• SweZ

    Svenska för barn Lund

    Hej, jag har en vän vars barn går i en internationell skola i Lund, men som vill att barnen ska lära sig mer svenska. Barnen är 4 och 7 år.
    Barnen går på  flera aktiviteter och sporter, men det verkar ofta bli så att alla pratar engelska med barnen. Har någon tips på undervisning/aktiviteter för barn där dom kan lära sig svenska? Sökt online men allt verkar vara inriktat på vuxna.

    Mycket tacksam för svar!

    Mvh

  • Svar på tråden Svenska för barn Lund
  • Jemp

    Kolla med öppna förskolan. De har ofta språkgrupper.

    Sen är förskola och skola på svenska definitivt en fördel. 

    Bjud hem kompisar från aktiviteterna. Är ju inte så många barn i den åldern som pratar engelska i stor utsträckning.

  • SweZ

    Tack för svar, tror inte det är ett alternativ då dom redan kan läsa och ligger långt före akademiskt, så svenska skola skulle vara en nedgradering. Ryktet om svenska skolan i allmänhet verkar inte vara på topp bland expats och dylikt heller.

  • SweZ

    Tack för svar, öppna förskolan blir svårt att hinna med, då dom har vanlig skola under dagarna, men bra förslag, ska vidarebefordra för att se om det finns nåo somharöppet lite senare på dagarna/kvällarna. Nej, just i den åldern pratar ju inte många barn engelska, blir lite jobbigt utan någon som helst kommunikation.

  • Alessia

    Finns inte interaktiv hjälp får man ta till annat. När två av mina barn var små , 6 och 8, jobbade vi ett par år i Tyskland och barnen skulle gå i tysk skola. men vi ville förbereda dem på språket i god tid så vi läste Astrid Lindgren på tyska. Innehållet i berättelserna kände de väl sedan tidigare, men nu var allt på tyska.  Vi pratade dessutom lite tyska med dem, vardagstyska. det fungerade bra när de väl hamnade i Tyskland

    Varför inte låta barnen se svenska barnfilmer med svenskt tal?  Läsa och lyssna samtidigt på uppläsning av barnböcker. Bibliotekarier kan hjälpa till. Stadsbiblioteket i Lund har en suverän barnavdelning.

    Ta också en titt på  www.lylli.se där man kan prenumerera på ljud/text/bild av massor av kända  barnböcker.

  • Anonym (Enkelt)
    SweZ skrev 2023-05-15 22:17:01 följande:

    Tack för svar, tror inte det är ett alternativ då dom redan kan läsa och ligger långt före akademiskt, så svenska skola skulle vara en nedgradering. Ryktet om svenska skolan i allmänhet verkar inte vara på topp bland expats och dylikt heller.


    Man går i grundskola av många orsaker, att lära sig läsa är en extremt liten del av det. Om man vill att ens barn ska kunna tala, förstå och uttrycka sig väl på svenska så är ändå svensk skola att föredra. Det finns friskolor t ex om man har lite högre krav. 
  • Jemp
    SweZ skrev 2023-05-15 22:17:01 följande:

    Tack för svar, tror inte det är ett alternativ då dom redan kan läsa och ligger långt före akademiskt, så svenska skola skulle vara en nedgradering. Ryktet om svenska skolan i allmänhet verkar inte vara på topp bland expats och dylikt heller.


    Fast kan man inte göra sig förstådd där man bor har man ju rätt liten glädje över att vara tidig med att läsa, vilket för övrigt inte är helt ovanligt i den åldern (om än tidigt för den yngsta). 
  • FuckGoggleAskMe

    Vi bor utomlands och sonen har gått på internationell skola. Förutom att vi pratade svenska hemma väckte jag honom varje morgon med barnsånger på svenska och det fick han även lyssna på i bilen varje gång vi åkte någonstans. Jag hade barnböcker på svenska och några dataspel (tex online på SVT) och barnfilmer på svenska. Han pratar nu bra svenska. 

    Annars borde väl alla aktiviteter fungera bra, kan inte finnas många 4åringar i Sverige som obehindrat konverserar på engelska. 

