-24 22:26:45 följande:
    Hej och tack snälla för ditt svar. De betyder mycket. Okej jag upplever utslagen som mer knottrigt men att fotsulan är aningen svullen hade erat barn så? Vi smorde med kortison nu ikväll innan han skulle sova. 
    Det var små blåsor väldigt tätt över hela fotsulorna så man såg mest att fötterna såg röda och lite svullna ut. Nr blåsorna gick ner torkade huden och började flaga av. 
  • markstrom
    BuoBä skrev 2023-05-24 22:45:54 följande:
    Det var små blåsor väldigt tätt över hela fotsulorna så man såg mest att fötterna såg röda och lite svullna ut. Nr blåsorna gick ner torkade huden och började flaga av. 
    Okej jag har inte kunnat urskilja om de är blåsor upplever det mer knottrigt. Men du tycker att dessa utslag påminner om de som erat barn hade? Var de i så fall när de började avta? Vi är ju inne på 3dje dygnet nu snart 4de beroende på hur de ser ut imorgon. Jag hoppas han får sova inatt. Och hoppas i så fall att de är hödtblåsor
  • markstrom
    markstrom skrev 2023-05-24 22:59:35 följande:
    Okej jag har inte kunnat urskilja om de är blåsor upplever det mer knottrigt. Men du tycker att dessa utslag påminner om de som erat barn hade? Var de i så fall när de började avta? Vi är ju inne på 3dje dygnet nu snart 4de beroende på hur de ser ut imorgon. Jag hoppas han får sova inatt. Och hoppas i så fall att de är hödtblåsor
    Upplevde igår att de var mer intensivt rött och svårt att se själva knottrorna
  • BuoBä
    markstrom skrev 2023-05-24 22:59:35 följande:
    Okej jag har inte kunnat urskilja om de är blåsor upplever det mer knottrigt. Men du tycker att dessa utslag påminner om de som erat barn hade? Var de i så fall när de började avta? Vi är ju inne på 3dje dygnet nu snart 4de beroende på hur de ser ut imorgon. Jag hoppas han får sova inatt. Och hoppas i så fall att de är hödtblåsor
    Det kliade intensivt i 3-4 dagar, minns inte helt för det var några år sedan. Sen la det sig. Huden började flaga ett par dagar senare och det höll på i ett par veckor innan allt var borta. 

    Vi var aldrig till läkaren, men det gick höstblåsor på förskolan och både personalen där och andra föräldrar sa att det var vanligt och helt normalt att det bara satte sig på fötterna. Men känner du dig orolig så boka en tid på vårdcentralen. 
  • Anonym (Jennie)

    Hej! 


    ser att det är en gammal tråd men hoppas på svar trots det. 
    Fick ni reda på varför fötterna blev så och kliade? min son 2,5 år har precis likadant just nu och är inne på 5 dygnet med extremt kliande under fötterna . 


    Läkaren skrev ut kortisonkräm men den har inte hjälpt alls mot utslagen under fötterna utan blir värre . 


    Känner nån annan igen detta och vet vad det kan vara?

Svar på tråden Hjälp mig! Min son 2.5 år utslag under fötterna.