• Fredrikman

    Kolmårdens delfinariums Historia och showernas ändring genom tiden

    Kolmården sade 2022 att de kommer sluta ha delfiner Vilket jag tycker låter tråkigt. Har sett många shower genom tiderna. Tänkte ha lite historia kring delfinariet genom tiderna och hur showerna har ändrats genom åren.

    Kolmårdens delfinarium öppnade år 1969 och från början var det egentligen inte mycket till show eftersom man inte hade hunnit träna delfinerna så mycket. En av delfinerna, Flip, var den som egentligen deltog mest med "showen"

    Här finns svartvitt klipp från invigningen. Dock inget från själva showen.

    www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/har-oppnar-delfinariumet-se-inslaget-fran-1969

    Bortsett från Flip så hade de första delfinerna märkliga namn såsom Tant Grön, Tant Gredelin, Pysen Och Flap. Andra delfiner från denna första tiden är Penelope och Skipper.
     
    Ganska snart blev en anställd Leena Muuki den personen som talade med media och var med i program från delfinariet. Hon jobbade fram till runt 1988. Hon slog larm om att klorhalten då var alldeles för hög i delfinariet bland annat.
     
    Det finns tyvärr inte så mycket klipp och sådant från första tiden, men 1980 filmade man en del i serien Jalle Julle Och Hjulius. På SVT Öppet Arkiv finns en del av serien där de är på delfinariet. Leena Muuki är tränaren man ser. Länk här nedan.
     
     
    Den delfinen som "Pratar" mest i serien är Flip. Han var den stora stjärnan i delfinariet fram till hans död Augusti 2003. Han var då 40 år gammal.
     
     
    En annan delfin som garanterat syns i Jalle Julle och Hjulius klippet är Vicky. Hon kom till Kolmården 1979 och var lika stor favorit som Flip. Hon var extremt duktig på att hoppa i de stora ringarna bland annat. Hon födde väldigt många ungar under sin livstid också. Vicky födde sin första unge år 1983 och den sista år 2001. Vicky dog år 2015.
     
    Den första delfinfödseln på delfinariet skedde 1977. Då födde honan Penelope sin unge Penny. Flip var tydligen aggresiv mot ungen så de fick hållas åtskiljda på natten. Det var även bråk mellan Flip och Skipper ett tag men det blev bättre sedan när Vicky kom och tog över alfastatusen.
     
    Förut presenterades alla delfiner med sina namn och tränarna berättade ibland vad de skulle göra för tricks. T.ex nu skall Flip göra en volt eller nu ska Vicky hoppa genom ringar.
     
    När vi var på delfinariet första gången, vilket var 1988, så hade de en delfin som hette O,boy och tränarna sade att namnet stavades på samma sätt som chokladpulvret/drycken. Många i publiken, inkluderad jag själv, skrattade åt det hela. Den delfinen var tydligen Vickys andra och föddes 1987 så den var ett år då.
     
    Vickys första unge, Venus, föddes 1983 och var med i showen. Den delfinen var riktigt busig och "stal" bland annat Flips boll. Bollarna kastades upp mot publiken genom att Venus slog till dem med stjärten. Kul trick!. Hon kastade eller slängde även (ofrivilligt?) upp en jonglerings ring som hon hade runt nosen. Venus levde till 1990 då hon dog av sjukdomen rödsjuka. Grisar drabbas ofta av den sjukdomen så underligt att en delfin drabbades av denna sjukdomen.
     
    I den senaste showen Hope så står delfinerna namn i extertexterna på skärmen men det är säkert många som missar detta.
     
    Showerna fram till åtminstone 2000 talet var ganska enkla och visade mest deras små tricks. Ofta hoppade delfinerna genom ringar, Kastade bollar med stjärten upp på läktaren, Jonglerade med ringar runt nosen, Gjorde spiralhopp, Hoppade upp mot en fast boll i taket och mycket mer. Här nedan finns tre videor. Den första från 1989 andra 1990 och den sista från 1992
     


     


     


     
    Delfinariet byggdes om 1993 och då ändrade man bland annat så annat delfinerna kunde glida upp närmare publiken så man kunde se dem bättre och ta bättre kort också. Det byggdes också en delfinlagun där man kan se delfinerna när de inte hade show. 
     