  • SweZ
    Anonym (Enkelt) skrev 2023-05-15 22:30:35 följande:
    Man går i grundskola av många orsaker, att lära sig läsa är en extremt liten del av det. Om man vill att ens barn ska kunna tala, förstå och uttrycka sig väl på svenska så är ändå svensk skola att föredra. Det finns friskolor t ex om man har lite högre krav. 

    Lära sig läsa är väl knappast en extrem liten del? Och det är inte bara det, vad jag förstår så har dom regelrätta lektioner och följer IB, i svensk skola skulle dom bli uttråkade då dom ligger minst 2 år före, inte bara läsmässigt men undervisningsmässigt också. Tack för svaren, men som sagt tror jag inte det är ett alternativ, dom är väldigt nöjda med skolan men undersöker möjligheten att öka svenskaexponeringen.
  • SweZ
    Alessia skrev 2023-05-15 22:27:54 följande:

    Finns inte interaktiv hjälp får man ta till annat. När två av mina barn var små , 6 och 8, jobbade vi ett par år i Tyskland och barnen skulle gå i tysk skola. men vi ville förbereda dem på språket i god tid så vi läste Astrid Lindgren på tyska. Innehållet i berättelserna kände de väl sedan tidigare, men nu var allt på tyska.  Vi pratade dessutom lite tyska med dem, vardagstyska. det fungerade bra när de väl hamnade i Tyskland

    Varför inte låta barnen se svenska barnfilmer med svenskt tal?  Läsa och lyssna samtidigt på uppläsning av barnböcker. Bibliotekarier kan hjälpa till. Stadsbiblioteket i Lund har en suverän barnavdelning.

    Ta också en titt på  www.lylli.se där man kan prenumerera på ljud/text/bild av massor av kända  barnböcker.


    Tack för svar, bra tips, skall vidarebefordra!
  • Jemp
    SweZ skrev 2023-05-15 22:41:37 följande:

    Lära sig läsa är väl knappast en extrem liten del? Och det är inte bara det, vad jag förstår så har dom regelrätta lektioner och följer IB, i svensk skola skulle dom bli uttråkade då dom ligger minst 2 år före, inte bara läsmässigt men undervisningsmässigt också. Tack för svaren, men som sagt tror jag inte det är ett alternativ, dom är väldigt nöjda med skolan men undersöker möjligheten att öka svenskaexponeringen.
    Är det en familj som bor i Sverige permanent? 
  • Anonym (?)

    Svenska har inte varit något problem, inte heller engelska p.g.a alla spel på nätet. Bättre på engelska än på svenska tyvärr, hahaha
    Tyskan haltar ju lite tyvärr , men ordnar sig säkert.
    Kommer med livet....
    Läste tyska på högstadiet och gymnasiet men fan vad många kompisar jag får varje sommar, hahahaha

  • Jemp

    Skolan är för övrigt skyldiga att anpassa efter barnen på sin nivå. Men kan man inte språket blir det såklart svårt att läsa och tillgodose sig övriga lektioner- oavsett om man går över till svensk skola nu eller längre fram i sin utbildning. 

  • SweZ
    Jemp skrev 2023-05-15 22:46:08 följande:
    Är det en familj som bor i Sverige permanent? 
    Nej, men inte helt bestämt hur länge. Ok detta urartade till väldigt mycket off topic, om någon har fler tips är jag tacksam, tänker inte fortsätta på sidospår.

    Mvh
  • Anonym (Enkelt)
    SweZ skrev 2023-05-15 22:41:37 följande:

    Lära sig läsa är väl knappast en extrem liten del? Och det är inte bara det, vad jag förstår så har dom regelrätta lektioner och följer IB, i svensk skola skulle dom bli uttråkade då dom ligger minst 2 år före, inte bara läsmässigt men undervisningsmässigt också. Tack för svaren, men som sagt tror jag inte det är ett alternativ, dom är väldigt nöjda med skolan men undersöker möjligheten att öka svenskaexponeringen.
    Klart det är. Man lär sig läsa en gång och sedan kan man det. Inte som att det är något man behöver träna för att behålla.
Svar på tråden Svenska för barn Lund