• Plingan1996

    Skilsmässa/Hur klarar ni er ekonomiskt?/Sparande?

    Hej!
    Jag och min man ska separera, tillsammans hade vi det mycket bra ekonomiskt. Nu har får jag ut ca 18-19 000 e-skatt och undrar hur ni har gjort? Jag ska köpa en lägenhet med den vinst jag får att vår sålda villa. Jag har ett barn på 3 år, ska man satsa på nyproduktions lägenhet eller renoveringsobjekt? Efter alla utgifter dvs månadshyran ca 5-6 000+ ränta, gym, mat m.m.hade ni något kvar att lägga på sparande? 

  • Svar på tråden Skilsmässa/Hur klarar ni er ekonomiskt?/Sparande?
  • Anonym (Ok)

    Köp ngt med så låg hyra som möjligt. Hyran kan du aldrig få ner. Renovera lite i taget,

  • Anonym (Kassören)

    Kolla med brf-ordföranden om kommande större renoveringar, och hur de kommer påverka månadsavgiften.

    Undvik nybyggt.

  • Anonym (Jul)

    leta efter billig hyra, kolla förening och vilka bindningstider de har på lån i föreningen, då detta kan påverka hyrorna om lånen löper ut nu när räntorna är höga.
    du får försöka räkna ut vad mat och andra kostnader landar på för och göra en budget.
    Vissa saker som gym och netflix mm kanske du ska säga upp ett tag innan du vet hur din ekonomi blir. Se över mobilabonnemang osv

    jag har massa pengar över varje månad men jag tjänar också mycket mer. Jag har väninnor som aldrig har pengar över och som får välja bort tandläkarbesök, optiker och annat för att klara vardagen.

  • Anonym (H)

    Hur mycket du kan spara är inte din största utmaning just nu.

    Välj något som är stort nog och som skrivs ovan, låg avgift. 

    Du måste göra en budget för hela affären med försäljning av huset och köpet av ny bostad. Hur mycket får du från husförsäljning efter skatter och andra kostnader? Hur lättsålt är huset?  Hur mycket behöver/kan du låna till ny bostad?

    Gör sedan en budget för löpande kostnader. Konsumentverket borde ha mallar. Din situation kommer bli annorlunda, därmed inte sagt sämre. Har du en avgift på 5000-6000 kr och inga lån borde det finnas utrymme för sparande. Men det hänger på många faktorer såsom bil m.m.

  • Anonym (Kl)

    Beror ju på om du orkar hålla på och renovera. Själv har jag nyproduktion, älskar det. 10 års garanti på vitvaror bland annat, så vi behöver inte tänka på det än. Avgiften gick inte upp alls, snarare ner 200 kr. 

  • Anonym (aAaaa)

    En gammal lägenhet 2:a kostar ca 4-5 000 medan nyproduktion 3:a kostar ca 5500-6000 Därför funderar jag på om det är mer värt att köpa en nyproduktion. Låt oss säga jag väljer nyproduktion och den kostar 6000, vad ska en rimlig ränta ligga på. Nu är det svårt och säga med tanke på att räntorna har gått sky högt men vad skulle låta rimligt?  Hur mycket mer kommer de kosta i månaden för amortering /ränta?

  • Anonym (M)
    Anonym (aAaaa) skrev 2023-05-16 08:56:02 följande:

    En gammal lägenhet 2:a kostar ca 4-5 000 medan nyproduktion 3:a kostar ca 5500-6000 Därför funderar jag på om det är mer värt att köpa en nyproduktion. Låt oss säga jag väljer nyproduktion och den kostar 6000, vad ska en rimlig ränta ligga på. Nu är det svårt och säga med tanke på att räntorna har gått sky högt men vad skulle låta rimligt?  Hur mycket mer kommer de kosta i månaden för amortering /ränta?


    Hur ska någon veta det när du inte skriver hur stort lån du tänker ta?
  • Anonym (H)
    Anonym (aAaaa) skrev 2023-05-16 08:56:02 följande:

    En gammal lägenhet 2:a kostar ca 4-5 000 medan nyproduktion 3:a kostar ca 5500-6000 Därför funderar jag på om det är mer värt att köpa en nyproduktion. Låt oss säga jag väljer nyproduktion och den kostar 6000, vad ska en rimlig ränta ligga på. Nu är det svårt och säga med tanke på att räntorna har gått sky högt men vad skulle låta rimligt?  Hur mycket mer kommer de kosta i månaden för amortering /ränta?


    Det beror ju helt och hållet på hur stora lånen är. Priset på lägenheten i relation till hur stort lånet är styr hur mycket du behöver amortera. Din inkomst i relation till belåningsgraden kan också påverka hur mycket du måste amortera. 

    Det enklaste för att få fram lånekostnaden är att göra en testberäkning på någon banks hemsida,
  • Anonym (aAaaa)

    Lägenheten jag vill ha kostar 1 395 000 jag får ca 209 250 från huset vilket räcker till handpenning för lägenheten
    bostadshyran kostar 5756:-

  • Anonym (L)
    Plingan1996 skrev 2023-05-14 20:55:29 följande:
    Skilsmässa/Hur klarar ni er ekonomiskt?/Sparande?

    Hej!
    Jag och min man ska separera, tillsammans hade vi det mycket bra ekonomiskt. Nu har får jag ut ca 18-19 000 e-skatt och undrar hur ni har gjort? Jag ska köpa en lägenhet med den vinst jag får att vår sålda villa. Jag har ett barn på 3 år, ska man satsa på nyproduktions lägenhet eller renoveringsobjekt? Efter alla utgifter dvs månadshyran ca 5-6 000+ ränta, gym, mat m.m.hade ni något kvar att lägga på sparande? 


    Jag får ut dubbla vad du får efter skatt, med en bostadsrätt i storstadsområde och två tonårsbarn är läget just nu med räntorna...intressant. Se till att ha låga fasta kostnader, det är väl det enda jag tycker.
Svar på tråden Skilsmässa/Hur klarar ni er ekonomiskt?/Sparande?