• Valuta2019

    sambo

    När man är sambo så ska det naturligtvis vara gemensam vårdad. det är så när man är gift, men det är inte så många som gifter sig längre så detta måste införas nu.

  • Svar på tråden sambo
  • FredrikLiksom

    Hur ska man kontrollera det då?
    Om en tjej hyr ut eller hyr in sig hos en kille så ska han stå som pappa? Eller om hon bor studentkorridor så ska barnet ha flera skrivna som pappa? Det funkar liksom inte.

  • Valuta2019
    FredrikLiksom skrev 2023-05-12 05:02:30 följande:

    Hur ska man kontrollera det då?
    Om en tjej hyr ut eller hyr in sig hos en kille så ska han stå som pappa? Eller om hon bor studentkorridor så ska barnet ha flera skrivna som pappa? Det funkar liksom inte.


    Jag har inte alla svar, men det ska ju inte gälla kollektivt boende. Flyttar du som man in till en kvinna till hennes lägenhet eller hus så är man sambo. Det finns säkert de som bor ihop som bara är vänner. då måste man rapportera in detta till skatteverket. majoritet som bor ihop är sambos och män måste få ha rätt till sitt barn.
  • FredrikLiksom
    Valuta2019 skrev 2023-05-12 13:00:44 följande:
    Jag har inte alla svar, men det ska ju inte gälla kollektivt boende. Flyttar du som man in till en kvinna till hennes lägenhet eller hus så är man sambo. Det finns säkert de som bor ihop som bara är vänner. då måste man rapportera in detta till skatteverket. majoritet som bor ihop är sambos och män måste få ha rätt till sitt barn.
    Det bör finnas sätt att driva fram ett faderskapstest tänker jag.
  • Spagettimonstret
    Valuta2019 skrev 2023-05-12 13:00:44 följande:
    Jag har inte alla svar, men det ska ju inte gälla kollektivt boende. Flyttar du som man in till en kvinna till hennes lägenhet eller hus så är man sambo. Det finns säkert de som bor ihop som bara är vänner. då måste man rapportera in detta till skatteverket. majoritet som bor ihop är sambos och män måste få ha rätt till sitt barn.
    Eller så kan de som blir sambor registrera sitt förhållande, exempelvis genom att gifta sig. Varför ska de som inte tar ansvar för att registrera sin relation ställa till det för andra? Tycker du för övrigt att sambolagen ska gälla även för inneboende (oavsett kön, förstås)?
  • Jemp
    FredrikLiksom skrev 2023-05-12 05:02:30 följande:

    Hur ska man kontrollera det då?
    Om en tjej hyr ut eller hyr in sig hos en kille så ska han stå som pappa? Eller om hon bor studentkorridor så ska barnet ha flera skrivna som pappa? Det funkar liksom inte.


    Det är ju dock en icke-fråga om ts menar just vårdnad och inte faderskapet. 
  • Mrs Moneybags

    Om man vill ha gifta människors privilegier får man helt enkelt vara gift. 


    Det är väl bra att det finns valfrihet.

Svar på tråden sambo