    1999 fyllde delfinariet 30 år och det var stort. Man hade då börjat prata lite om hur människan förstör jorden men det var fortfarande mest show det handlade om. Här finns ett klipp från det året.
     


     
    Här nedan finns ett klipp från 2009. Det var fortfarande mycket show men inte längre hopp genom ringar.
     


     
    2012 hjälpte Markoolio till med showen även om han inte var där pesonligen men man såg honom på en tv skärm och de spelade hans låtar i showen.
     


     
    2015 kom en helt ny show som hette Life. Där fokuserar man mer på hur människan använder för mycket av sina tillgångar. Delfinerna gör såklart bra uppvisning men fokuset är inte lika mycket längre dem.
     


     
    Så kom då slutligen den sista föreställningen som de visar numera. Den heter Hope och handlar ännu mer hur människan förstör allt och sådant. Det är faktiskt en bra föreställning som tidvis är emotionel. Scenen med noshörningsmamman som blir skjuten och ungens reaktion känns i hjärtat. Självklart påverkat musiken rätt mycket också.
     
    Delfinerna gör såklart konster fortfarande men fokuset är inte längre så mycket på dem. Här nedan finns två bra klipp från 2021 2022som visar det mesta av föreställningen och det är bra bild som visar det mesta som sker i showen.
     


     


     
    Fick höra en intressant sak från en tidigare djurtränare som, slutade där runt 2017.
     
    Delfinerna har klorerat vatten i alla tre poolerna eftersom de inte är rumsrena. Dock gör de aldrig i från sig i uppträdes bassängen, även om de såklart kan. Oftast brukar de göra ifrån sig i mellanbassängen, den är strax innan uppträdes bassängen.
     
    Det finns en del teorier om att Mats Amundin, som var valforskare, numera pensionär, på något sätt tränat in hos delfinerna att uppträdes bassängen inte är någon toalett. Hur detta har tränats in kan man fråga sig men själv säger Mats att de inte har tränat in något sådant. Föreställningen som visas i bassängen är runt 25-30 minuter så det är klart att delfinerna kanske håller sig under tiden, vem vet.
     
    Mellanbassängen är den minsta poolen som dem har och ofta stannar de inte så länge där, såvida ingen delfin just fått ungar, för då brukar de vuxna få stanna i mellanbassängen någon vecka innan de släpps in till mamman och ungen. Detta är för att minska stress för delfinmamman. Ungen och mamman är då först ensamma i delfinlagunen. Den är nästan lika stor som uppträdes bassängen.
     
    Förut hade delfinmamman inte den lyxen utan så fort en unge fötts var den tillsammans med övriga delfiner. Detta kan eventuellt bidragit till "Spädbarns" döden bland delfinerna men det kan såklart finnas andra orsaker


  • Svar på tråden Kolmårdens delfinariums Historia och showernas ändring genom tiden
  • flygrl

    Trevlig läsning och dessutom med alla filmklipp du lagt in. 😊 Kul att se men samtidigt lite sorgligt att det nu alltså är slut med delfiner på Kolmården. Men kanske är det ändå bäst så för delfinerna själva. Eller hur tänker du TS som verkligen verkar va insatt?

    Jag minns att jag som liten va på Kolmården med min familj. Måste ha vart typ 2005 eller nåt och delfinariet va helt klart en av höjdpunkterna och likaså det inhägnade området man fick köra genom med bilen. 😉


    Delfiner är verkligen vackra och intressanta djur! 🐬

  • Fredrikman

    Jag gillar djur väldigt mycket och har bott i Norrköping på 80 90 talet och besökte ofta Kolmårdens djurpark på somrarna. Vi köpte årskort något år vill jag minnas.

    Att kolmården slutar med delfiner har mest med att göra att de vill satsa på utrotningshotade djur och delfiner tillhör inte dem. Dessutom har författaren Lars Berge gjort en research där det visade sig att 60 delfiner har dött på komården från åren 1969 till 2016 ungefär.

    Man kan lyssna på Lars Berges podd Simma Med Delfiner på Spotify.

  • Sanna43

    Orkar inte läsa hela. Men Om du tycker det är tråkigt att delfinarium stängs så behöver du läsa på vilket hemskt djurplågeri och tortyr det är för delfinerna att leva i den miljön. Känner du samma efter det så är du empatistörd. Punkt

  • Sanna43
    flygrl skrev 2023-05-20 23:40:56 följande:

    Trevlig läsning och dessutom med alla filmklipp du lagt in. 😊 Kul att se men samtidigt lite sorgligt att det nu alltså är slut med delfiner på Kolmården. Men kanske är det ändå bäst så för delfinerna själva. Eller hur tänker du TS som verkligen verkar va insatt?

    Jag minns att jag som liten va på Kolmården med min familj. Måste ha vart typ 2005 eller nåt och delfinariet va helt klart en av höjdpunkterna och likaså det inhägnade området man fick köra genom med bilen. 😉


    Delfiner är verkligen vackra och intressanta djur! 🐬


    Gillar du delfiner så gillar du inte delfinarium. Eller så är du psykopat alternativt helt blind för hur vilda Djur som delfiner lider i fångenskap . 
  • flygrl
    Sanna43 skrev 2023-05-21 18:55:34 följande:

    Orkar inte läsa hela. Men Om du tycker det är tråkigt att delfinarium stängs så behöver du läsa på vilket hemskt djurplågeri och tortyr det är för delfinerna att leva i den miljön. Känner du samma efter det så är du empatistörd. Punkt


    Sanna43 skrev 2023-05-21 18:58:29 följande:
    Gillar du delfiner så gillar du inte delfinarium. Eller så är du psykopat alternativt helt blind för hur vilda Djur som delfiner lider i fångenskap . 

    Det märks verkligen att du inte läst igenom trådstarten och att du av någon anledning inte har förmågan förstå vad som står i mitt inlägg. Jag skriver nämligen att det kanske är bäst för delfinerna att man lägger ner verksamheten.
  • flygrl
    Fredrikman skrev 2023-05-21 18:52:18 följande:

    Jag gillar djur väldigt mycket och har bott i Norrköping på 80 90 talet och besökte ofta Kolmårdens djurpark på somrarna. Vi köpte årskort något år vill jag minnas.

    Att kolmården slutar med delfiner har mest med att göra att de vill satsa på utrotningshotade djur och delfiner tillhör inte dem. Dessutom har författaren Lars Berge gjort en research där det visade sig att 60 delfiner har dött på komården från åren 1969 till 2016 ungefär.

    Man kan lyssna på Lars Berges podd Simma Med Delfiner på Spotify.


    Jag gillar också djur. 😉
    Det har väl vart flera granskande program på SVT där skarp kritik riktats mot Kolmårdens delfinarium så jag antar det har medverkat till nerläggningsbeslutet.
  • Fredrikman

    Japp. Det har varit kritik mot delfinariet flera gånger. Runt 1991 var det många som ville att det skulle stänga ned efter en ung delfin hade simmat rätt in i en vägg under föreställning och dött. Det vimlade av reportar i djurparken efter det och de ville se om någon filmat händelsen men de i publiken som filmat lämnade aldrig ut materialet till media. Djurparken hade faktiskt delfinariet stängt efter den händelsen men de kom fram till att det måste ha varit en olycka som man inte kunnat förutse (Även om vissa hävdade att Flip, storstjärnan, hade jagat ungen när det hände). Händelsen gjorde att man byggde om delfinariet med mer runda kanter.

    Sanna43: Jag har sett en dokumentär om delfiner i fångenskap med Ric O Barry. Under 70 80 90 och  en del av 2000 talet visste man inte hur delfinerna påverkas så som man vet nu. Att jag gillar delfinariet är i mitt fall viss nostalgi eftersom jag besökt det så ofta. Tigrar och andra djur mår inte helt bra i fångenskap de heller men de har en mer naturlig miljö på kolmården än delfinerna.

Svar på tråden Kolmårdens delfinariums Historia och showernas ändring genom tiden